W Kłajpedzie – Rakursai autorstwa V. Žarakalis

W czwartek 28 kwietnia o godz. Zawiera prace wykonane metodą druku platynowego i wydrukowane na papierze bawełnianym. Są to obserwacje autora uchwycone na zdjęciach – do wyszukiwania, wykrywania i utrwalania podczas długich spacerów ulicami miasta. Najnowszy cykl fotografii V. Žarakalisa jest po raz pierwszy prezentowany widzowi.

V. Žarakalys jest entuzjastą sztuki fotograficznej, badaczem i eksperymentatorem. Organizował wystawy indywidualne na Litwie i Łotwie. Jego prace zwróciły szczególną uwagę na Wystawie Fotografii Alternatywnej w Gdańsku (Polska). Autor od wczesnego dzieciństwa jest ściśle związany z fotografią – fotografował go ojciec i wujkowie. Już wtedy musiał obserwować nie tylko procesy samej fotografii, ale także procesy tworzenia i drukowania fotografii. Podobnie jak wielu programistów wraz z nadejściem technologii cyfrowej, on również podziwiał tę innowację. Jednak zainteresowanie fotografią cyfrową wkrótce zaczęło spadać, a następnie V. Žarakalys zwrócił się do fotografii analogowej i zaczął zagłębiać się w stary XIX wiek. stosowane techniki fotograficzne. Autor zastosował w swojej pracy kilka z nich. Ten – solny druk, Van Dyke brązowy, Drogi facet procesy tworzenia odbitek fotograficznych w oparciu o różne chemikalia i ich kombinacje. Na dzisiejszej wystawie, po długich eksperymentach, V. Žarakalys prezentuje fotografie wykonane metodą platynowo-palladową. Jak pisze autor: „Odbitki platynowe, zwane też platynowymi, to odbitki fotograficzne wykonane w procesie druku monochromatycznego z użyciem związków platyny. Odbitki platynowe są najtrwalsze ze wszystkich technik fotograficznych. Typ platynowy ma bardzo subtelne podtony i szeroką gamę tonów. Fotografowie wysyłają potrzebne chemikalia z zagranicy, bo na Litwie nie ma ich gdzie kupić. Najdroższe zdjęcia, które mogą przetrwać nawet 200 lat, są wykonane z platyny. »

Na fotografiach V. Žarakalisa – nie tylko plany ogólne, które zawierają i przedstawiają na kartce papieru znaczną ilość informacji. Lubi rozróżniać fragmenty obiektów czy przestrzeni, zwracać uwagę na to, co jest dla niego ważne. Obrazy rzeczywistości są tu czasem delikatnie zniuansowane, a czasem wystawione na ostrzejsze kontrasty światła i ciemności. W przeciwieństwie do poprzednich, na najnowszej wystawie „Rakursai” dominują obrazy pejzaży miejskich z różnych części świata. Mimo, że przyroda jest dla niego bardzo ważna, autor udaje człowieka miasta, dlatego bliższy jest mu pejzaż miejski.

„Fascynują mnie geometryczne kształty budynków, współgranie linii i zmieniające się tło pobliskich obiektów. Rytm ulicy, ich kompozycje w prostych i zgrabnie krętych ulicach zanurzają mnie w perspektywy miasta i ich uchwycenie aparatem. Zmiana światła-ciemność i zróżnicowanie tonalne, zatrzymanie ulotnego lub bliskiego spektaklu, zachęcają do poszukiwania punktu wyjścia w analizowanej przestrzeni miejskiej, która zmienia wielkość, tonację kolorystyczną w perspektywie horyzontalnej. Jeszcze większym wyzwaniem jest „zatrzymanie” badanej przeze mnie perspektywy pionowej, patrząc w niebo: stojąc obok wysokich budynków widzę nieco inny widok linii architektonicznych niż patrząc na elewację obiektu – tłumaczy autorka. na jego najnowszej serii fotografii.

Wystawa potrwa do 5 czerwca.

Godziny otwarcia biblioteki: od poniedziałku do piątku w godzinach 11:00-19:00, sobota w godzinach 11:00-15:00 (nieczynne w niedziele i święta).

Podczas wydarzenia będą odbywać się zdjęcia i filmy. Zaleca się, aby uczestnicy byli widoczni na zdjęciach i filmach z wydarzenia, które mogą być publikowane w różnych mediach.


Brinley Hamptone

„Myśliciel. Miłośnik piwa. Miłośnik telewizji. Zombie geek. Żywności ninja. Nieprzejednany gracz. Analityk.”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *