Jubileuszowe zgromadzenie „Kaunas Rudens” pobiło wszelkie rekordy

W Kownie na Placu Ratuszowym zakończyło się tradycyjne zgromadzenie, tym razem rocznicowe, 50. „Kaunas Rudens”.

Rozpoczęty pół wieku temu, w 1974 r., nie ustał nawet w najtrudniejszych latach kryzysu. To naprawdę wyjątkowy przypadek w historii sportów motorowych w kraju.

W 1981 roku „Kaunas Rudeni”, pierwszy zlot samochodowy zorganizowany na Litwie, uzyskał status rajdu międzynarodowego.

Rekord jeszcze przed startem wyścigu

Przed startem międzynarodowego rajdu „Kowno jesień 2023” na placu ratuszowym ustawiło się aż 167 samochodów, których kierowcy z determinacją próbowali przetestować tory jubileuszowego rajdu.

W ten sposób pozornie niewzruszony rekord masowy nie tylko Kowna Rudens, ale wszystkich rajdów organizowanych na Litwie, został poprawiony, gdy w 40. Rajdzie Kowna Rudens, który odbył się dziesięć lat temu, w 2013 roku, wzięło udział 147 załóg.

Był to nie tylko 6. etap Rajdowych Mistrzostw Litwy, ale także 5. etap Rajdowych Mistrzostw Polski LOTOS (RSMP) i Pucharu Litewskiego Związku Samochodowego (LAS), w którym uczestniczyli także sportowcy i weterani podobnej polskiej organizacji.

Od sobotniego poranka mieszkańcy Kowna i goście miasta, nie przeszkadzając silnemu wiatrowi i deszczowi, uważnie zwiedzali park uczestników rajdu.

Ciekawostką jest, że przed i po zawodach największe zainteresowanie wzbudziło dwóch „Zapuków”, zwanych pieszczotliwie „Zapukami” w 1965 roku. produkcja „ZAZ 965” pilotowana przez Tadasa Vitkevičiusa i Feliksasa Krivickisa z Wilna oraz nieco młodszy „ZAZ 968” Vytautasa Ožiūnasa i Ignosa Baltrušaitisa z Kowna.

Podobno gdzie tak starzy ludzie mogą konkurować ze znacznie młodszą Hondą, Toyotą, Audi, Mitsubishi Lancer Evo IX, a nawet Porsche?

Jednak wraz z rozwojem wydarzeń okaże się, że obydwa ZAZ-y nie tylko pomyślnie przejechały ten sam tor, jak wszyscy uczestnicy rajdu, ale także zdominowały w swoich klasach – pierwsze miejsce zajęli Wilnianie. , a mieszkańcy Kowna zajęli drugie miejsce.

T. Vitkevičius i F. Krivickis stwierdzili, że jubileuszowy zlot „Kaunas Rudens” był dla nich dużą próbą przed historycznym zlotem samochodowym, który odbędzie się w Monte Carlo, w którym kilkukrotnie brali udział tym samym „ZAZ 965”, aby zaskoczenie lokalnej społeczności i gości historycznego miasta.

Nie mniejsze wsparcie otrzymała załoga „Szalonych Babć”, jako jedyna składająca się w ogóle z czterech przedstawicielek płci pięknej – Rita Kybartienė, Diana Jaugelienė, Aušra Skėberė i Džineta Šablauskienė, która jeździła „Lexusem RX400”.

Widzowie nie pozostają obojętni na klasyki retro, które na placu ratuszowym zapełniły się aż dwudziestoma pięknościami z różnych lat.

Gitautas i Vida Žičkai, którzy w 1937 r. prowadzili samochód, odebrali z jubileuszowego spotkania pamiątkowe puchary. produkcja „Mercedes-Benz 320”, o rok starszy Mercedes-Benz 200 zaskoczył publiczność przez Šarūnasa i Aušrę Žitkevičiai, najstarszego w linii samochodów retro, 1925. wyprodukowany przez Packarda, zademonstrowany przez Gintautasa Miškinisa z Nele Kavaliauskiene, 1929. Gintautas i Donatas Pauliukas, którzy wyreżyserowali przedstawienie REO, byli znacznie młodsi, w 1976 r. produkcja „Buick Le Sabre” zaproszenie do podziwiania Artūrasa Dunaitisa z Laną Edori i wszystkimi innymi kultywującymi klasykę retro.

Kluczowe było doświadczenie i know-how

Rajd „Kaunas Rudens” poświęcony był pamięci legend sportów motorowych Kastytisa i Arvydasa Girdauskasa. Wszyscy uczestnicy międzynarodowego rajdu walczyli o główne trofeum wyścigu – Puchar Przejściowy K. i A. Girdauskai – i tym razem sukces towarzyszył załodze Ričardasa Matijošaitisa i Šarūnasa Liesiasa z Kowna, jadących „Moskvichem 2140”.

Prezydent LASF Egidijus Janavičius, prezes Międzynarodowego Stowarzyszenia Weteranów Sportów Motorowych, które organizuje rajd, Romualdas Mažuolis, koledzy z drużyny i rywale pogratulowali zwycięzcom i wręczyli im puchar.

„Spokój umysłu, doświadczenie i know-how to trzy główne czynniki, które tym razem doprowadziły do ​​sukcesu Šarūnasa i mnie” – powiedział R. Matijošaitis w centrum prasowym wiecu, agencja public relations „Visus Bonus”, podczas nowy otrzymał trofeum.

Tak naprawdę od tego duetu nie można wyciągnąć niczego innego poza doświadczeniem i umiejętnościami. R. Matijošaitis to nie tylko trzykrotny zwycięzca rajdu „Dookoła Litwy”, ale także Š. Liesis czytał stenogramy rajdów niemal wszystkich najsłynniejszych mistrzów rajdów samochodowych, w tym K. Girdauskasa.

Zeszłoroczni finaliści i tegoroczni zwycięzcy klasyfikacji generalnej również byli zadowoleni ze zwycięstwa w swojej klasie SIA-2.1, gdzie pokonali drugiego w kolejności Arūnasa Petrovasa na siodle Vilmy Burneikiene i trzeciego Egidijiusa Paulauskasa, którzy przyjechali na rajd z Hiszpanii, gdzie obecnie mieszka ze swoim pilotem Adamem Kačerauskasem.

2021 i 2022 Zwycięzcy rajdu „Kaunas Rudens” oraz nagroda główna Eugenijus Tumalevičius z Aleksandarem Chaimskisem, który specjalnie na ten wyścig przyjechał ze Stanów Zjednoczonych, który również świętował w Kownie swoje 75. urodziny i który tym razem pojechał Porsche 911 musiało zadowolić się dopiero drugim miejscem w SIA2 w drugim roku.

Tutaj Ignas Taletavičius świętował zwycięstwo z Ruslanem Malinovskisem (Mitsubishi Lancer Evo VI), a trzecie miejsce zajął Arūns Beniušis ze swoim imiennikiem Šufinskasem (Citroen C3).

Goście świętowali zwycięstwa w kilku klasach. W klasie SIA3.4 triumfował Gruzin George Akhalkatsis prowadzony przez Vitalijsa Voiniušasa, w SIA3.3 – Łotysze Italo i Raivo Alsinšiai, w klasie GAZ 24-10 drugie miejsce zajęli estońscy goście Joel Tammeka i Juhan Anupolds. miejsce, a pierwsze wywalczyli przedstawiciele Kiejdan Rimantas Kairys i Saulius Dargis.

Zwyciężyli bułgarscy goście Stoyan Apostolov i Danco Stanev, niemiecko-łotewski duet mieszany Michail Titov i Andrii Zvingevits, gruzińscy reprezentanci David Chachanidze i Otar Arjevanidze, Linas Brazauskas i Arūnas Šalkauskas, Modests Jakas i Tomas Liutkumis. ich lekcje Viktoras Momkus z Paulą Venckute.

Równi równy

Osoby niepełnosprawne cieszyły się szczególnym szacunkiem ze strony zawodników i widzów. W rajdzie „Kaunas Rudens” wzięło udział pięć załóg, a sukces tym razem towarzyszyli Dariusowi Kliaudaitisowi i Tomasowi Stanevičiusowi jadącemu Audi RS4.

Wyprzedzili wielokrotnych zwycięzców tych wyścigów, Algimantasa Kojisa na Vytautasie Bareckasie (VW Golf) i Harolda Tukanasa na Renaldzie Zienisie (Toyota Prius Plus).

Puchary Pamięci i rankingi międzynarodowe

Uczestnicy rajdu Kowno Ruduo mieli do pokonania trasę o długości 87,04 km, na którą składało się osiem odcinków biegowych oraz specjalne wydarzenia sportowe, z których cztery odbyły się dwukrotnie.

Jak zawsze do najbardziej zaciętej walki doszło podczas tych sprintów oraz wydarzeń specjalnych, podczas których rywalizowano o pamiątkowe puchary byłych kolegów i rywali.

M. Titovs i A. Zvingevic zdobyli pamiątkowy puchar jednego z inicjatorów i organizatorów rajdu „Kaunas Rudens” – Vidmantas Čiuteles, Algirdas Augustas Pluškys z Arni Danilevičius i J. Tammeka z J. Anupolds cieszyli się z pamiątkowych pucharów przez długi czas . wówczas przywódcy LASF Sigitas Alesias i Anatolijus Jankūnas.

Puchar Evaldosa Čerškausa, byłego profesora Litewskiej Akademii Rolniczej, docenta, sędziego honorowego LASF, pozostał w zbiorze osiągnięć Gintarasa Sadauskasa i Donatasa Ožiūnasa, a puchar Romualda Barkauskasa, jednego z litewskich crossoverów samochodowych, trafił do rodzinnego duetu Vytautas i Andriaus Utyrai.

Pamiątkowy puchar jednego z najsłynniejszych rajdowców w kraju, Leontijusa Potapčika, trafił do Gruzji. Wygrali go G. Achalkatsis wraz z V. Voiniušem, a Puchar Ilyi Ostrovskisa dołączył do kolekcji sportowych osiągnięć Andreja Sidorenki i Ingusa Dimdiego.

Na placu ratuszowym powiewały flagi dziewięciu krajów – Litwy, Łotwy, Estonii, Stanów Zjednoczonych, Gruzji, Bułgarii, Niemiec, Armenii i Uzbekistanu – których sportowcy wzięli udział w wiecu. Międzynarodowy ranking konkursu wzbudził zatem spore zainteresowanie.

Sensacji nie było: zwycięstwo odniósł gospodarz wyścigu, Litwa, którą reprezentowała największa liczba załóg zdobywających punkty.

Litwa wyprzedziła sąsiadującą Łotwę, drugą i Gruzję, trzecią.

Estonia była czwarta, Bułgaria piąta, Niemcy szósta, a Stany Zjednoczone siódme.

Zakończenie sezonu mini rajdów

50. rocznica Rajdu Jesiennego w Kownie była jednocześnie rywalizacją ostatniego i szóstego etapu Mistrzostw Litwy w Mini Rajdach. Nieco dłuższy dystans 130,92 km spodziewało się 75 uczestników, z czego 29,24 km składało się z dziewięciu odcinków szybkościowych. Siedem z nich to szutry, a tylko dwie to asfalt.

Zwycięstwo świętowali przedstawiciele Samsonas Motorsport Vidmantas Padegimas i Edvardas Gurevičius, którzy zostali zwycięzcami klasyfikacji generalnej, ścigając się w klasyfikacji gości samochodem Toyota Celica i pokonując wszystkie sekcje prędkości w 24 minuty. 13,3 sek.

Drugie miejsce wywalczyli członkowie ekipy „Nordis Racing”, zwycięzcy klasy OC 4WD Tomas Žekonis i Evaldas Kvederis (Mitsubishi Lancer Evo, 24 min. 24 sek.), pokonując kolejną załogę gości, Daniausa Zamarasa i Ernesto Kozlovskis, przedstawiciele Troków ASK (Mitsubishi Lancer Evo, 24 min 32,8 sek)

Estońska załoga Jaaka Tammeki i Jaanusa Vira zajęła czwarte miejsce wśród sześciu zwycięzców, którzy również jechali w klasyfikacji gości i stracili 24 minuty na torze za kierownicą Mitsubishi Lancer Evo. 58,1 sek.

Zawodnicy „Strumskis Racing Team” Benas Strumskis z Arnoldem Bujoksem (Subaru Impreza, 25 min. 05,9 sek.) utrzymali się na piątym miejscu, a pierwszą szóstkę uzupełnili przedstawiciele „Saulės radijas by Rally 4 Fun” Liudas Šimkus i Giedrius Kinderis (Subaru Impreza”, 25 min. 14,1 sek.).

Po wyeliminowaniu z rankingu gości uczestników, którzy znaleźli się w pierwszej szóstce zwycięzców, dwie załogi ekipy Šakiai ASK Šarūnas Glik i Tad Bakis (BMW 316TI) oraz Tomas Kažemėkaitis z Sauliusem Šupiasem (BMW 325) i „Pilėnai „Team reprezentanci Vladas Karašauskas i Inga Surdokiene jadący BMW 325 TI wspięli się odpowiednio o jeden, dwa lub trzy stopnie.

Klasyfikację drużynową VI etapu mistrzostw minirajdów wygrała drużyna „Saulės radijas by Rally 4 Fun”, zdobywając 75 punktów.

Wyprzedziła na drugim miejscu drużynę z „Pilėnai” z 70 punktami i zdobywczynię trzeciego miejsca – drużynę z Alytus Auto Club, której zawodniczki zdobyły 69 punktów.

Fot. M. Tito i L. Bartkaus.

Averill Burkee

"Przyjaciel zwierząt na całym świecie. Przyjazny adwokat piwa. Generalny organizator. Fanatyk popkultury."

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *