Linava: Inwestycje litewskich firm transportowych w Polsce biją rekordy

Girteka Logistics w Wilnie. Zdjęcie: Judita Grigelyts (V)

W ostatnim kwartale ubiegłego roku inwestycje litewskich firm w polskim sektorze transportu i logistyki sięgnęły rekordowych 51,5 mln. Litewskie Narodowe Stowarzyszenie Motoryzacyjne Linava informuje, że było największe w ciągu ostatnich dziesięciu lat.

Dla porównania, kwartał 2020 r. Inwestycje litewskich firm w polskim sektorze transportowym wyniosły 30 mln euro LTL, 2019 23,5 mln. EUR.

Najnowsze dane o dynamice litewskich inwestycji za granicą oraz dane zebrane przez Krajowy Związek Transportu Drogowego Litwy w Linawie pokazują, że w sąsiednim kraju wieje obecnie ponad 600 litewskich wiatrów.

Raport stowarzyszenia wskazuje, że wraz z rozwojem polskiego sektora logistycznego, litewski sektor logistyczny będzie coraz bardziej angażował się w ściąganie budżetów.

Więcej i więcej

Aleksandras Izgorodinas, ekonomista w Brandnomika, zauważa, że ​​litewskie inwestycje biznesowe w polskim sektorze transportowym nie tylko rosną, ale także rosną w ogólnej strukturze litewskich inwestycji zagranicznych w Polsce. Np. w kwartale 2019 r. W kwartale 2021 r. inwestycje w sektorze transportu stanowiły 8,5% ogólnej struktury litewskich inwestycji w Polsce. w IV kwartale już 16,7%.

W ciągu dwóch lat waga sektora transportu w strukturze litewskich inwestycji w Polsce musiała się podwoić. Sektor transportu stał się jednym z głównych obszarów inwestycji litewskich w Polsce. Rosnące inwestycje Rozwój polskiego sektora logistycznego jest również niezbędny dla rozwoju polskiego sektora logistycznego, ponieważ inwestycje i działania litewskiej firmy w Polsce będą wpisywać się we wskaźniki sektora transportowego sąsiedniego kraju, a nie Litwy . To ewidentna strata dla państwa i jego budżetu – mówi Izgorodin.

Według ekonomisty biznes zawsze przenosi się tam, gdzie warunki są najkorzystniejsze. Szkoda tylko, że państwo litewskie nie może zaoferować atrakcyjnych warunków, a przedsiębiorcy inwestują na Litwie.

Łatwiejszy w użyciu

Zenon Buivydas, sekretarz generalny Linava, mówi, że rozwój firm transportowych i przeprowadzka do sąsiedniej Polski, gdzie kierowcy ciężarówek dalekobieżnych mogą być szybciej zatrudniani, stały się w ostatnich latach bardziej aktywne.

Polscy koledzy są w stanie zatrudnić obcokrajowców w trzy-dwa tygodnie, podczas gdy na Litwie załatwienie niezbędnych procedur, skompletowanie i ujednolicenie niezbędnych dokumentów w celu zatrudnienia trzech obcokrajowców zajmuje ponad miesiąc. Ponadto warunki finansowania firm w Polsce są znacznie korzystniejsze, co znacznie ułatwia firmom uzyskanie kredytów z banków. Nie wspominając o znacznie niższych kosztach ubezpieczenia pojazdów mechanicznych. Dlatego przedsiębiorcy nie zastanawiają się, co wybrać – tłumaczy Z. Buivydas.

Vytas Buinskas, wiceprezes stowarzyszenia Linava, zwraca uwagę, że korzystniejsze otoczenie fiskalne oraz wymogi Pakietu Mobilności, które nakładają na ciągnik obowiązek rejestrowania ciężarówki co 8 tygodni, również zachęcają do inwestowania w powiecie.

Polska jest bliżej przepływów towarów w Europie, więc firmy widzą, gdzie jest dla nich korzystniej założyć firmy, aby spełnić wymogi pakietu mobilności. Co więcej, kwestia kwot dla pracowników spoza UE nie została jeszcze rozwiązana na Litwie, chociaż wielokrotnie zwracaliśmy się do rządu o zniesienie kwot. Nie ma logiki w stosowaniu ich do zawodu, w którym brakuje. W Polsce proces zatrudnienia jest dobrze ugruntowany, więc firmom łatwiej jest działać tam, gdzie warunki są korzystniejsze – tłumaczy V. Buinskas.

Wybierz firmy i tematy, które Cię interesują. źródła.