„Julia jest odpowiedzialna za wszystko”, śmieje się Miglė, mówiąc, że wszystko zaczęło się w 2019 roku, kiedy Julia Janus zaprosiła ją do spojrzenia na najbardziej romantyczną legendę Wilna oczami współczesnego artysty. Artystę fascynował nie tylko porządek, ale i komunia: zamówienie ćwierćkielicha do namalowania portretu pary było jak echo czasów, gdy dawni mistrzowie otrzymywali zlecenia od rodzin czy cechów miejskich stworzyć dla nich dzieła sztuki, zaznaczając ważną datę lub wydarzenie.
Źródła historyczne podają, że Zygmunt August, który został królem Polski i wielkim księciem litewskim, publicznie ogłosił swój ślub z Barborą Radvilaite-Goštautienė, wdową po Stanisławie Gosztaucie z województwa trockiego. Szlachta litewska była zszokowana, ale przyjęła tę wiadomość z powściągliwością. Wręcz przeciwnie, wiadomość została odebrana w Polsce – Zygmunt August musiał znosić ciężkie bataliony z przywódcami szlachty królestwa. Księżna, ikona mody i kultury, została uznana i koronowana na Królową Polski. Ale jej życie, jakby po trzydziestce nie dotarła do gwiazdy rocka, zakończyło się tragicznie. Królowa zmarła pięć miesięcy po koronacji.
„Portret historyczny, a także dwie legendarne osobowości. I jasna historia miłosna – byłoby to wielkie wyzwanie dla każdego profesjonalisty” – wspomina swoje uczucia artysta. Pan Kosinskaitė musiał stworzyć obraz i przygotować go na wystawę w niewiarygodnie krótkim czasie – zostało tylko półtora miesiąca do obchodów 500. rocznicy urodzin Zygmunta Augusta i Barbory Radziwiłłów.
„Nie byłem pewien, czy to możliwe, ale i tak postanowiłem spróbować” – mówi artysta, który rozpoczął wówczas swoją pracę od poszukiwania modelek. Od razu znalazła dziewczynę, która miała zagrać Barborę, miażdżąc znajome twarze w jej pamięci.
„Moja wyobraźnia była całkowicie stereotypowa – Barbora jest piękną niebieską Litwinką. Utalentowana skrzypaczka i modelka Juna Armonaitė pasowała do tego obrazu, blond włosy, głębokie wyraziste oczy, trochę z zakrzywionym nosem, piękne pulchne usta … Ale, och, ja było źle! Wszystko zmieniło się zasadniczo, gdy zaczęłam czytać teksty o Barborze i Zygmuncie, które przysyłała mi Julia. Stereotypowy wizerunek rozsypał się, zobaczyłam Barborę zupełnie innymi oczami – była prawdziwą damą, kobietą o silnym charakterze, nawet jej wyglądzie było inaczej – współcześni wspominają o ciemnych przenikliwych oczach, świecącym orlim nosie. O tym samym świadczy rekonstrukcja jej głowy na podstawie czaszki Barbory przez naukowców. Ten obraz był znacznie bliższy mojemu sercu, więc musiałem zmienić swój pierwotny pomysł.”
Próbując przypomnieć sobie znajomego mężczyznę, który mógłby stać się wzorem do portretu Zygmunta Augusta, Miglė zdała sobie sprawę, że nie może znaleźć niczego podobnego. Już chciał poprosić syna Mantasa, żeby pozował do portretu, i nagle przypomniał sobie zespół The Roop i jego wokalistę Vaidotas Valiukevičius. Jasne rysy, przenikliwe, smukłe i artystyczne spojrzenie – absolutnie to, czego potrzebujesz.
„Ale wtedy pojawił się nowy problem – jak dotrzeć do gwiazdy” – śmieje się artysta. – Jestem dość nieśmiała, nie mam ochoty trzymać się celebrytów, na szczęście okazało się, że Vaidotas to bardzo miła osoba, która znalazła dla mnie czas w swoim bardzo napiętym wówczas grafiku. Był prawdziwym profesjonalistą, od razu zrozumiał, czego potrzebuję, rozumiał postać, więc wystarczyło przenieść jego portret na płótno. W oparciu o ikonografię tego okresu namalowałem na nim kostium i detale otoczenia. »
Zaprojektowany przez artystę portret pary zdaje się mówić moment, w którym król Zygmunt August przedstawia dworowi swojego nowego wybrańca. Sytuacja nie jest dla nich zbyt komfortowa, oboje są trochę napięci, ale jednocześnie – pełni determinacji. Zgodnie z ówczesnymi kanonami zachowują od siebie pełen szacunku dystans, żadnych delikatnych uścisków, ale wciąż czują emocjonalne połączenie. „Przynajmniej chcę, żeby ci, którzy patrzą na obraz, to poczuli” – mówi artystka, dodając, że w tej pracy chciała zniknąć, stając się jedynie technicznym interpretatorem – „o wiele ważniejsi są ludzie na portrecie niż osoba, która pomalowałem je”.
Obraz Kosinskaitė „Sekretna miłość” stał się jednym z najważniejszych punktów wystawy otwartej w wileńskim Ratuszu. Wystawa prezentuje dzieła współczesnego designu, w których miłość, przepych, luksus, tajemnice, westchnienia, smaki i zapachy Wielkiego Księcia Litewskiego Zygmunta Augusta polskiego i wielkiej księżnej litewskiej, królowej Polski Barbory Radvilaitė powtarzający się. Na specjalną wystawę litewscy projektanci stworzyli kolekcję upominków i przedmiotów projektowych inspirowanych twórczością Zygmunta Augusta i Barbory Radvilaitė.
Julija Janus, twórca projektu „Sekretna miłość”, który łączy zarówno specjalny szlak wokół Wilna, jak i całą litewską społeczność twórczą, jest przekonana, że najwspanialszą legendę należy wykorzystać do gloryfikowania nazwy Wilna. , aby nadać im nową, znacznie bardziej zrozumiałą formę.
Na wystawie „Secret Love” Julija Janus prezentuje kreatywne przedmioty, które pojawiły się we współpracy z projektantką szkła Undą Prisca, artystą szkła Remigijusem Kriukasem, projektantką mody Andrą Jatautienė, projektantem graficznym Gajumi Eidiejusem z działu projektowania odzieży i studiów szycia z Wilna Automotive oraz Business School, Flamera, producenci pościeli Decoflux, jubilerzy De Ribas Biżuteria, fabryka słodyczy Rūta, eksperci w dziedzinie druku artystycznego i tekstyliów.
Pomysł na wystawę zrealizował Rada Kultury Litwy, kurator wystawy Petras Saulėnas i architekt Gediminas Stoškus.
Wystawa czynna w Urzędzie Miasta Wilna do 28 maja.
Surowo zabrania się wykorzystywania informacji opublikowanych przez DELFI na innych stronach internetowych, w mediach lub gdzie indziej, lub rozpowszechniania naszych materiałów w jakiejkolwiek formie bez zgody, a jeśli uzyskano zgodę, DELFI musi być podane jako źródło.
„Certyfikowany fan sieci. Przedsiębiorca. Entuzjasta muzyki. Introwertyk. Student. Zły pisarz.”