Czesi lub Polacy zbudują nowe trolejbusy dla Wilna

W komunikacie prasowym czytamy, że w ubiegłym roku władze miasta Wilna zatwierdziły projekt zakupu 159 autonomicznych trolejbusów za 92,4 mln euro. euro. Rada Miasta Wilna zatwierdziła także umowę sponsorską na pierwszy etap projektu, gwarantującą zakup 91 dwuosiowych trolejbusów z autonomicznym przebiegiem.

Powszechnie uważa się, że burmistrz Wilna Remigijus Šimašius wierzy, że zakup nowych trolejbusów zrewitalizuje przestarzały tabor trolejbusowy i że miasto w pełni popiera taką inwestycję.

„Sprawny system transportu publicznego jest decydującym czynnikiem umożliwiającym miastom walkę z korkami i zanieczyszczeniem powietrza. Wilno, które aspiruje do statusu miasta neutralnego klimatycznie, myśli o tym każdego dnia i zaplanowało wszystko, modernizację transportu publicznego, począwszy od powierzonych mu szlaków komunikacyjnych na odnowienie pojazdów.Cieszę się, że już niedługo po ulicach Wilna razem z nowymi autobusami zaczną kursować nowoczesne trolejbusy z autonomicznym przebiegiem. „Nie mam wątpliwości, że ten wybór zrehabilituje trolejbusy w oczach tych, którzy nie są dziś zadowoleni z ich jakości” – zadeklarował burmistrz.

Propozycje złożyli producenci czescy i polscy

Dyrektor generalny VVT Darius Aleknavičius potwierdził, że Rada Miasta Wilna dała zielone światło na podpisanie umowy pożyczki na nowe autonomiczne trolejbusy – podaje spółka.

Według szefa VVT wybrane finansowanie projektu za pośrednictwem jednego banku było prostsze i gwarantowało szybsze procedury przetargowe. Bank zażądał ogłoszenia zakupu za pośrednictwem swojego międzynarodowego portalu zakupowego. Pierwsze doświadczenia z międzynarodową platformą zakupową opłaciły się: procedury przebiegły sprawnie, sprawnie i cieszyły się większym zainteresowaniem dostawców.

Propozycje złożyło 2 producentów – Czesi zaoferowali trolejbusy „Skoda”, Polacy – „Solaris”. Przed ogłoszeniem zakupu firma aktywnie zapraszała innych potencjalnych producentów trolejbusów – Vanhool, Hess, Iveco, Dancer, Yutong, Sor itp. – do wzięcia udziału w konsultacjach rynkowych.

„Główne cele zamówienia publicznego – przejrzystość i konkurencja pomiędzy uczestnikami – są w pełni zagwarantowane. Propozycje są obecnie rozpatrywane i oceniane. Porównaliśmy ceny z innymi niedawnymi zakupami trolejbusów w innych krajach – otrzymane oferty są konkurencyjne i zgodne z z ceną rynkową. Zwycięzca zostanie wyłoniony nie tylko na podstawie przedstawionej ceny, ale także na podstawie dziesięcioletnich kosztów eksploatacji i utrzymania trolejbusu, w tym energii elektrycznej i napraw. Oczekujemy, że zwycięzca zostanie wyłoniony w ciągu kilku tygodni” – powiedział Darius Aleknavičius.

Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju (EBOR) sfinansuje do 38,23 mln euro

Dodatkowo, wraz z umową sponsoringową, zarząd zatwierdził zmiany w umowie o świadczenie usług publicznych niezbędne do otrzymania dofinansowania. Jest to powszechna praktyka wśród międzynarodowych instytucji finansowych i gmin. Po zatwierdzeniu przez zarząd umowa o finansowanie projektu będzie musiała zostać zatwierdzona przez Radę Dyrektorów VVT. Zarząd EBOR zatwierdził umowę pożyczki w zeszłym tygodniu.

Po podpisaniu wszystkich dokumentów EBOR przeznaczy 38,23 mln na zakup trolejbusów. 10 mln euro Firma otrzymała dofinansowanie z Programu Zmian Klimatu. Propozycja złożona przez EBOR była najatrakcyjniejsza ze względu na finansowanie projektu na dużą skalę, szybkość i elastyczność rozwiązań. Przez cały okres Bank zapewniał wsparcie techniczne i doradztwo zakupowe.

Według VVT trolejbusy zostały uznane za jeden z najbardziej zrównoważonych środków transportu publicznego w mieście, charakteryzujący się najniższym zużyciem energii na pasażera na kilometr spośród innych elektrycznych alternatyw. Po wdrożeniu projektu miasto będzie miało większą elastyczność w optymalizacji i rozbudowie tras trolejbusów, co ma zwiększyć dostęp do usług transportu publicznego dla osób dojeżdżających do pracy w mieście i na jego przedmieściach.

„Po odnowieniu taboru trolejbusowego będziemy oferować pasażerom wysokiej jakości przejazdy odpowiadające ich potrzebom, zwłaszcza tym o indywidualnych potrzebach. Naszym kierowcom zapewnimy komfortowe i bezpieczne miejsce pracy. Oczekujemy, że nowymi trolejbusami będziemy mogli przejechać rocznie dwa razy więcej kilometrów niż starymi pojazdami, czyli około 10 proc. poprawi się stopień gotowości trolejbusów. Jesteśmy przekonani, że ten projekt zagwarantuje wyższy poziom jakości usług, mniej zanieczyszczeń i bardziej wydajną pracę” – powiedział dyrektor generalny VVT.

Edwin Claye

„Praktykujący Twitter. Profesjonalny introwertyk. Hardkorowy znawca jedzenia. Miłośnik sieci.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *