Wystawa ceramiki współczesnej: „wiosna” to także jesień

Muzeum Literatury Litewskiej Maironis co roku organizuje Bałtycką Międzynarodową Wystawę Ceramiki Współczesnej „Wiosna 2023”.

Bez sponsora i przestrzeni

Międzynarodowa wystawa ceramiki współczesnej „Pavasaris” odbywa się w tym roku już po raz szesnasty, jednak przeszkodą jest zapewne nazwa wystawy i obecna pora roku. Od piętnastu lat tego rodzaju przysmaki ceramików odbywały się wiosną, kiedy przyroda budziła się do życia, bo ceramiki to także twórcy sztuki najbliższej naturze – wszak podstawowym materiałem ceramiki jest l glina („keramos” oznacza glinę ). w starożytnej grece).

Podobnie jak ptaki powracające z ciepłych krajów, ceramika po zimowych pracach wyszła na światło wystaw. Nie zawsze jednak przebiega to gładko, nie zawsze towarzyszy im radosne zainteresowanie czy gratulacje z okazji pięknej tradycji witania wiosny najnowszymi osiągnięciami twórczymi ceramików, nawet jeśli obfitość uczestniczących twórców naprawdę dała odpocząć duszy. Co stoi na przeszkodzie tej wystawie (projekt nie otrzymuje sponsoringu, a ostatnio – przestrzeni wystawienniczej), na której corocznie prezentuje prawie pół tuzina autorów z Litwy i krajów bałtyckich, pozostaje zatem tajemnicą, że nadal konieczne jest udowadniają, że jest to ciekawy projekt prezentujący różnorodność ceramiki.

Tym samym wystawa, która miała odbyć się wiosną tego roku, niestety nie doczekała się obiecanej powierzchni wystawienniczej. I dopiero dzięki jednemu ze sponsorów po raz kolejny udało się zachęcić organizatorów do szukania miejsca na „Wiosnę”, nawet jesienią, bo wiosną nie było już szans dla artystów (nie tylko z Litwy, ale także z zagranicy). ) o przyniesienie swoich prac, które (kruche i połamane) wymagają jeszcze miejsca do przechowywania przed wystawą. I tak „wiosna” przyszła jesienią.

V. Kinderavičiustė. Żółta atmosfera.

Od archaizmu do współczesności

Organizatorzy „Pavasario” zostali zaproszeni do imponujących podziemi Muzeum Literatury Litewskiej Maironis – przestrzeni rzeczywiście bardzo odpowiedniej dla dzieł ceramicznych, tuż obok dawnego znakomitego Muzeum Ceramiki, pełnego kreatywności i zainteresowania opinii publicznej. .

To wystawa naprawdę różnorodna pod względem stylu, technologii i twórczych interpretacji, poruszająca zarówno tematykę archaiczną w ceramice, jak i dotykającą wydarzeń współczesności.

Tak, widza, konsumenta kultury, można za każdym razem zaprosić w inną niż zwykle przestrzeń, ale ciągłe bieganie po niej nie jest tu dobre. Przecież to nie tylko zabawa, ale i kultura, jeśli chcesz posłuchać muzyki, możesz udać się prosto do Filharmonii lub, jeśli przegapisz spektakl, do teatru. Dawniej zawsze można było odwiedzić wystawę ceramiki w Kownie. Teraz czasami można ją też gdzieś spotkać. Obecnie – w Muzeum Literatury Litewskiej Maironis, gdzie swoje prace wystawia 44 autorów „Pavasaris” z Litwy, Łotwy, Estonii, Polski i Niemiec.

To wystawa naprawdę różnorodna pod względem stylu, technologii i twórczych interpretacji, poruszająca zarówno tematykę archaiczną w ceramice, jak i dotykającą wydarzeń współczesności. Widać, że większość prac ceramików można nazwać drobnymi tworzywami sztucznymi, odkrywane są połączenia ze szkłem, kamieniem, światłami LED, dominuje rzeźbiarski, konceptualny i nieaplikacyjny plan pracy.

Litwa przeżywa dziś wewnętrzny boom: stare, identyczne sowieckie wnętrza zastępowane są nowymi, choć często tylko innymi, ale też zupełnie identycznymi. Malarstwo wciąż znajduje tam swoje miejsce, a prace ceramiczne są niezwykle rzadkie, nawet jeśli pojedynczy kawałek ceramiki może nadać nieoczekiwany oryginalny dźwięk monotonnemu i minimalistycznemu wnętrzu.

Wspomina się o wnętrzach, ponieważ jednak ceramika dość często kojarzy się z charakterem użytkowym: nawet jeśli skupimy się na poziomie koncepcyjnym, nierzadko zdarza się, że dzieło ma wartość użytkową, nawet jeśli nie jest ona szczególnie wyrażona (nie tak, jak np. na przykład zastosowana wartość). filiżanka lub talerz). Całkiem możliwe, że to właśnie jest nasza siła: niezależnie od tego, jak wyjątkowi jesteśmy my i nasza praca, chcemy być potrzebni. I wspaniale jest, gdy są twórcy oddani wyłącznie idei – dzięki temu sztuka jest różnorodna i żywa.

A. Linkienė. Kwadraty w sześcianie. w 2022 r

Strona główna „Wiosna”

w 2007 roku to międzynarodowe wydarzenie ceramiczne zostało po raz pierwszy zorganizowane w ówczesnym Muzeum Ceramiki na Placu Ratuszowym przez kierownika projektu – słynną ceramikę, malarkę i projektantkę Živilė Bardzilauskaitė-Bergins oraz kuratora MKOl Jurisa Berginsa (Łotwa). Swoją drogą pan Bergins zyskał światowe uznanie w 1995r. na prestiżowym konkursie ceramicznym w Faenza (Włochy) za oryginalne połączenie rzeźby porcelanowej z czarno-białym rysunkiem fotograficznym. Odkrywszy swój styl, artysta jest rozpoznawalny z daleka na każdej wystawie i za każdym razem zaskakuje go głęboką refleksją.

„Patrząc na miniony okres, widzimy odrodzenie współczesnej litewskiej sztuki ceramicznej i dużą liczbę młodych artystów, którzy dorastali na wystawach „Pavasaris” i dołączyli do grona zawodowych ceramików” – wyjaśnia szef projektu Ž. Bardzilauskaitė-Bergins. „Wiosna” wystaw ceramicznych staje się kuźnią dla nowych członków LDS.

Wystawy te mają na celu prezentację najnowszych trendów w sztuce ceramicznej w krajach bałtyckich, przyciągnięcie młodych ceramików, zapewnienie możliwości udziału w wystawie poprzez selekcję. Uczestnicy wystaw często stają się członkami SDJ i zdobywają nagrody na wystawach światowych promujących imię Litwy.

Od 2015 roku wystawa „Wiosna” przybrała charakter konkursu. Podczas niego uczestnicy wybierają zwycięzców i otrzymują dyplomy.

D. Ginteitė.


KTO: 16. wystawa współczesnej ceramiki bałtyckiej „Wiosna 2023”.

Lub: Muzeum Literatury Litewskiej Maironisa.

Gdy: Trwa do 9 października.

Archiwalne zdjęcie redakcyjne.

Becket Edwardsone

„Ewangelista kulinarny. Miłośnik podróży. Namiętny gracz. Certyfikowany pisarz. Fan popkultury”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *