Badanie wykazało również, że kraj pochodzenia produktów mlecznych nie jest już tak ważnym kryterium. Z komunikatu prasowego wynika, że handlowcy wyjaśniają rosnący asortyment produktów mlecznych z różnych krajów na półkach sklepowych.
80 proc. respondentów przy wyborze mleka i jego przetworów zwraca uwagę na cenę. Według Berty Caikauskaitė, menadżerki ds. PR sieci handlowej IKI, lojalność klientów wobec wszystkich bez wyjątku produktów mlecznych zmienia się za każdym razem podczas różnych promocji i rabatów. Wtedy sprzedaż konkretnych marek generalnie wzrasta.
Drugim najważniejszym kryterium jest skład i dodatki (75%), natomiast 71% wskazało przyjazność dla środowiska jako kryterium ważne lub niezwykle ważne. respondentów.
„Wybór mleka i jego przetworów jest powiązany nie tylko z dochodami, ale także z wiekiem: osoby o wyższych dochodach i osoby starsze częściej wybierają produkty kierując się ich składem i poszanowaniem środowiska. Ten segment konsumentów bardziej dba o swoje zdrowie, ma więcej czasu na zwiedzanie i wybór najbardziej odpowiedniego produktu. Poza tym mieszkańcy wychowujący nieletnie dzieci częściej i ostrożniej kupują nabiał – wyjaśnia B. Čaikauskaitė.
Co prawda 61 proc. ankietowanych nabywców wskazuje, że kraj pochodzenia produktu jest ważnym czynnikiem, ale niekoniecznie oznacza to lojalność wobec litewskich produktów. Handlowcy od jakiegoś czasu monitorują rosnący asortyment produktów mlecznych pochodzących od zagranicznych producentów i rosnący popyt na te produkty.
„W naszej sieci sprzedaży asortyment litewskich produktów mlecznych stanowi około dwóch trzecich, ale fakt, że jest to produkt litewski w tej kategorii, nie jest bynajmniej najważniejszym czynnikiem, a dla prawie połowy populacji pochodzenie produkt jest litewski. produkt w ogóle nie jest ważny.” Wiemy, że stali nabywcy produktów mlecznych wybierają je bardzo ostrożnie: czytają o składzie produktów i stale porównują ceny” – mówi Berta Čaikauskaitė.
Co ciekawe, produkty mleczne są nie tylko popularne, ale ludzie starają się je kupować tak często, jak to możliwe. Nawet 58 proc. ankietowanych kupujących wskazało, że produkty mleczne co najmniej kilka razy w tygodniu trafiają do sklepu w pośpiechu. Spośród badanych grup produktów wyższą „atrakcyjność” mają jedynie warzywa – 62 proc. Kupujący zgłaszają, że kilka razy w tygodniu biegają do supermarketów, aby kupić te produkty.
Z danych zebranych przez Departament Statystyki wynika, że mleko i przetwory mleczne są najpopularniejszą grupą żywnościową pod względem spożycia, a ich spożycie stale rośnie. w 2007 r. na mieszkańca kraju spożywano średnio 282 kg przetworów mlecznych rocznie, a w 2014 r. ilość ta wzrosła do 315 kg.
Badanie przeprowadzono w dniach 1-7 lipca na zlecenie kanału komercyjnego IKI. Metodą ankiety internetowej przebadano 502 mieszkańców miast Litwy w wieku 25-64 lata.
„Ekstremalny gracz. Popkulturowy ninja. Nie mogę pisać w rękawicach bokserskich. Bacon maven. Namiętny badacz sieci. Nieprzepraszający introwertyk.”