Zdjęcie Judity Grigelytė (VŽ)
Litwa jest gotowa pomóc wycofać zboże z niesprzedanych zbiorów zbóż na Ukrainie w zeszłym roku, powiedział minister transportu. Według Mariusa Skuodisa zboże miałoby być transportowane przez Polskę do portu w Kłajpedzie, oferty zostały już złożone do firm, a wkrótce powinna się odbyć jazda próbna.
Dodano sekcję „Może udzielać pożyczek na warunkach preferencyjnych”
„Pracujemy z Ukraińcami już od kilku tygodni, najważniejsza jest harmonizacja kolei, do kilku firm zostały zgłoszone konkretne propozycje dotyczące transportu z granicy ukraińsko-polskiej do portu w Kłajpedzie” – powiedział M. Skuodis. reporterzy w środę.
Według niego główne wyzwanie w tym procesie leży w różnych kolejach rosyjskich i europejskich.
„Trudno jest przejść ze standardowych torów rosyjskich na europejskie w Polsce, potem na terminal intermodalny w Kownie i nie tylko, to są problemy związane z dostępnością wagonów i nie tylko” – powiedział Skuodis.
Według niego planowana jest już jazda próbna, która powinna odbyć się w najbliższych tygodniach.
„Jazda próbna jest zaplanowana na kwiecień, z naszej strony jesteśmy gotowi, potrzebujemy tylko klientów i możemy spróbować pod koniec kwietnia – początek maja, potem zobaczymy. Oczywiście najbardziej bezpośrednia trasa byłaby przez Białoruś, ale kraj jest zamieszany w pewne działania wojenne, co byłoby niemożliwe” – powiedział w środę dziennikarzom Skuodis.
Może zapewnić pożyczki dotowane
Według ministra Litwa mogłaby również pomóc udzielając pożyczek na korzystnych warunkach dla ukraińskich rolników – środki na transport ich produktów mogłyby pochodzić z Rolniczego Funduszu Gwarancyjnego.
„Jednym z wyzwań stojących przed ukraińskimi rolnikami jest wypłacalność – potrzebujemy niezbędnych środków na ten sam transport. To tutaj Litwa, zapewniając pewne możliwości prawne, fundusz gwarancyjny mógłby udzielać pożyczek ukraińskim drobnym rolnikom, co wymagałoby zmian w ustawodawstwie , ale taka możliwość istnieje” – powiedział Skuodis.
Wywóz zboża z Ukrainy przez Litwę byłby dobrą okazją dla kolei litewskich i portu w Kłajpedzie do zrekompensowania strat przewozowych, a także dla sektora prywatnego.
„Właśnie doszliśmy do naszej wiedzy w tym czasie. Transport kolejowy spadł o 50%, co jest dodatkową szansą, a fracht portowy, który również ma spaść, jest dodatkową szansą dla całego biznesu środowiskowego. A także pomóc Ukrainie w eksporcie zboża – powiedział minister.
Zdaniem Skuodis, udany eksport ukraińskich zapasów zboża przez Polskę i Litwę może pozytywnie wpłynąć na wzrost cen żywności na świecie.
„Właśnie wtedy do nas dotarło. To osiągnięcie dla wszystkich, dużo ludzi nad tym pracuje, Polska też planuje transporty, ale ilości są takie, że kraj nie jest w stanie tego zrobić, wszystkie porty ukraińskie są zamknięte” – powiedział Skuodis.
Eksport zboża z Ukrainy został zakłócony przez wojnę, która wybuchła w Rosji pod koniec lutego.
Marius Vaščega, szef przedstawicielstwa Komisji Europejskiej na Litwie, powiedział wcześniej, że Ukraina zajmuje 10% światowego rynku pszenicy, 13% jęczmienia, 15% kukurydzy i ponad 50% oleju słonecznikowego.
Afryka Północna i Bliski Wschód czerpią ponad 50% swojego importu zboża z Rosji i Ukrainy.
Powielanie informacji agencji informacyjnej BNS w mediach i na stronach internetowych bez pisemnej zgody UAB BNS jest zabronione.
Wybierz firmy i tematy, które Cię interesują – poinformujemy Cię osobistym biuletynem, gdy tylko zostaną wymienione w „Verslo žinios”, „Sodra”, Centrum Rejestracji itp. źródła.
Motyw logistyki
„Myśliciel. Miłośnik piwa. Miłośnik telewizji. Zombie geek. Żywności ninja. Nieprzejednany gracz. Analityk.”