Technologia pomaga kierowcy, ale nie myśl o tym

Gdy odebrałem auto po naprawie, przejechałem tylko kilka kilometrów, a gdy zawróciłem na stacji obsługi, prawie nigdy więcej nie zalałem zmienionego tylnego zderzaka. Po prostu dlatego, że zbytnio polegałem na technologiach wspomagających bezpieczeństwo samochodu, które nie działały we właściwym czasie.

Oszczędzaj mienie i zdrowie

W powyższej sytuacji, jadąc do tyłu, przyzwyczajony do pikania czujników parkowania przy zbliżaniu się do przeszkody, tym razem ich nie słyszałem. Pomoc techniczną otrzymałem za późno, bo czujniki nie były prawidłowo wyregulowane. Na szczęście prędkość ruchu była ekstremalnie niska, więc pozostałe pół metra wystarczyło, aby zareagować i wcisnąć klocek hamulcowy.

Pomimo tego przykładu jasne jest, że technologia wspomagająca jest przydatna nie tylko w obszarach miejskich o niskiej prędkości, ale także na drogach podmiejskich. Podczas gdy kierowcy mają do odegrania kluczową rolę i są odpowiedzialni za swoje działania, producenci samochodów wdrażają technologie zapobiegające kolizjom z pieszymi lub rowerzystami, unikanie pasa ruchu lub unikanie przypadkowego dryfowania w kierunku innego samochodu lub przeszkody.

Odkąd kilkadziesiąt lat temu UE postanowiła ograniczyć liczbę wypadków drogowych, przyjęto szereg przepisów określających standardy bezpieczeństwa samochodów, które pomagają zapobiegać milionom wypadków i ratować tysiące istnień ludzkich.

Skanuj znaki drogowe

Większość nowoczesnych samochodów jest standardowo wyposażona w system rozpoznawania znaków drogowych, ale ich osiągi nie zawsze są takie same. Zdaniem ekspertów, niektóre systemy działają w odpowiedzi na dane zapisane na mapach nawigacyjnych, podczas gdy bardziej zaawansowane analogi wykorzystują przednią kamerę.

Kamera zamontowana na przedniej szybie stale monitoruje pozycję przed samochodem i rejestruje każdy mijany znak drogowy. Gdy system skanuje wykrytą postać, komunikat wizualny wyświetla odpowiednie informacje dla tej postaci na desce rozdzielczej. Jeśli kierowca korzysta w tym momencie z tempomatu, na desce rozdzielczej pojawi się monit o automatyczne dostosowanie prędkości do określonych wymagań.

„Po prostu wtedy do nas dotarło. Wcześniej system GPS informował nas o zniszczonym znaku drogowym, a teraz takie systemy zainstalowane w samochodach przypominają nam, jak jeździć jednym lub drugim odcinkiem drogi” – komentuje Artūras Pakėnas. , instruktor jazdy i specjalista ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Kontroluje również przyczepę

Kiedy nadchodzi ciepły sezon, przychodzą na myśl wyjazdy wakacyjne. Podczas dłuższych niż zwykle podróży przedmioty pasażerskie wypełniają bagażnik samochodu, a opcjonalny hak holowniczy przydaje się do przewożenia rowerów lub innego sprzętu.

Nowoczesne samochody wyposażone w hak holowniczy posiadają również inteligentny system kontroli stabilności przyczepy. W przeszłości ten rodzaj technologii był stosowany w ciężkich pickupach lub lekkich pojazdach użytkowych do przewożenia jak największej ilości ładunków. Takie systemy są obecnie dostępne również w znacznie bardziej kompaktowych samochodach z niewielką liczbą interfejsów do transportu towarowego.

Technologia może działać w połączeniu z elektronicznym systemem stabilizacji. Elektroniczny mózg, który wykorzystuje czujniki, monitoruje, czy holowana przyczepa utrzymuje dokładny kierunek jazdy i nie zaczyna meandrować z boku na bok. W przypadku podejrzanej zmiany trajektorii przyczepy, system automatycznie włącza hamulce samochodu w celu utrzymania stabilności.

Artūras Pakėnas. Fot. E. Babelis

Zwykły luksus

Podczas gdy wyższe prędkości maksymalne na autostradach umożliwiają znacznie szybsze pokonywanie długich dystansów, stałe wysokie prędkości przez godzinę lub dwie mogą sprawić, że jazda będzie mniej stresująca niż manewrowanie po mieście.

Aby ułatwić długie podróże, ponad dwie dekady temu producenci zaczęli instalować automatyczne systemy wspomagania prędkości i odległości w samochodach z wyższej półki, które przejęły kontrolę od kierowcy. Oczywiście kluczowym graczem musi pozostać człowiek, ale taki system ułatwia ważne obciążenie: utrzymuje bezpieczną odległość od innego użytkownika drogi, utrzymuje stałą zadaną prędkość lub w razie potrzeby ją zmniejsza.

System ostrzegania o zmęczeniu może nie powstrzymać Cię od razu, ale sprawi, że zastanowisz się, zwrócisz uwagę i ocenisz, jak się czujesz za kierownicą.

Dodatkowa funkcja Stop & Go jest teraz wprowadzana w coraz bardziej przystępnych cenach. W przypadku korka na autostradzie lub w mieście samochód z włączonym automatycznym tempomatem może sam się zatrzymać, ruszyć w ciągu kilku sekund, a następnie podążać za pojazdem przed nim.

Wystarczy przytrzymać kierownicę i postępować zgodnie ze wskazówkami na desce rozdzielczej. Wcześniej technologię tę stosowano w samochodach kosztujących co najmniej 40 tys. Teraz taki system można znaleźć nawet 25 tys. 37 tys. euro w sedanach Citroën C4 lub Peugeot 308, czyli 37 tys. w bezpłatnym samochodzie elektrycznym Volkswagen ID.3.

Według specjalisty ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego, A. Pakėnasa, chętnie korzysta z automatycznego systemu wspomagania prędkości za każdym razem, gdy opuszcza miasto.

„Jeden z moich samochodów ma tradycyjny tempomat, drugi adaptacyjny. Jest skuteczny” – podzielił się swoimi wrażeniami.

ostrzega przed zmęczeniem

Jedną z najnowszych technologii, która pozwala czerpać korzyści z dłuższej podróży, jest system ostrzegania kierowcy i ostrzegania o zmęczeniu. Został uruchomiony, aby pomóc kierowcom uniknąć wypadków na drodze.

Według różnych badań około 20 proc. wszystkie wypadki są związane ze zmęczeniem. Jednak niektórzy kierowcy bardzo często czują, że starczy im sił na pokonanie określonej liczby kilometrów, a na odpoczynek jest za wcześnie.

A. Pakėnas ostrzegał, że intuicja kierowcy może się mylić.

„Ludzie mogą czuć się zmęczeni, ale często źle to rozumieją. System ostrzegania o zmęczeniu może nie powstrzymać od razu, ale sprawi, że zastanowisz się, jak czujesz się za kierownicą, zwrócisz na to uwagę i ocenisz. Takie dodatkowe przypomnienie to tylko dobrze ”- powiedział specjalista.

System czujności i zmęczenia kierowcy zainstalowany we francuskich samochodach jest odpowiednikiem dwóch systemów pomocniczych. System zmęczenia kierowcy jest aktywowany, jeśli kierowca jedzie z prędkością powyżej 60 km/h przez ponad dwie godziny. prędkość. Na desce rozdzielczej pojawia się przypomnienie o przerwie.

System czujności kierowcy monitoruje zachowanie osoby za kierownicą na drodze. Jeśli system wykryje powtarzające się odchylenia od toru jazdy, ostrzega osobę o zmniejszonej czujności. Może to wskazywać, że powinieneś się zatrzymać i zrobić sobie przerwę.

Bezpieczniej jest jeździć nocą

Postępy w technologii oświetlenia samochodowego w ciągu ostatnich dwóch dekad najlepiej widać w ujęciu realnym. Światła z technologią LED lub matrycą LED oświetlają kilkakrotnie więcej miejsca na drodze niż zredukowane reflektory halogenowe. Ponadto ich wydajność sprawia, że ​​jazda jest znacznie bezpieczniejsza, nawet przy bardzo złej pogodzie.

Na autostradzie kierowcy nowoczesnych samochodów mogą korzystać z systemu automatycznego przełączania świateł mijania i drogowych w ciemnych godzinach dnia. Technologia opiera się na kamerze wideo zamontowanej na przedniej szybie przed lusterkiem wstecznym, która rejestruje światła pojazdów zbliżających się lub poruszających się w przeciwnym kierunku, a system automatycznie przełącza światła lamp LED w górę i w dół.

Gdy system nie wykryje już świateł przednich innego samochodu, światła drogowe włączy się automatycznie ponownie, dzięki czemu możesz zapomnieć o zmianie świateł podczas jazdy, poczuć się spokojniej i uniknąć niezamierzonego oślepienia innych użytkowników drogi.

Brinley Hamptone

„Myśliciel. Miłośnik piwa. Miłośnik telewizji. Zombie geek. Żywności ninja. Nieprzejednany gracz. Analityk.”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *