Jednym z samolotów rozpoznawczych jest samolot Bombardier Challenger 650 ARTEMIS, który kontrolował granice Litwy, Łotwy i Estonii z Federacją Rosyjską i Białorusią. Tymczasem samolot rozpoznawczy Sił Powietrznych USA „Boeing RC-135W Rivet Joint” JAKE11, który przybył z Wielkiej Brytanii, monitorował obwód kaliningradzki Federacji Rosyjskiej i terytoria Morza Bałtyckiego.

Po wystartowaniu z Wielkiej Brytanii i dotarciu do Polski „Boeing RC-135W Rivet Joint” zawrócił do Kłajpedy pod Gdańskiem i kilkakrotnie okrążył rejon Karaliaučius. Samolot sprawdził też tereny na granicy polsko-białoruskiej.



Zdjęcie Boeinga RC-135W Rivet Joint US Air Force.

Według oficjalnej strony Sił Powietrznych USA samolot rozpoznawczy Boeing RC-135W Rivet Joint zbiera, analizuje i przesyła informacje wywiadowcze w czasie zbliżonym do rzeczywistego.

Modyfikacje złącza nitowego Boeing RC-135W umożliwiają załodze misji wykrywanie, identyfikację i geolokalizację sygnałów w całym spektrum elektromagnetycznym.



Bombardier Challenger 650 ARTEMIS. Zdjęcie Sił Powietrznych USA.

W tym samym czasie latał też samolot Bombardier Challenger 650 ARTEMIS, który przeprowadzał inspekcje na terenach Litwy, Łotwy i Estonii wzdłuż granicy Rosji i Białorusi. Samolot Bombardier Challenger 650 ARTEMIS jest wyposażony w czujniki klasy wojskowej do śledzenia żołnierzy na ziemi i zbierania danych wywiadowczych.