G. Nausėda sugeruje, że dzieci do lat 3 (włącznie), zajmujące osobne siedzisko lub posłanie oraz dzieci w wieku od 4 do 7 lat (włącznie) mogą podróżować komunikacją miejską za darmo.
Z kolei 80% zniżki na przejazd komunikacją miejską przysługuje osobom, które brały udział w likwidacji skutków awarii w elektrowni atomowej w Czarnobylu, członkom rodzin poległych obrońców niepodległości Litwy, którzy cierpieli od 1991 roku. 11-13 stycznia oraz późniejsza agresja i opór ZSRR w latach 1940-1990. dla uczestników okupacji – żołnierzy-ochotników i uczestników walk o wolność.
Taka sama zniżka obowiązuje od 1939 do 1990 r. dla ofiar okupacji – więźniów politycznych i zesłańców, byłych więźniów gett, obozów koncentracyjnych lub innego rodzaju obozów pracy przymusowej, obrońców niepodległości Litwy, ofiar od 1991 r. 11-13 stycznia i późniejszej agresji ZSRR oraz osobom, które służyły w Afganistanie podczas obowiązkowej służby wojskowej lub przeszkolenia wojskowego w armii sowieckiej.
80 procent dzieci w wieku od 8 do 18 lat może również skorzystać ze zniżek na przejazdy komunikacją miejską.
Wreszcie 50-procentowa obniżka, zgodnie z propozycją prezydenta, miałaby być zagwarantowana osobom, które osiągnęły wiek emerytalny z ubezpieczenia społecznego określony w litewskiej ustawie o emeryturach z ubezpieczenia społecznego przed ukończeniem 80. roku życia.
Dodatkowo taka zniżka dotyczyłaby rodziców, rodziców adopcyjnych lub opiekunów (opiekunów) podróżujących z dziećmi w weekendy (sobota i niedziela) oraz w święta.
Pakiet ustaw ma wejść w życie od 2024 r. 1 stycznia.
Projekt ustawy wskazuje, że biorąc pod uwagę dane, przepisy o 50% przyznają ulgi przewozowe wszystkim osobom w wieku emerytalnym do 80 roku życia. wieku, wykonanie, według wstępnych wyliczeń, budżetu państwa w 2024 r. Potrzebne byłoby dodatkowo ok. 4,7 mln. euro.
Za planowane prawo do zakupu biletu na komunikację miejską z ulgą 80% na dowolny ruch oporu 1940-1990. dla uczestników okupacji – żołnierzy-ochotników i uczestników walk wolnościowych, od 1939 do 1990 r. dla ofiar okupacji – więźniów politycznych i zesłańców, byłych więźniów gett, obozów koncentracyjnych lub innego rodzaju obozów pracy przymusowej, obrońców niepodległości Litwy, ofiar od 1991 r. 11-13 stycznia i późniejszych agresji ZSRR, niezależnie od wieku, trzeba by było zapewnić z budżetu państwa do 455 tys. euro łącznie bez potrącania wydatków emerytów lub świadczeń już wypłaconych.
Stwierdza się również, że biorąc pod uwagę informacje Kolei Litewskich o rocznych cenach zniżek udzielanych posiadaczom karty rodzinnej oraz poniesionych wydatkach, można wstępnie prognozować, że w ciągu roku prawo rodziców, rodziców adopcyjnych lub opiekunów (opiekunowie) na zakup biletu na przejazd komunikacją miejską z dziećmi z 50-procentową zniżką w weekendy (sobota i niedziela) oraz święta mogą potrzebować ok. 50 tys. euro rocznie.
Tymczasem w związku z wprowadzeniem w życie przepisów o udzielaniu koncesji na publiczne przewozy pasażerskie wszystkim dzieciom szacuje się, że dodatkowe zapotrzebowanie na środki z budżetu państwa w 2024r. nie jest możliwe do wyliczenia ze względu na brak danych. Nie wiadomo, ile dzieci korzysta z usług publicznego transportu pasażerskiego, jakimi trasami jeżdżą, ile obecnie kosztuje zniżka dla dzieci.
Biorąc jednak pod uwagę wstępne wyliczenia Litewskiego Związku Transportu Pasażerskiego przy koordynowaniu projektów ustaw z instytucjami, zapewnienie zniżek dla dzieci może wymagać 1,5-2,5 mln zł z budżetu transportu pasażerskiego. euro.
Na koniec zauważamy, że wpływ na budżety gmin może być bardzo różny.
„Namiętny zwolennik alkoholu. Przez całe życie ninja bekonu. Certyfikowany entuzjasta muzyki. Fanatyk sieci. Odkrywca. Nieuleczalny praktyk twittera.”