Polski Rzecznik Praw Biznesowych: doradzanie Polsce

Adam Abramowicz, Szef Polskiego Serwisu Mediacji dla Małych i Średnich Przedsiębiorstw, Mediator. Zdjęcie z Kancelarii Sejmu (O. Posakova).

Propozycje powołania rzecznika małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) są nadal przedmiotem dyskusji w Seimasie. Przedstawiciele drobnego biznesu zwracają uwagę, że obrady toczą się od ponad dekady i że rzecznik wydaje się być poważną pomocą. Polski Rzecznik MŚP, w którym serwis działa od 5 lat, radzi, na co zwrócić uwagę.

Rzecznik jest odpowiedzialny, zdolny do rozpatrywania skarg osób fizycznych lub prawnych bez biurokracji, kontrolowania działań instytucji w powierzonym mu obszarze, pośrednik, który pomaga koordynować interesy różnych stron i wzmacnia podejście do przestrzegania prawa.

Adam Abramowicz, szef Biura Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorstw, mówi, że potrafi już wymienić nie tylko osiągnięcia MŚP, ale także zagrożenia, jakie mogą spotkać taką instytucję.

Są firmy, które nie mają możliwości posiadania własnych prawników, a my pracujemy nad zapewnieniem równowagi między urzędnikami państwowymi, instytucjami państwowymi i małymi firmami – wyjaśnia A. Abramowiczius. Nasi prawnicy pracują, przedstawiają nasze argumenty. Osiągnęliśmy bardzo dużo, bo w procesach, w których świadomie i odpowiedzialnie uczestniczymy, nie możemy bronić kogoś, kto np. chciał oszukiwać, a nie uczyć. Dokonuje się dokładnej analizy: jeśli stwierdzimy, że tak nie było, że interpretacja urzędnika nie odpowiada faktowi, dokumentowi, wtedy bronimy wykonawcy. Nie mogę powiedzieć, że wygrywamy 100% spraw, ale wygrywamy ponad 90%.

We wtorek A. Abramowicz uczestniczył w konferencji Komisji Gospodarczej Sejmu, dobrze funkcjonującej służby mediacyjnej dla małych i średnich przedsiębiorstw RP. Będzie można dostosować się do doświadczeń litewskich.

oddzielić od polityki

Według niego przed podjęciem decyzji o utworzeniu takich instytucji w Polsce pojawiały się też uwagi o wzroście biurokracji. Sam A. Abramowicz mówi, że przed powołaniem na rzecznika był posłem na Sejm RP, więc na nowym stanowisku spotka się z krytyką decyzji. Podkreślił, że jeśli Litwa chce stworzyć instytucję rzecznika praw obywatelskich, to przede wszystkim należy zapewnić jej niezależność.

Nasza niezależność polega na tym, że mediator jest wybierany na 6-letnią kadencję iw ciągu tych lat nie może zostać usunięty ze stanowiska. Dlaczego to jest ważne? Według naszego prawa mediatora powołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek Ministra Gospodarki – precyzuje. Gdyby była instytucją zależną od rządu, a takiego mediatora można by było skierować, jej pozycja byłaby znacznie słabsza. To jest rząd, a nie korporacyjny rzecznik praw obywatelskich. Więc jeśli masz taką instytucję, musi być ona niezależna od rządu. W Polsce kadencja Sejmu trwa 4 lata, a Rzecznika Praw Obywatelskich 6 lat.

Zaznacza, że ​​18 mln jest przeznaczone na małą i średnią polską instytucję rzecznika praw obywatelskich. Roczny budżet PLN (ok. 4 mln euro).

Okazuje się, że jeśli dobrze zorganizujemy swoją pracę, a tak jest, bo zanim zostałem posłem na Sejm, przez wiele lat byłem biznesmenem, udało nam się zaoszczędzić i wykorzystać tylko połowę przyznanego budżetu – mówi.

Mówiąc o swoich umiejętnościach pomagania firmom, szef polskiego biura Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców zwraca uwagę, że może wszcząć postępowanie administracyjne, gdy np. sam uzna, że ​​w niektórych przypadkach przepis o zakładach wzajemnych nie jest przestrzegany, gdy nie postępuje zgodnie z przepisami ustawy o zakładaniu spółek.

Np. w procesie administracyjnym, w przypadku niejasności przepisów, po przedstawieniu argumentów stron, rozstrzygana jest sytuacja na korzyść przedsiębiorcy, czy też obowiązki i odpowiedzialność spółki przy podejmowaniu decyzji dotyczących dyrektyw unijnych, udzielaniu wskazówek ministerstwom z powodu niejasności legislacyjnej itp.

Jest też zasada proporcjonalności: nie można nagle obciążyć biznesmena nieuzasadnionym rachunkiem, jak to czasem w życiu bywa. Czasami przedsiębiorca chce uniknąć płacenia zbyt wysokiego podatku, dlatego zamiast zwiększania kwoty należy nałożyć proporcjonalne kary. Przepisy dotyczące zakładów również nie działają wstecz, ale w Polsce Duńczycy zwykli zauważać, że sędziowie zmieniając zakłady sprawowali kontrolę nad czynnościami prowadzonymi jeszcze przed zmianami. Nie można tego zrobić teraz, bo rzecznik jest jak korepetytor, A. Abramowiczius nazywa sprawy, w których pomaga SVV.

Funkcję tę mogą pełnić istniejące instytucje

Kazys Starkeviius, przewodniczący komisji ekonomicznej Sejmu, przypomina liczbę MŚP: ponad 101 000 firm zatrudniających 720 000 pracowników. Kiedy te firmy napotykają na przykład biurokratyczną niepewność, na Litwie mogą je rozwiązać na drodze sądowej, podczas gdy w Polsce przez rzecznika praw obywatelskich i za zgodą wszystkich stron problemy można rozwiązać bez sądu.

Dlatego według niego głównym celem takiej usługi jest pomoc ponad 100 000 MŚP i maksymalne ograniczenie biurokratycznych powiązań, które utrudniają prowadzenie działalności.

Kazys Starkeviius, przewodniczący Komisji Ekonomicznej Sejmu. Zdjęcie z Kancelarii Sejmu (O. Posakova).

Nie powiedziałem, że to po prostu wzrost biurokracji, po prostu dlatego, że można korzystać z usług, które już istnieją. Jako przykład podam urząd Kontrolera Sejmu, być może taka funkcja mogłaby się tam pojawić, gdybyśmy uporządkowali bazę legislacyjną – powiedział przewodniczący sejmowej Komisji Spraw Gospodarczych.

K. Starkeviius przypomina, że ​​na Litwie od ponad dekady toczą się dyskusje na temat takiej instytucji, więc taka usługa może pojawić się na Litwie w przyszłości.

Naprawianie stolarza dla nastolatka

Laima Mogenien, członkini Seimasowej Komisji Gospodarczej, przypomina przykład służby mediacyjnej, najwyraźniej w Stanach Zjednoczonych, która została wprowadzona w komisjach sejmowych w 2003 roku.

W szczególności instytucja rzecznika praw obywatelskich to realne wsparcie państwa dla firm, nie dla tych najbardziej zaawansowanych i innowacyjnych, ale dla firm znajdujących się w trudnej sytuacji. I to nie byle jaki problem, ale problem w relacjach z instytucjami rządowymi – precyzuje L. Mogenien.

Laima Mogenien
Laima Mogenien, członek Komitetu Ekonomicznego Sejmu. Zdjęcie z Kancelarii Sejmu (O. Posakova).

Zauważa, że ​​instytucja rzecznika systematycznie rozwiązuje problemy, nie tylko w przypadku konkretnej firmy, ale też wskazuje systemowe niedociągnięcia, zwraca uwagę na poprawki w przepisach itp.

Dalia Matukien, przewodnicząca Litewskiej Rady Małych i Średnich Przedsiębiorstw, powiedziała BNS, że utworzenie takiej instytucji jest szczególnie korzystne. Według niej pośredniczy między instytucjami państwowymi a firmami.

Rada miała już legitymację rzecznika praw obywatelskich w 2008 r. 2015-2018 w Ministerstwie Gospodarki i Innowacji toczy się dyskusja, mieliśmy wprowadzić tę instytucję do rady jako pewien resort, ale po zmianie władzy upadnie – powiedziała BNS.

Według D. Matukiensa na Litwie jest około 70 000 małych przedsiębiorców i przedsiębiorstw zatrudniających 14 pracowników. Jej zdaniem skoro instytucja rzecznika praw obywatelskich już funkcjonuje, to dla tak małej firmy warto ją zreformować.

Naprawdę jednorazowego użytku tak, pomagają nam łatwiej oddychać, powiedział D. Matukien.

Wybierz firmy i tematy, które Cię interesują, a my poinformujemy Cię w osobistym biuletynie, gdy tylko zostaną wymienione w Business, Sodra, Registry Center itp. w altówkach.