Pan Skuodis: W indywidualnych przypadkach decyzje projektowe Rail Baltica mogą zostać zmienione

Marius Skuodis, minister komunikacji. Zdjęcie: Judita Grigelytė (VŽ).

Zmiany w planowanej infrastrukturze w pobliżu linii kolejowej są możliwe, jeżeli nie narusza to interesu publicznego i procedur promocyjnych oraz pozwala na zachowanie parametrów określonych w wytycznych projektowych.

Decyzje dotyczące trasy europejskiej kolei „Rail Baltica” pomiędzy Kownie a granicą Polski można skorygować, ale tylko w odosobnionych przypadkach, aby uratować choć część domów lub innego mienia mieszkańców – powiedział minister transportu Marius Skuodis .

„To prawda w przypadku Rail Baltica, żałuję, że w niektórych miejscach zdarzają się tak bolesne sytuacje, ale zespół jest naprawdę zmotywowany i widzi, co może zrobić”. Jeśli możemy coś zrobić, naprawdę staramy się znaleźć rozwiązania. Na przykład w Poniewieżu naprawdę znaleźliśmy sposób na przesunięcie linii kolejowej w rejonie Poniewieża, tak aby nie przebiegała ona przez gospodarstwa rolne i osady” – powiedział pan Skuodis na spotkaniu z członkami frakcji „Vardan Lietuvos” w Radzie Poniewieskiej. We wtorek Demokraci w Sejmie.

Ministerstwo wyjaśniło wówczas BNS, że po zatwierdzeniu optymalnego wariantu odcinka trasa linii na odcinku od Kowna do granicy z Polską nie ulegnie zmianie. Zmiany w planowanej infrastrukturze w pobliżu linii kolejowej możliwe są jedynie pod warunkiem, że nie naruszają one interesu publicznego i procedur promocyjnych oraz pozwalają na zachowanie parametrów określonych w wytycznych projektowych Rail Baltica.

W sierpniu ministerstwo poinformowało, że ustalono konkretne lokalizacje, działki i ich części, przez które będzie przebiegać linia Rail Baltica na odcinku od Kowna do granicy z Polską, gdzie planowana jest budowa nowego dwutorowego toru na nowych terenach. , a tam, gdzie pozwalają na to możliwości techniczne, z wykorzystaniem odcinków istniejącej linii kolejowej.

Członek frakcji Kęstutis Mažeika powiedział na spotkaniu, że w związku z planami państwowymi gospodarstwa zostaną wyburzone lub rozebrane. Poseł zapytał ministra, czy jest możliwość ich uratowania.

[{„title”:”Vyriausybė leido vykdyti žemės paėmimą „Rail Baltica“ statyboms”,”url”:”https://vz.lt/verslo-aplinka/2023/06/28/vyriausybe-leido-vykdyti-zemes-paemima-rail-baltica-statyboms”,”category”:”ARTICLE”,”profiles”:[1016,1057,1067,1658,1659]}.dali-rail-baltikai-butina-działka-wg-procedury-pozyskiwania-gruntów”,”kategoria”:”ARTYKUŁ”,”profile”:[1016,1067]},{„title”:”Ogłoszono nowe trasy i działki „Rail Baltica” na terytorium Polski”,”url”:”https://vz.lt/transportas-logistika/2023/08/02/skelbiamos -naujos- Bałtycki-transport-kolejowy-na-terytoria-i-polskie”,”kategoria”:”ARTYKUŁ”,”profile”:[1016,1022,1067,1633,1658,1659]},{„title”:”Przyszła trasa Rail Baltica stawia przeciwko sobie mieszkańców, polityków i przedsiębiorców”,”url”:”https://vz.lt/verslo-aplinka/2023/08/18/busima-rail -baltica -veze-presina-mieszkańcy-politycy-i-biznes”,”kategoria”:”ARTYKUŁ”,”profile”:[1016,1057,1067,1633,1659]}]

„To, co dzieje się z projektem Rail Baltica, to właściwie tragedia dla tego regionu, bo zmienia się przeznaczenie gospodarstw, gospodarstw, domów, burzy się budynki rolnicze z niespłaconymi jeszcze kredytami bankowymi. To są ogromne problemy. Czyż nie czy można narysować na mapie pięć centymetrów i zachować dużą część tych gospodarstw?” – powiedział K. Mažeika.

Jego zdaniem należy także szczegółowo wyjaśnić mieszkańcom procedurę odszkodowań za zabrane przez państwo mienie.

Pan Skuodis twierdzi, że istnieje możliwość przeglądu planów odcinka Rail Baltica do Kalwarii, uwzględniając indywidualne przypadki.

„Jeśli zajdzie taka potrzeba, szczególnie jeśli gmina wykaże inicjatywę, a nie została jeszcze odwiedzona, wówczas zespół i ministerstwa, w zakresie, w jakim jesteśmy zaangażowani, oraz Rail Baltica mogą i będą przyjechać i odpowiedzieć na wszystkie pytania, w tym pytania indywidualne i szczegółowo przyjrzeć się każdemu miejscu” – powiedział podczas spotkania pan Skuodis.

Według niego projekt „Rail Baltica” obecnie przebiega sprawnie, część gruntów potrzebnych pod budowę linii kolejowej zostanie jeszcze zakupiona, aby budowa odcinka przebiegała możliwie sprawnie.

„Ponadto priorytetem jest zakup gruntów na zasadach komercyjnych, a nie ich jeszcze zajmowanie, moglibyśmy szybciej rozpocząć budowę bardziej skomplikowanych obiektów infrastrukturalnych w okolicach Kowna i w stronę granicy z Polską: wiadukty, mosty, nie czekając na realizację całego projektu, – powiedział pan Skuodis.

Planowane są także stacje regionalne na odcinku Rail Baltica od Kowna do granicy z Polską w Mariampolu, Kazlų Rūdzie i Šeštokai, a łącznie planuje się wybudowanie 116 nowych w ramach jednej budowy? – tunele, mosty, wiadukty, przejścia dla zwierząt, przepusty.

Oczekuje się, że plan specjalny dla odcinka zostanie przygotowany i przedłożony rządowi do zatwierdzenia pod koniec tego roku. Po jego zatwierdzeniu zostaną wszczęte procedury pozyskania wszystkich niezbędnych gruntów.

Całkowita długość linii kolejowej „Rail Baltica” w krajach bałtyckich wyniesie 870 km, natomiast na Litwie odcinek ten będzie liczył 392 km.


Zabrania się powielania informacji agencji informacyjnej BNS w narzędziach informacji publicznej oraz na stronach internetowych bez pisemnej zgody UAB „BNS”.

Wybierz firmy i tematy, które Cię interesują – poinformujemy Cię w osobistym biuletynie, gdy tylko pojawią się one w „Verslo žinės”, „Sodra”, „Registrų centrum” itp. w źródłach.