Komisja Europejska przeznaczyła 394 mln euro na realizację projektu Rail Baltica na Litwie. euro

„Przydział środków na dalszy rozwój projektu Rail Baltica to świetna wiadomość dla Litwy i krajów bałtyckich, zwłaszcza biorąc pod uwagę rosnące znaczenie geopolityczne tego projektu. Stanowi to mocny sygnał, że wyjątkowe znaczenie tego projektu coraz bardziej przyspiesza, przybliża nas do najważniejszego celu: jak najszybszego otwarcia pierwszych odcinków z Kowna do Rygi i połączenia regionu bałtyckiego ze wspólną europejską siecią kolejową” – powiedział Minister Komunikacji Marius Skuodis.

Jak poinformowało ministerstwo, na początku tego roku Litwa, Łotwa, Estonia oraz Spółka Wspólna Państw Bałtyckich „RB Rail AS” złożyły wnioski o dodatkowe środki unijne na realizację europejskiej sieci kolejowej „Rail Baltica”. . Całkowite finansowanie, o które wnioskowały trzy kraje bałtyckie, wyniosło wówczas 954 miliony. euro, z czego bezpośredni udział Litwy wyniósł ponad 390 mln euro. euro.

„Grupa Kolei Litewskich konsekwentnie i zdecydowanie dąży do osiągnięcia kompleksowej integracji z Europą, zarówno w zakresie stosunków handlowych, jak i infrastruktury. W tym ostatnim aspekcie projekt Rail Baltica nabiera szczególnego znaczenia. Na Litwie projekt osiągnął nowy poziom dojrzałości – uważamy, że jest to jeden z głównych powodów pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej o przeznaczeniu na projekt na Litwie takiej ilości dodatkowych środków, o jaką wnioskowano w trakcie składania wniosku . Terminowe finansowanie działań projektowych jest kluczowym warunkiem realizacji projektu na ustalonych warunkach” – powiedział Dyrektor Zarządzający LTG Egidijus Lazauskas.

Otrzymane dofinansowanie zostanie przeznaczone na budowę linii kolejowej oraz jej obiektów od granicy Kowna z Łotwą: nasypów i obiektów inżynieryjnych, budowę dróg dojazdowych na odcinkach Kowno-Sveicarija i Šėta-Ramygala, prace przygotowawcze, prace konserwacyjne, projekt ocena ryzyka i bezpieczeństwa, ocena zgodności projektu oraz inne działania związane z budową kolei – informuje Ministerstwo Transportu w komunikacie.

Otrzymane dodatkowe środki zostaną także przeznaczone na działania związane z wykupem gruntów na dwóch odcinkach: węźle kolejowym w Kownie oraz na odcinku granicy kowieńsko-litewsko-polskiej – czytamy w raporcie.

Ministerstwo przypomina, że ​​„Rail Baltica” to największy projekt infrastruktury kolejowej w historii krajów bałtyckich, którego realizacja obejmie budowę zelektryfikowanej dwutorowej linii kolejowej o rozstawie europejskim z Warszawy do Kowna i Rygi aż do Tallina, na całej linii kolejowej „Rail Baltica”.

Całkowita długość linii kolejowej „Rail Baltica” w krajach bałtyckich sięga 870 km: na Litwie – 392 km, na Łotwie – 265 km, w Estonii – 213 km.

Aiken Duartep

"Namiętny zwolennik alkoholu. Przez całe życie ninja bekonu. Certyfikowany entuzjasta muzyki. Fanatyk sieci. Odkrywca. Nieuleczalny praktyk twittera."

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *