Kolekcja arrasów Zygmunta Augusta, która pokonała setki lat i kilometrów

W Pałacu Władców nadal można oglądać eksponaty o wybitnych walorach artystycznych i historycznych – kolekcję arrasów Króla Polski i Wielkiego Księcia Litewskiego Zygmunta Augusta. XVI wiek stworzył kolekcję monumentalnych tkanin artystycznych – jedną z najcenniejszych na świecie.

Kolekcja ta uznawana jest za szczególne zjawisko europejskiego mecenatu, dziedzictwa sztuki i kultury, zabytek historyczny dawnych państw Polski i Litwy, odpowiednik godła władcy. Dziś kolekcja arrasów uważana jest za najważniejszy eksponat Zamku Królewskiego na Wawelu w Krakowie.

Historycy sztuki uznają ją za najpiękniejszą i najcenniejszą z XVI wieku. Arrasy europejskie to tkaniny wykonane na zamówienie papieża Leona X dla Kaplicy Sykstyńskiej według projektu Rafaela, a także arrasy ze zbiorów króla Anglii Henryka VIII, króla Hiszpanii Filipa II, króla Francji Franciszka I i władcy Żygimantusa Augusta Polski i Litwy. Jednak kolekcja ostatniego władcy z dynastii Giedymina-Jagiełłojcza jest o tyle wyjątkowa, że ​​tak liczna kolekcja powstała na zamówienie klienta.

Tkaniny o tak najwyższym poziomie artystycznym były nie tylko rzadkością w swoim czasie, ale już od dawna nie pojawiały się na rynku antykwariatu.

Kolekcja liczyła około 160 tkanin artystycznych powstałych około 1550-1560 roku. Opisywane w źródłach historycznych arrasy biblijne Zygmunta Augusta, ze względu na swoją szczególną urodę, monumentalne rozmiary i złocisty połysk, były wykorzystywane podczas najbardziej uroczystych uroczystości państwowych – ślubów, ceremonii koronacyjnych czy przyjęć poselskich.

Zdjęcie Muzeum Pałacu Lordów.

Ówczesny pisarz Stanisław Orzechowski opisał, że po raz pierwszy arrasy biblijne z dwóch cykli „Dzieje praojców” i „Dzieje Noego” zdobiły wnętrza zamku na Wawelu w 1553 r. podczas trzeciego zaślubin Zygmunta Augusta do Kotryny Habsburgów. Arrasy miały podkreślać znaczenie tej unii politycznej między Jagiełłomi i Habsburgami.

Badacze spekulują, że tkaniny należało zamówić wcześniej z przeznaczeniem na uroczystości koronacyjne jego ukochanej drugiej żony Barbary Radziwiłłówny w 1550 r. Jednak ich tkanie zajęło dużo czasu i Barbora Radziwiłła nigdy nie widziała najpiękniejszych gobelinów. specjalnie dla niej zamówione, mieniące się złotem.

Žygymantas Augustas wybrał tematy wielkoformatowych tkanin artystycznych „Historia pierwszych ojców” i „Historia Noego” ze szkiców, które wykonał w Wilnie, w Pałacu Wielkich Książąt Litewskich, w 1547 r. go przez przyjezdnego malarza flamandzkiego Michiela I Coxcie (1499-1592) z Malin, znanego wówczas jako jeden z najzdolniejszych rysowników gobelinów, lub przez jego przedstawiciela. Pan I Coxie, który przez kilka lat w Rzymie studiował watykańskie gobeliny z karykatur Rafaela, jest często nazywany Rafaelem Flamandzkim. Gobeliny biblijne, podobnie jak inne serie, powstawały wówczas w dziewięciu najsłynniejszych warsztatach brukselskich.

Zdjęcie Muzeum Pałacu Lordów.

Dziś gobeliny władcy Polski i Litwy Zygmunta Augusta uchodzą za najwspanialsze tkaniny artystyczne powstałe z karykatur MI Coxcie, a cała ta kolekcja zaliczana jest do najambitniejszych w XVI wieku. tkackie projekty artystyczne.

Wszystkie grupy z kolekcji arrasów Zygmunta Augusta prezentowane są w Muzeum Pałacu Władców. Można tu zobaczyć blisko 40 najlepszych tkanin. Tak dużej kolekcji arrasów jeszcze nigdy nie wystawiano poza murami Wawelu.


Co? Wystawa „Arrasy sierpniowe od Zygmunta w Wilnie”.

Lub? W Muzeum Narodowym Pałacu Władców Wielkiego Księstwa Litewskiego.

Gdy? Do 16 lipca.

Zdjęcie Muzeum Pałacu Lordów.

Becket Edwardsone

„Ewangelista kulinarny. Miłośnik podróży. Namiętny gracz. Certyfikowany pisarz. Fan popkultury”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *