Pan Skuodis: Do transportu ukraińskiego zboża przez Litwę potrzebna jest pomoc finansowa UE

Marius Skuodis, minister komunikacji. Zdjęcie: Judita Grigelytė (VŽ).

Transport ukraińskiego zboża przez port w Kłajpedzie to przede wszystkim kwestia ekonomiczna wymagająca pomocy Unii Europejskiej (UE) – powiedział Minister Komunikacji Marius Skuodis.

„(Transport zboża przez Litwę – BNS) to także kwestia ekonomiczna w odniesieniu do kosztów transportu. Jeśli kwestia ekonomiczna została rozwiązana, to już są decyzje polityczne w sprawie procedur skrócenia przesunięć. A gdyby to wszystko miało się udać, my już stanęlibyśmy w obliczu problemów z infrastrukturą, ale jeszcze ich nie osiągnęliśmy” – Skuodis powiedział w środę radiu LRT.

„Unia Europejska ma ogólne wsparcie dla transportu przez Mołdawię. Jeśli powiemy, że jest to we wspólnym interesie wszystkich, to spodziewamy się, że pomoc dla ukraińskich rolników, którzy chcą przewieźć (zboża – SNB) będzie również pochodzić z Unii Europejskiej – dodał minister.

Według niego kwoty pomocy finansowej będą niewielkie w porównaniu z litewskim wsparciem udzielonym Ukrainie.

Według Skuodisa w ostatnim czasie przez Litwę nie transportowano zbóż z Ukrainy.

„Jedno: cena jest zbyt wysoka, aby przewieźć je przez Litwę. Dlatego mówimy, że możemy pomóc, ale przewoźnicy, klienci, głównie firmy ukraińskie, potrzebują dotacji” – pan Skuodis.

„Druga sprawa, że ​​gdyby były dotacje i ceny byłyby na poziomie portów w Gdańsku i Konstancji (…) i mielibyśmy ten sam poziom konkurencyjności, to przeszkodą byłaby infrastruktura” – dodał. Minister.

Ponadto, jego zdaniem, na granicy polsko-ukraińskiej istnieje wiele barier, przez które pociągi zmuszone są długo czekać, a straty ponosi branża transportowa.

Ministrowie spraw zagranicznych, komunikacji i rolnictwa Gabrielius Landsbergis oraz panowie Skuodis i Kęstutis Navickas wezwali w lipcu we wspólnym piśmie do Komisji Europejskiej o wzmocnienie alternatywnego szlaku eksportu ukraińskiego zboża przez kraje bałtyckie.

Litwa oferuje także trasę przez kraje bałtyckie, która ułatwiłaby transport i eksport ukraińskiego zboża: formalności celne, kontrole fitosanitarne i inne procedury mogłyby zostać przeniesione z granicy ukraińsko-polskiej do portów Unii Europejskiej, takich jak Kłajpeda.

Laimonas Rimkus, dyrektor generalny klajpedzkiego przedsiębiorstwa żeglugowego „Bega”, które załadowało niewielką ilość ukraińskiego zboża, powiedział wcześniej SNB, że transport ukraińskiego zboża do portów litewskich nie jest już opłacalny ze względu na zbyt wysokie koszty transportu. Według niego dotacje logistyczne wyparłyby transport.

W zeszłym tygodniu członek Komisji Europejskiej Virginijus Sinkevičius powiedział, że litewska inicjatywa pomocy Ukrainie w eksporcie zboża przez Kłajpedę i inne porty bałtyckie nie rozwiąże problemu, ponieważ Litwa nie posiada wystarczającej infrastruktury.


Powielanie informacji agencji prasowej BNS w narzędziach informacji publicznej oraz na stronach internetowych bez pisemnej zgody UAB „BNS” jest zabronione.

Wybierz firmy i tematy, które Cię interesują – poinformujemy Cię w osobistym biuletynie, gdy tylko pojawią się one w „Verslo žinia”, „Sodra”, „Registrų centura” itp. w źródłach.