„Każdy samolot państwowy jest wyjątkowy, ponieważ nawet w powietrzu nie można oddzielić głów państw od sprawowania władzy nad swoim państwem. Dlatego twórcy tych samolotów wzięli pod uwagę najróżniejsze potrzeby pasażerów, najważniejsze z których to bezpieczeństwo i utrzymywanie łączności ze światem, a w szczególnych okolicznościach umiejętność zwracania się do narodu i szybkiego podejmowania ważnych decyzji.
W rezultacie statki powietrzne dalekiego zasięgu to często mocno zmodyfikowane statki powietrzne cywilne, wyposażone w zaawansowany sprzęt i technologię, a poza tym nadające się do wyjątkowych zastosowań. Są to więc niezwykłe samoloty i zobaczenie ich z bliska pozostawia bardzo dobre wrażenie” – mówi Martynas Jaugelavičius, kierownik projektów rozwoju dróg na litewskich lotniskach.
Zdaniem eksperta lotniczego, w niektórych krajach utrwaliła się praktyka, że rządowe samoloty służą nie tylko do lotów wysokich urzędników, ale także do transportu żołnierzy, ewakuacji medycznej czy transportu towarów ważnych dla państwa, jak np. było tak wcześniej. tak jest na przykład w czasie pandemii. Warto wspomnieć, że w większości przypadków wyposażenie państwowych statków powietrznych jest objęte klauzulą tajności, dlatego nie da się dokładnie określić, jakie wyposażenie jest tam zainstalowane.
Które ekskluzywne samoloty powinny lądować na litewskich lotniskach?
Pan Jaugelavičius zauważył, że państwowe statki powietrzne często odzwierciedlają partnerstwa kraju i określone priorytety.
„Przykładowo przywódcy Stanów Zjednoczonych, Japonii, Korei Południowej i Polski latają samolotami amerykańskiej firmy Boeing. Niektóre inne kraje europejskie współpracują przy opracowywaniu i produkcji modeli Airbusa, to „Dlatego przywódcy rządów w Niemczech, Z samolotów tej firmy korzystają Wielka Brytania, Francja i Hiszpania. Nie we wszystkich przypadkach jest to regułą, ale istnieje wyraźna zależność – wyjaśnia ekspert ds. lotnictwa.
Ocenia, że wśród samolotów przewożących delegacje NATO do Wilna z pewnością będzie więcej niż jeden Airbus. Na przykład prezydent Francji i jego delegacja powinni lecieć samolotem Airbus A330-200. Warto wspomnieć, że flota francuskich sił powietrznych ma więcej niż jeden specjalny samolot przeznaczony do latania nad głowami kraju.
Hiszpańscy przywódcy polityczni i monarchowie regularnie latają zmodyfikowanymi Airbusami A310. Obydwa samoloty zostały przejęte od francuskich linii lotniczych Air France 20 lat temu. Według ekspertów lotniczych Airbus A310 to stary i rzadki model, który można zobaczyć na żywo. Nawiasem mówiąc, mocno zmodyfikowana wersja Airbusa A310 jest również używana przez Królewskie Kanadyjskie Siły Powietrzne. Oficjalna nazwa narodowego samolotu Kanady to Airbus CC-150 Polaris.
Goście z Korei Południowej muszą podróżować na Litwę Boeingiem 747-8i „Code One” leasingowanym od Korean Air. Samolot wyposażony jest w szereg środków bezpieczeństwa, które chronią samolot przed zagłuszaniem, atakami impulsów elektromagnetycznych, rakietami wykrywającymi źródła ciepła itp.
Najjaśniejszą gwiazdą w „planespottingu” jest samolot prezydenta USA
Litewski kierownik projektu ds. zagospodarowania tras lotnisk pan Jaugelavičius jest przekonany, że największą uwagę miłośników obserwacji samolotów przyciągnie Air Force One, samolot, którym podróżuje amerykański prezydent. W lotach tych wykorzystywane są dwa identyczne samoloty Boeing VC-25A, które są mocno zmodyfikowanymi wersjami modelu 747-200B.
Samoloty te wprowadzono do służby podczas prezydentury Ronalda Reagana w Stanach Zjednoczonych (1981-1989), a wnętrze samolotu zaprojektowano zgodnie z życzeniem Pierwszej Damy Nancy Reagan. Jednak pierwszym, który skorzystał z nowych samolotów, był 41. prezydent Stanów Zjednoczonych, George HW Bush, który, nawiasem mówiąc, sam był pilotem wojskowym podczas II wojny światowej.
Jeden taki samolot w 2002 r. 22 listopada George W. Bush poleciał do Wilna, kiedy po raz pierwszy w historii Litwy miała miejsce w naszym kraju wizyta pełniącego obowiązki prezydenta amerykańskiego.
Oczekuje się, że obecny prezydent USA Joe Biden wkrótce uda się na szczyt NATO na pokładzie Air Force One. Air Force One przypomina latający Biały Dom i ma nawet pomieszczenie do operacji medycznych.
Samoloty będzie można obserwować jedynie ze specjalnego stanowiska
Litewskie lotniska przypominają, że w przededniu szczytu NATO na lotnisku w Wilnie i jego okolicach wejdą w życie zaostrzone wymogi bezpieczeństwa, będą patrolować wojsko i funkcjonariusze bezpieczeństwa publicznego oraz przeprowadzane będą kontrole.
Będzie uprawniony do obserwacji lądowań, startów i manewrów statków powietrznych na pasach startowych lotniska wyłącznie ze specjalnie wyposażonego stanowiska w pobliżu Ogrodów Salinińskich. Miejsce to będzie czynne również 11 i 12 lipca, kiedy do Wilna wylądują samoloty zagranicznych delegacji. Ogółem oczekuje się, że na Litwę przyjedzie 40-50 delegacji zagranicznych (do 3 tys. gości) oraz ok. 2 tys. organizacji pozarządowych i przedstawicieli mediów międzynarodowych.
Pasażerowie posiadający bilety na loty we wskazane dni (przed zamknięciem przestrzeni powietrznej dla lotów komercyjnych) będą mogli wjechać zarówno na terminale lotniska, jak i na parkingi – dojeżdżając samochodem od ulicy Darius i Girėnos, następnie przez ulicę F. Vaitkaus , jednakże zwraca się uwagę, że w określonych godzinach ruch może być utrudniony przez dodatkowe środki bezpieczeństwa.
Pasażerom zaleca się dojazd na lotnisko w Wilnie komunikacją miejską.
„Namiętny zwolennik alkoholu. Przez całe życie ninja bekonu. Certyfikowany entuzjasta muzyki. Fanatyk sieci. Odkrywca. Nieuleczalny praktyk twittera.”