Wystawa „Tkaniny Żygimanta Augusta w Wilnie”, prezentująca arrasy z XVI wieku. kolekcja gobelinów z Zamku Królewskiego na Wawelu w Krakowie, w ciągu zaledwie dwóch miesięcy odwiedziła ponad 35 000 zwiedzających i stała się najpopularniejszą wystawą w stolicy Litwy. Historyczne gobeliny, uznawane w Polsce za narodowe dziedzictwo artystyczne, podkreślają integrację kulturową i historyczne więzi Litwy i Polski. © Muzeum Pałacu Lordów
7 lipca 2023 r. W niecałe dwa miesiące – 35 000 odwiedzających. „Gobeliny Augusta Zygimanty w Wilnie” to najpopularniejsza wystawa w stolicy Litwy, która w tym roku obchodzi 700-lecie swojego istnienia. W Muzeum Pałacu Lordów Po otwarciu wystawy kolekcji arrasów króla polskiego i wielkiego księcia litewskiego Zigimantasa Augusta, który stał się legendą na wiele stuleci, spodziewano się, że zainteresowanie będzie większe niż przyzwyczajenie. Jednak popularność wystawy przerosła oczekiwania: codziennie do muzeum przybywają setki i tysiące zwiedzających, aby zobaczyć zabytki dawnego państwa polskiego i litewskiego.
XVI wiek wyjątkowej urody. wszystkie arrasy pochodzą z Zamku Królewskiego na Wawelu w Krakowie. W dzisiejszej Polsce ta kolekcja gobelinów uznawana jest za najważniejszy skarb artystyczny państwa. Zamek Królewski na Wawelu w Krakowie zwieńczeniem wystaw stałych, a wystawienie takiej kolekcji na Litwie jest wydarzeniem historycznym zarówno dla Litwy, jak i Polski. Prawie cztery tuziny zabytkowych tkanin o imponującej urodzie i niesamowitych rozmiarach powróciło po 400 latach do stolicy Litwy. Tkaniny artystyczne są specjalnie oświetlane, podkreślając każdą złotą nić i każdy relief gobelinów.
Wystawa przypomina złoty wiek Wilna
Ogromna kolekcja tkanin z XVI wieku ukazuje europejską kulturę renesansu, ambicje ukazywania ostatniego władcy z dynastii Giedymina-Jagiełło (króla polskiego i wielkiego księcia litewskiego), przywołuje na myśl Złoty Wiek Wilna i Kraków – epokę renesansu.
„W kontekście europejskim jest to prawdopodobnie najcenniejsza kolekcja pod każdym względem: artystycznym, historycznym, materialnym… Historycy sztuki porównują ją do zbiorów papieży Rzymu i królów Hiszpanii” – wyjaśnia dr Vydas Dolinskas. – Tak dużej kolekcji arrasów nigdy nie eksponowano poza murami Wawelu. A fakt, że został sprowadzony do Wilna, świadczy o głębokim związku państwa polskiego z Litwą i koleżeństwach władców Zamku Królewskiego na Wawelu. Szczególne podziękowania kieruję do Andrzeja Betleja, dyrektora Zamku Wawelskiego, profesora, doktora nauk ścisłych, bo nie każdy dyrektor odważyłby się wynieść ze swojego muzeum tak cenną i wrażliwą kolekcję tkanin.
Dyrektor Zamku Królewskiego na Wawelu w Krakowie, prof. Doktor A. Betlejus przyznaje: „Wystawa arrasów króla Żygimanta Augusta w Pałacu Władców Wielkiego Księstwa Litewskiego w Wilnie jest wydarzeniem bezprecedensowym. Kolekcja gobelinów jest perełką kolekcji Rezydencji Wawel. To jedna z najcenniejszych kolekcji, której znaczenie nie ogranicza się jedynie do aspektu artystycznego. Arrasy Zygimana Augusta są częścią skarbca Królestwa Polskiego, ozdobą uroczystych uroczystości państwowych, są niemal tak samo ważne jak elementy insygniów. Gobeliny cieszą się uznaniem znawców na całym świecie i zaliczane są do najlepszych z XVI wieku. dzieł tego typu powstałych w Brukseli. Ta kolekcja jest świadectwem naszej wspólnej historii, ale w tych trudnych czasach jest także namacalnym znakiem jedności i wspólnych aspiracji.
Burzliwa historia gobelinów
Zygimantas August, władca Wielkiego Księstwa Litewskiego w XVI wieku. w środku (w ciągu dziesięciu lat) zgromadziła kolekcję 160 tkanin artystycznych. Tkali go najsłynniejsi mistrzowie XVI wieku. w stolicy gobelinów, Brukseli. W tamtym czasie gobeliny nazywano „ruchomymi freskami nordyckimi”, które wywoływały wrażenie majestatu i luksusu w zamkach, pałacach i katedrach oraz gloryfikowały ich właścicieli. Tkaniny te cenione są nie tylko jako dzieła sztuki, ale także jako personifikacje wielkości władcy, opowiadacze pouczających historii biblijnych, przewodniki po wiedzy o faunie i florze, wątki, w których kryje się wiele znaczeń symbolicznych.
Ze źródeł historycznych wiemy, że seria arrasów figuralnych kosztowała wówczas tyle, co kampania wojenna, w której uczestniczyło kilkadziesiąt tysięcy żołnierzy, ich wyposażenie, amunicja, ruchy, marsze.
Drogie tkaniny po trzecim rozbiorze Rzeczypospolitej Obojga Narodów (Królestwo Polskie i Wielkie Księstwo Litewskie) w 1795 r. zostały porwane i wywiezione do Rosji, część z nich została wówczas uszkodzona lub zniszczona. w 1921 r. na mocy traktatu Rosja bolszewicka zwróciła arrasy Polsce. Ozdobili Wawel w Krakowie. Jednak w 1939 r., po wkroczeniu hitlerowskich Niemiec do Polski, arrasy Augusta Žygimanta wywieziono do Kanady jako relikt narodowy i do Polski wróciły dopiero w 1961 r. Do dziś przetrwało blisko 140 arrasów, większość z nich przechowywana jest na Zamku Królewskim na Wawelu.
I uwaga prezydentów Litwy i Polski
Prezydent Litwy Gitanas Nausėda powiedział: „To symboliczne, że wystawa otwiera starsze i głębsze warstwy więzi historycznych i integracji kulturowej między Litwą i Polską, a także z całą Europą. Do odrestaurowanej rezydencji wielkich książąt litewskich powrócił majestat renesansu z całą jej kulturową siłą i estetycznym pięknem – najbardziej reprezentatywne obiekty kolekcji arrasów Zygimanty Augusta, które uważane są za zjawisko wyjątkowe także w kontekście całą kulturę europejską. historii, stanowiącej integralną część światowego dziedzictwa artystycznego.
Zdaniem Prezydenta RP Andrzeja Dudy „Zygymantas August był nie tylko przywódcą i politykiem, ale także wyjątkowym koneserem sztuki. (…) Zamówienie złożone wówczas u brukselskich mistrzów tkackich było ogromne, ponad 160 gobelinów. Tak, w XVI wieku. Kolekcja arcydzieł powstałych w latach 50. XX wieku, które dziś stanowią jeden z najwspanialszych zabytków sztuki renesansu.
Pracownicy Muzeum Zamku Królewskiego na Wawelu twierdzą, że w ciągu najbliższych kilkudziesięciu lat nie planują wypożyczania tak dużych zbiorów innej instytucji. Wystawa ta jest więc wyjątkowym wyrazem uwagi i przychylności Zamku Królewskiego na Wawelu oraz Państwa Polskiego wobec Litwy, najlepszym prezentem dla obchodzącego 700-lecia Wilna. Jednocześnie jest to jeden z najbardziej złożonych, największych i najdroższych projektów wystawienniczych w historii litewskiego muzealnictwa.
Głównymi sponsorami i partnerami wystawy są Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP, Instytut Adama Mickiewicza w Warszawie, Kancelaria Rządu Republiki Litewskiej, a także Instytut Polski w Wilnie i Instytut Adama Mickiewicza w Warszawie. Ambasada RP na Litwie.
W Wilnie, w Muzeum Pałacu Panów, ze względu na duże zainteresowanie zdecydowano o przedłużeniu czasu trwania wystawy. Wystawa będzie czynna do 30 lipca.
O Muzeum Pałacu Lordów
Muzeum Narodowe jest Pałacem Władców Wielkiego Księstwa Litewskiego w 2009 roku. Powstało muzeum mające charakter rezydencji historycznej. Muzeum gromadzi, przechowuje, bada i prezentuje dziedzictwo historyczne i kulturowe Państwa Litewskiego i jego władców, bogate i unikalne zbiory archeologiczne oraz europejskie zbiory sztuki użytkowej i sztuk pięknych od gotyku po barok, z cennych materiałów litewskich. Prowadzi także aktywną działalność oświatową i kulturalną, upowszechnia informację o turystyce kulturalnej oraz stwarza warunki dla wydarzeń o charakterze reprezentacyjnym dla państwa.
polecenie nr. 677
„Praktykujący Twitter. Profesjonalny introwertyk. Hardkorowy znawca jedzenia. Miłośnik sieci.