W Pałacu Władców nadal można oglądać eksponaty o wybitnych walorach artystycznych i historycznych – kolekcję arrasów Króla Polski i Wielkiego Księcia Litewskiego Zygmunta Augusta. XVI wiek stworzył kolekcję monumentalnych tkanin artystycznych – jedną z najcenniejszych na świecie.
Kolekcja ta uznawana jest za szczególne zjawisko europejskiego mecenatu, dziedzictwa sztuki i kultury, zabytek historyczny dawnych państw Polski i Litwy, odpowiednik godła władcy. Dziś kolekcja arrasów uważana jest za najważniejszy eksponat Zamku Królewskiego na Wawelu w Krakowie.
Historycy sztuki uznają ją za najpiękniejszą i najcenniejszą z XVI wieku. Arrasy europejskie to tkaniny wykonane na zamówienie papieża Leona X dla Kaplicy Sykstyńskiej według projektu Rafaela, a także arrasy ze zbiorów króla Anglii Henryka VIII, króla Hiszpanii Filipa II, króla Francji Franciszka I i władcy Żygimantusa Augusta Polski i Litwy. Jednak kolekcja ostatniego władcy z dynastii Giedymina-Jagiełłojcza jest o tyle wyjątkowa, że tak liczna kolekcja powstała na zamówienie klienta.
Tkaniny o tak najwyższym poziomie artystycznym były nie tylko rzadkością w swoim czasie, ale już od dawna nie pojawiały się na rynku antykwariatu.
Kolekcja liczyła około 160 tkanin artystycznych powstałych około 1550-1560 roku. Opisywane w źródłach historycznych arrasy biblijne Zygmunta Augusta, ze względu na swoją szczególną urodę, monumentalne rozmiary i złocisty połysk, były wykorzystywane podczas najbardziej uroczystych uroczystości państwowych – ślubów, ceremonii koronacyjnych czy przyjęć poselskich.
Zdjęcie Muzeum Pałacu Lordów.
Ówczesny pisarz Stanisław Orzechowski opisał, że po raz pierwszy arrasy biblijne z dwóch cykli „Dzieje praojców” i „Dzieje Noego” zdobiły wnętrza zamku na Wawelu w 1553 r. podczas trzeciego zaślubin Zygmunta Augusta do Kotryny Habsburgów. Arrasy miały podkreślać znaczenie tej unii politycznej między Jagiełłomi i Habsburgami.
Badacze spekulują, że tkaniny należało zamówić wcześniej z przeznaczeniem na uroczystości koronacyjne jego ukochanej drugiej żony Barbary Radziwiłłówny w 1550 r. Jednak ich tkanie zajęło dużo czasu i Barbora Radziwiłła nigdy nie widziała najpiękniejszych gobelinów. specjalnie dla niej zamówione, mieniące się złotem.
Žygymantas Augustas wybrał tematy wielkoformatowych tkanin artystycznych „Historia pierwszych ojców” i „Historia Noego” ze szkiców, które wykonał w Wilnie, w Pałacu Wielkich Książąt Litewskich, w 1547 r. go przez przyjezdnego malarza flamandzkiego Michiela I Coxcie (1499-1592) z Malin, znanego wówczas jako jeden z najzdolniejszych rysowników gobelinów, lub przez jego przedstawiciela. Pan I Coxie, który przez kilka lat w Rzymie studiował watykańskie gobeliny z karykatur Rafaela, jest często nazywany Rafaelem Flamandzkim. Gobeliny biblijne, podobnie jak inne serie, powstawały wówczas w dziewięciu najsłynniejszych warsztatach brukselskich.
Zdjęcie Muzeum Pałacu Lordów.
Dziś gobeliny władcy Polski i Litwy Zygmunta Augusta uchodzą za najwspanialsze tkaniny artystyczne powstałe z karykatur MI Coxcie, a cała ta kolekcja zaliczana jest do najambitniejszych w XVI wieku. tkackie projekty artystyczne.
Wszystkie grupy z kolekcji arrasów Zygmunta Augusta prezentowane są w Muzeum Pałacu Władców. Można tu zobaczyć blisko 40 najlepszych tkanin. Tak dużej kolekcji arrasów jeszcze nigdy nie wystawiano poza murami Wawelu.
Co? Wystawa „Arrasy sierpniowe od Zygmunta w Wilnie”.
Lub? W Muzeum Narodowym Pałacu Władców Wielkiego Księstwa Litewskiego.
Gdy? Do 16 lipca.
Zdjęcie Muzeum Pałacu Lordów.
„Ewangelista kulinarny. Miłośnik podróży. Namiętny gracz. Certyfikowany pisarz. Fan popkultury”.