Różne spojrzenia na osobę na fotografii

Dwa tuziny fotografów, pisarzy, projektanta Nicolasa Polli, pod przewodnictwem fotoedytorki, kuratorki Emmy Bowkett, artysty, redaktorki Naoise O’Keeffe i fotografa Jima Goldberga, wzięło udział w zeszłorocznych warsztatach kreatywnych w Kownie i Dudelange.

Warsztaty pomyślano jako forum, na którym uczestnicy projektu mogliby wymieniać się pomysłami, rozmawiać o swojej pracy i wyjaśniać, w jaki sposób odpowiada ona na złożoną sytuację człowieka we współczesnym świecie. Jak ostatnie globalne kryzysy i napięcia (wojny, pandemie, zmiany klimatu, imigracja itp.) zmieniają rolę fotografii? Jakie zalety i wady pozycji humanistycznej wyłaniają się w obliczu tych przeciwności? Pomimo drastycznych zmian w dziedzinie fotografii, współcześni fotografowie wciąż poszukują nowych i innowacyjnych sposobów mówienia o tym, co to znaczy być człowiekiem.

Instytucje stojące za projektem są wierne fotografii humanistycznej, której przedmiotem jest codzienne życie zwykłego człowieka, odzwierciedlone w dokumentalnym stylu.

Pomimo drastycznych zmian w dziedzinie fotografii, współcześni fotografowie wciąż poszukują nowych i innowacyjnych sposobów mówienia o tym, co to znaczy być człowiekiem.

W Europie ten kierunek fotografii kojarzony jest z fotografami André Kertészem, Robertem Doisneau, Henri Cartier-Bressonem, współzałożycielem agencji Magnum Photos. Narodowe Centrum Sztuk Audiowizualnych prezentuje ważną wystawę „Rodzina ludzka”. Wystawa, której kuratorem jest Edward Steichen, 1955. prezentowana w nowojorskim Museum of Modern Art, uznawana jest za manifest pokoju i fundamentalnej równości między ludźmi, objawionej poprzez humanistyczną fotografię okresu międzywojennego.

Na Litwie humanistyczna perspektywa sztuki odegrała również ważną rolę w uchwyceniu i zachowaniu tożsamości narodowej, zwłaszcza podczas okupacji sowieckiej, kiedy niepowtarzalny charakter, środowisko i styl życia krajów były zagrożone zniszczeniem.

Uczestnicy projektu są wybierani na podstawie ich kreatywnego kierunku i chęci współpracy. Litwę reprezentowali: Ieva Baltaduonytė, Tadas Kazakevičius, Geistė Kinčinaitytė, Artūras Morozovas, Indrė Urbonaitė, Severina Venckutė; Za Luksemburg — Laurianne Bixhain, Marie Capesius, Sébastien Cuvelier, Patrick Galbats, Bruno Oliveira, Anne Speltz. Dodatkowo w projekcie uczestniczyli Maté Bartha, Kata Geibl (Węgry); Ankita Das (Indie), Karolina Gembara, Karolina Wojtas i Agnieszka Sejud z Polski, Anne-Sophie Guillet z Francji, Białorusinka Ksenia Hauluabovich, Massao Mascaro (Belgia), Marie Smith (Wielka Brytania), Ana Zibelnik (Słowenia).

To nie przypadek i partnerstwo dwóch instytucji: 2022. Kowno i Eš pod Alzet w Luksemburgu oraz Nowy Sad w Serbii mają wspólny tytuł Europejskiej Stolicy Kultury.

w 1989 r. Działalność Narodowego Centrum Sztuk Audiowizualnych, utworzonego w Luksemburgu pod nadzorem Ministerstwa Kultury, odpowiada na potrzeby wielu różnych instytucji, zaspokajając potrzeby poszczególnych profesjonalistów i organizacji, a także ogółu społeczeństwa. Misją instytucji jest ochrona i promocja dziedzictwa audiowizualnego Luksemburga oraz udostępnianie go wszystkim poprzez wystawy, publikacje, programy rezydencyjne, zamówienia, granty, projekcje, konferencje, konferencje i wiele innych wydarzeń skierowanych do szerokiego grona odbiorców.

Efektem projektu jest książka „H – koncepcja fotografii humanistycznej” – 28 lutego. 18.00 zostanie zaprezentowany w Galerii Fotografii Kowna.

Jedna z redaktorek publikacji, Justė Litinskaitė, nazywa siłę książki „H” jej polifonią.

„Tworząc „H”, staraliśmy się zgłębić współczesną fotografię humanistyczną wraz z grupą utalentowanych międzynarodowych twórców, aby pogłębić różne sposoby mówienia o osobie. Różnił się nie tylko artystyczny język fotografów, którzy stworzyli publikację, ale także wybrali tematy, które wybrali. Publikacja zawierała sugestywne fotograficzne historie o wojnie na Ukrainie, kryzysach uchodźczych, samoświadomości feministek, społeczności LGBTAQ+, bezdomności, szukaniu życia, miłości w internetowych aplikacjach randkowych, umierających zawodach i innych oznakach istnienia ludzi dzisiaj – mówi.

Przygotowując książkę, artyści konsultowali się z mentorami w procesie twórczym – Dyrektorem i Kuratorem Działu Fotografii FT Weekend Magazine, E. Bowkett, Associate Professor na University of the Arts London, N. O’Keeffe, redaktorem publikacji „Hot Potato” oraz amerykański artysta i fotograf J. Goldberg.

„Wielu artystów zaproszonych do udziału w naszym projekcie nie identyfikowało się z fotografią humanistyczną. Każdy widzi swój świat inaczej. Jednak już na początku procesu twórczego wszyscy zgodziliśmy się, że o człowieku można mówić nie tylko reprezentując go”, wyjaśnia J. Litinskaitė.

„H” podąża za logiką rozmówcy” – wyjaśnia J. Litinskaitė. – Publikowane w publikacji stanowiska artystyczne 24 fotografów uzupełniają eseje krytyków sztuki i artystów: Michaela Baersa, Taousy R. Dahmani, Margarity Matulytė i Adama Mazura o początkach fotografii humanistycznej, przeszłych i obecnych wyzwaniach.

Fotografowie i autorzy tekstów prowadzą ze sobą dialog, wymieniają poglądy, zaprzeczają i uzupełniają się. Dlatego publikacja nie ogranicza się do stanu umysłu lub ogólnego stanowiska. Jego aspiracją jest zgłębianie humanizmu w fotografii, ujęcie go od najróżniejszych aspektów tego zjawiska.

Książka zaprojektowana przez szwajcarskiego fotografa, grafika i wydawcę Nicolasa Polliego zawiera także kilka archiwalnych fotografii autorstwa Ireny Giedraitienė, Aleksandra Macijauskasa, Romualda Požerskisa, Antanasa Sutkausa, Algirdasa Šeškausa, Virgilijasa Šonty, Rimaldosa Vikšraitisa i Jeffa Webera. Autorami pozostałych tekstów znajdujących się w publikacji są Hugo Amour, Sofia Eliza Bouratsis, Chloe Chignell, Ana Filipa Martins, Camille Moreau, Annija Muižule, Nandini Tripathy, Aistis Žekevičius”.


Becket Edwardsone

„Ewangelista kulinarny. Miłośnik podróży. Namiętny gracz. Certyfikowany pisarz. Fan popkultury”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *