Zmiana pokoleniowa w rajdach: kto zastąpi Mohikanów?

W przededniu tego sezonu wyścigowego znany narodowy mistrz rajdowy Vytautas Švedas ogłosił decyzję o zawieszeniu kasku na gwoździu, ale na Rally Žemaitija 2023 pojawiło się więcej nowych twarzy niż kiedykolwiek wcześniej.

Na równi z weteranami

Darius Šileikis, przewodniczący Komitetu Rajdowego Litewskiej Federacji Sportów Motorowych, zauważa, że ​​młodzi ludzie, którzy od kilku lat doskonalą swoje umiejętności prowadzenia samochodu na torach mini-rajdowych lub rajdowo-sprinterskich, już w swoich pierwszych prawdziwych rajdach odnotowali zaskakująco konkurencyjne wyniki. a nawet wyprzedzał swoich konkurentów za kierownicą mocniejszych pojazdów.

„Fakt, że 20-latkowie przyjeżdżają do najwyższej ligi z homologowanymi i doskonale przygotowanymi samochodami, to najlepsze, co mogło się przytrafić Rajdowym Mistrzostwom Litwy (LARČ). Oczywiście chłopakom zajmie to jeszcze trochę czasu zgromadzić więcej solidnego doświadczenia i pokonywać szybsze kilometry, ale już jest czego oczekiwać” – powiedział D. Šileikis.

Ku zaskoczeniu rajdowych weteranów, siedemnastoletni Emilis Kucka, po pokonaniu pierwszej połowy etapów wyścigowych „Rally Žemaitija 2023”, zajął 21. zaczęło się dopiero nieco ponad dwa lata temu. Uczeń, który odwiedził „Auto Moto Park” już na pierwszych wyjazdach zwrócił na siebie uwagę instruktorów z wynikami dorównującymi najlepszym starym.

Pożegnanie: wielokrotny mistrz kraju V. Švedas zakończył karierę. Fot. T. Lukšios / BFL.

Najmłodszy w historii

Markas Buteikis z Ukmergi wszedł do LARČ po wygraniu reality show „Jestem rajdowcem”. Jego główną nagrodą jest możliwość debiutu w tym roku w Rajdowych Mistrzostwach Litwy pod szyldem „Nordis Rally Team”. Mark otrzymał gotowy do wyścigu samochód i wszystkie usługi mechaniczne normalnie wymagane podczas zawodów.

Po pierwszym dniu wyścigu „Rally Žemaitija 2023” chłopiec, który zebrał wiele komplementów od władz rajdowego świata, zajął 24. miejsce. Mantas Kutka jest o jedną pozycję niżej, a Irmantas Buivydas jest 26. na liście najszybszych. Ci biegacze również widzieli tylko 20 letnich dni w swoim życiu.

„Nigdy nie było tak młodych Rajdowych Mistrzostw Litwy. Moi koledzy i ja dokonaliśmy przybliżonych obliczeń, według których w tym roku statystyczny średni wiek zawodników obniżył się o ponad cztery lata” – powiedział prezes komitetu rajdowego LASF.

Zauważalne są również słupki

Druga dobra wiadomość, obojętni na rajd przedstawiciele świata biznesu, stają się zwolennikami tych młodych załóg. Przedsiębiorcy stwarzają im możliwości startu ze stosunkowo drogim iw pełni przygotowanym sprzętem i od razu walczą o wysokie pozycje.

Saulius Stanaitis, szef komisji technicznej „Rally Žemaitija 2023”, charakteryzujący flotę samochodową tegorocznego wyścigu, zwrócił uwagę, że obok najzdolniejszych ekip z naszego kraju oraz gości z Polski (prawie wszyscy startują samochodami spełniającymi międzynarodowe norm), świetnie przygotowane są również wykwalifikowane załogi „Juniorów”. .

Po dokładnej kontroli nie odrzucono ani jednego pojazdu bojowego przedstawicieli młodszego pokolenia. W tym kontekście gościnna załoga z Polski przygotowała nie lada niespodziankę. Adrian Rzeźnik i 17-letni Adrian Sadowski, jadący Fordem Fiesta Rally3, po pierwszym dniu zmagań zajęli szóste miejsce. Biorąc pod uwagę, że prawie wszystkie wyścigi rajdowe w Polsce odbywają się po drogach asfaltowych, takie tempo na klasycznych torach świadczy o wyjątkowym talencie młodego człowieka.

  • Zmiana pokoleniowa w rajdach: kto zastąpi Mohikanów?

Zelene Stidolphe

"Certyfikowany fan sieci. Przedsiębiorca. Entuzjasta muzyki. Introwertyk. Student. Zły pisarz."

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *