„Bardzo ważna część projektu została zakończona”Kolej Bałtycka„, w które aktywnie zaangażowały się samorządy miast i powiatów oraz gminy. Dyskusje ze społeczeństwem, na które bezpośrednio wpływa budowa nowej kolei, będą kontynuowane w kolejnych etapach planowania przestrzennego – wiceminister łączności Loreta Maskaliovienė powiedziała: „Nie mam wątpliwości, że szybka kolej do Polski nie tylko zwiększy możliwości przemieszczania się ludności, ale także zachęci do zacieśnienia stosunków handlowych między sąsiednimi krajami. , znacznie poprawi mobilność wojskową naszego kraju i całego regionu i oczywiście przyczynić się do rozwoju transportu przyjaznego dla środowiska”.
Optymalną trasę Rail Baltica między Kownie a granicą z Polską wybrano jako wariant 6A, zgodnie z którym nowy tor o szerokości 1435 mm powinien powstać tam, gdzie do tej pory toru nie było. Główna linia kolejowa ominie miasto Mariampol, oddali się od miasta Kazlų Rūda i nie dotknie Kalwarii. Planowane są regionalne stacje w Mariampolu i Šeštokai, które zostaną połączone z główną linią kolejową połączeniami regionalnymi.
Przewiduje się, że podróż z Jiesi do granicy z Polską potrwa do 19 minut. Po wybudowaniu „Kolej Bałtyckiej” podróż z Kowna do Warszawy potrwa 3,5 godziny, a z Wilna do stolicy Polski dojedziemy w nieco ponad 4 godziny.
„Obecnie eksploatowana europejska kolej torowa od granicy z Polską do terminala intermodalnego w Kownie będzie nadal wykorzystywana. Generalnie staje się to tym ważniejsze, że pociągi towarowe między Litwą a Europą Zachodnią coraz intensywniej korzystają z dzisiejszej dziś tej kolei. Ponadto odcinek ten pozostaje niezwykle istotny w kontekście mobilności wojskowej, np. nadal będzie wykorzystywany do komunikacji ze składowiskiem Kazlų Rūda. Aby trasa ta mogła funkcjonować z pełną przepustowością, w najbliższym czasie planowane jest pozyskanie środków na system zarządzania ruchem, który znacznie zwiększyłby liczbę pociągów, które mogą przejechać, odpowiadając zarówno na zwiększone zapotrzebowanie na przewozy towarowe, jak i oferując większe możliwości szybkich połączeń dla pasażerów do Warszawy – mówi LTG Infra Arenijus Jackus, kierownik ds. koordynacji Rail Baltica.
Organizatorzy projektu „Rail Balticos” – partnerzy joint venture UAB „Sweco Lietuva” (partner odpowiedzialny) oraz „DB Engineering & Consulting GmbH” – przedstawili w marcu łącznie cztery alternatywne trasy do publicznej oceny, wraz z którymi „ Kolej Rail Balticos” między Kownem (Jiesios) a granicami Litwy i Polski. Wszystkie zostały przekazane do publicznego wglądu po strategicznej ocenie oddziaływania na środowisko, w trakcie której przeanalizowano nie tylko czynniki środowiskowe, ale także społeczne i ekonomiczne. Promotorzy projektu przeprowadzili również ocenę wszystkich alternatyw zgodnie z ustalonymi kryteriami, analizę kosztów i korzyści.
Po zatwierdzeniu Alternatywy 6A jej rozwiązania zostaną uszczegółowione z uwzględnieniem propozycji mieszkańców, o ile nie narusza to interesu publicznego i procedur promocyjnych oraz pozwala na zachowanie parametrów określonych w wytycznych projektowych Baltic Rail.
Na etapie konkretnych rozwiązań powstaną konkretne działki, na których planowana jest budowa linii kolejowej Rail Baltica, która ma zostać upubliczniona w 2022 r. III kwartał. Właściciele i użytkownicy, na których gruntach lub nieruchomościach sąsiednich planowany będzie odcinek Rail Baltica, otrzymają powiadomienia listem poleconym. Zostanie on również ogłoszony w mediach publicznych.
„Rail Baltica” to największy kolejowy projekt infrastrukturalny w historii krajów bałtyckich, w ramach którego powstanie zelektryfikowana dwutorowa kolej o europejskim rozstawie torów, łącząca Warszawę, Kowno, Wilno, Poniewież, Rygę, Pern i Tallin. Łączna długość linii kolejowej „Rail Baltica” w krajach bałtyckich sięga 870 km: na Litwie – 392 km, na Łotwie – 265 km, w Estonii – 213 km.
Kopiowanie tekstu tego newsa jest zabronione bez pisemnej zgody ELTA.
„Praktykujący Twitter. Profesjonalny introwertyk. Hardkorowy znawca jedzenia. Miłośnik sieci.