Wiolonczelista Camille Thomas i Narodowa Orkiestra Symfoniczna Litwy na koncercie otwierającym Festiwal Wileński „Moje serce otwiera się na Twój głos”

C. Thomas wystąpi po raz pierwszy na Litwie, ale z Wilnem łączy ją szczególny związek poprzez wiolonczelistę Mścisława Rostropowicza – jednego z jej ulubionych wykonawców. Jak mówi muzyk: „To dla mnie wielki zaszczyt grać na Litwie, drogi Mścisławie Rostropowiczu. Mam nadzieję, że swoją muzyką uhonoruję jego spuściznę i znajdę szczególny związek z publicznością i innymi utalentowanymi muzykami. C to wyjątkowy i ekscytujące doświadczenie.”

Symboliczny jest nie tylko związek artysty z Wilnem, ale także nazwa koncertu, która nawiązuje do pierwszego spotkania C. Thomasa z głosem wiolonczeli: „Kiedy miałem cztery lata, usłyszałem dźwięk tego instrumentu przez pierwszy raz i zakochałam się w nim. Wydawało się, że instrument mnie wzywa – nie miałem wątpliwości, że chcę na nim grać. Od tego momentu poświęciłem się realizacji marzenia o zostaniu profesjonalnym tłumaczem. Przez całą drogę towarzyszył mi niezwykły dźwięk i nie mogłem się oprzeć jego urokowi.”

Warto wspomnieć, że C. Thomas gra obecnie na słynnej wiolonczeli „Feurman”, a jego wyjątkową barwę będzie można usłyszeć na koncercie otwierającym Festiwal Wileński. Instrument ten niedługo będzie obchodził swoje 300-lecie – 1730 rok. Wykonał go Antonio Stradivari, na którym grał również legendarny wiolonczelista Emanuel Feuermann. Dzięki wsparciu Nippon Music Foundation, wiolonczela, która ma szeroki zakres barw i szerokie możliwości muzycznej ekspresji, teraz dzwoni w rękach C. Thomasa.

Credo C. Thomasa to „łączenie się z publicznością poprzez muzykę, dzielenie się emocjami z ludźmi i szerzenie miłości do sztuki”. w 2017 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżową wytwórnią płytową Deutsche Grammophon, a w 2020 nagrała drugą płytę „Voice of Hope”, z której część zysków przekazała UNICEF. Nawet kwarantanna nie powstrzymała tej artystki obfitości pomysłów i działalności koncertowej: ograniczając koncerty na żywo, dała występy na dachach paryskich instytucji kulturalnych, udowadniając tym samym, że muzyka może być potężnym narzędziem pozytywnej zmiany i oddziaływania społecznego.

2 czerwca w Filharmonii Narodowej Litwy. C. Thomas z Litewską Narodową Orkiestrą Symfoniczną pod dyrekcją francuskiego maestro Victoriena Vanoostena zagra XIX wiek. aria kompozytora Camille’a Saint-Saënsa „Mon coeur s’ouvre à ta voix” („Moje serce otwiera się na twój głos”) z opery „Samson et Dalila” (wersja na wiolonczelę i orkiestrę). Transkrypcja arii Dalili na dramatyczny mezzosopran idealnie współgra z barwą wiolonczeli, która potrafi oddać ciepło, erotyzm, a nawet miękkość głosu dolcissimo e cantabile. Brzmienia i repertuar współczesny – Sally Beamish Suite z aranżacjami dzieł Claude’a Debussy’ego. Repertuar wybrany na wiolonczelę i orkiestrę tworzy piękny francuski rodowód – Saint-Saëns, Debussy, Thomas – urozmaicony aranżacjami Beamisha i Litewskiej Narodowej Orkiestry Symfonicznej.

Postać Antona Brucknera zajmie również ważne miejsce w programie koncertu – pierwszy utwór na otwarcie Festiwalu Wileńskiego ujawni twórczy dialog dwóch kompozytorów – współczesnego litewskiego kompozytora Mindaugasa Urbaitisa i romantycznego Antona Brucknera – w utworze „Bruckner Revisited” na orkiestrę (przy tworzeniu utworu na Festiwal Wileński wsparła LATGA). A premierowy wieczór zwieńczy IV Symfonia Es-dur, określana często jako najdłuższe i najbardziej złożone dzieło symfonicznego repertuaru – można się nawet zastanawiać, co zaproponuje dalsza część festiwalowego programu po tak mocnym otwarciu?

„Wierzę, że muzyka ma moc budzenia nadziei i piękna oraz inspirowania życzliwości” — mówi Thomas. Pomysł ten doskonale oddaje naładowany emocjonalnie wiek XIX. muzykę, którą urozmaicą dwa współczesne opusy. Pełen ambicji i zróżnicowany program koncert otwierający festiwal powinien przyciągnąć zarówno melomanów muzyki klasycznej, jak i współczesnej oraz zgromadzić publiczność wokół koncertowego upominku poświęconego 700-leciu Wilna.

Dena Huxleye

„Ekstremalny gracz. Popkulturowy ninja. Nie mogę pisać w rękawicach bokserskich. Bacon maven. Namiętny badacz sieci. Nieprzepraszający introwertyk.”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *