„Wydział kowieński Wydziału Migracyjnego, A. Juozapavičiaus pr. 57, dokument jest wysyłany kurierem za 10 euro do Kowna, czy widzieliście droższego kuriera? Dokument, zwykle paszport lub karta, który prawie nic nie waży… Jednostka jest przewożona za 10 euro. Czy taka cena jest kupowana na targu?” – w tym tygodniu Kaunian podzielił się swoimi spostrzeżeniami.
Jak skomentował Departament Komunikacji Departamentu Migracji Ministerstwa Spraw Wewnętrznych Republiki Litewskiej na portalu informacyjnym „Co się dzieje w Kownie”, ta cena usługi obejmuje odbiór, sortowanie, transport i doręczanie paczek na całym terytorium Republiki Litewskiej, w tym na obszarach wiejskich.
„Jest to opłata jednolita, a dokumenty muszą zostać dostarczone w dowolne miejsce na Litwie. Należy również zapewnić możliwość śledzenia przesyłki. Dodatkowo mówimy o dostarczeniu ważnego dokumentu potwierdzającego tożsamość osoby, dlatego kurier ma obowiązek osobiście dostarczyć przesyłkę do klienta lub osoby przez niego upoważnionej, po potwierdzeniu jego tożsamości” – komentuje służba komunikacyjna Służby Migracyjnej.
Według niego cenę usługi wynoszącą prawie 10 euro, biorąc pod uwagę powyższe czynniki i specyfikę usługi, zaoferował wybrany usługodawca w ramach przetargu publicznego – Poczta Litewska.
Usługi kurierskie zaczęto świadczyć w 2022 roku. 5 września Za świadczenie tej usługi na terenie całej Litwy pobierana jest opłata w wysokości 9,99 euro za każdy dokument.
To prawda, że usługa kurierska nie jest świadczona w następujących przypadkach: gdy dokument potwierdzający tożsamość i obywatelstwo Republiki Litewskiej jest wydawany po raz pierwszy; gdy obywatel chce otrzymać dokument tożsamości w trybie pilnym, tj. tego samego dnia lub w ciągu 5 dni roboczych (w obu przypadkach należy fizycznie stawić się w urzędzie); przy składaniu wniosku o wydanie dowodu osobistego obywatel wyraził życzenie, aby dowód osobisty zawierał certyfikat osobistej identyfikacji elektronicznej oraz certyfikat kwalifikowanego podpisu elektronicznego; osoba nie posiada ważnego dokumentu tożsamości (paszportu lub dowodu osobistego – tj. zagubionego, skradzionego lub przeterminowanego powyżej miesiąca).
„Każdy klient planuje wizytę samodzielnie – przychodzi do oddziału i ustawia się w żywej kolejce, ale w tym przypadku może tam czekać lub jest możliwość rezerwacji terminu wizyty w Systemie Informacji Migracyjnej MIGRIS www.migracija.lt i odebrania dokumentu bez kolejki.
Istnieje również możliwość odebrania paszportu i dowodu osobistego nie w tej samej placówce Wydziału Migracji, w której składany jest wniosek, ale w innej, wybranej przez klienta, tj. klient musi w momencie składania wniosku wskazać, w której placówce chce odebrać dokument” – komentuje Wydział Komunikacji Departamentu Migracji.
„Certyfikowany fan sieci. Przedsiębiorca. Entuzjasta muzyki. Introwertyk. Student. Zły pisarz.”