Zdjęcie: Algimantas Kalvaiis.
Operator terminalu skroplonego gazu ziemnego (LNG) w Kłajpedzie, AB Klaipdas nafta, od 2023 roku przyznał czterem dostawcom cztery pakiety po 6 TWh rocznie.
Połowę zdolności długoterminowej otrzymał litewski Mons, drugą połowę łotewski i polski Mons, Inga Ilien, wiceminister energetyki, poinformowała w poniedziałek na posiedzeniu frakcji Pracy Tygodni.
Według niej, jeśli około połowa przepustowości terminalu zostanie zarezerwowana dla Łotwy i Polski na dziesięć lat, utrzymanie terminalu stanie się tańsze dla litewskich użytkowników.
Pod koniec września Klaipdas Nafta poinformowała, że 60% przepustowości zarezerwowali wielcy dostawcy gazu z Litwy, Łotwy i Polski, ale ich nie wymieniła.
Członek Seimasu Artras Skardius powiedział, że zagraniczne firmy, które to zrobiły, to łotewski koncern energetyczny Latvenergo i kontrolowany przez rząd polski monopol gazowy Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo (PGNiG).
Według I. iliensa roczna przepustowość terminalu LNG w Kłajdzie to 36-38 TWh, 9 TWh od przyszłego roku będzie rozdzielane rocznymi kontraktami, reszta pilnymi transakcjami.
Na pytanie posłów Seimasu, jak nowy porządek alokacji przepustowości wpłynie na cenę gazu dla odbiorcy końcowego, wiceminister odpowiedział, że będą musieli wnosić mniejszy wkład w utrzymanie terminalu.
Połowa opłaty za utrzymanie terminalu jest pokrywana iw przyszłości będzie pokrywana przez klientów zagranicznych, a użytkownicy litewscy nie będą musieli płacić opłaty za utrzymanie terminalu przez ochronę. Jeśli dochody terminalu są wyższe niż koszty, to korzyść ta powinna odnieść litewski konsument – powiedział Ilien.
Musisz uczyć, a nie używać
Obecnie stawka zgazowania na terminalu wynosi 1,19 EUR/MWh, w przyszłym roku wzrośnie do 1,41 EUR/MWh. Rimas Valungeviius, główny doradca Departamentu Gazu i Energii Elektrycznej Krajowej Rady Regulacji Energetyki (VERT), mówi, że zmniejszy to koszty utrzymania terminalu o 26 milionów. EUR.
Według niego, zgodnie z długoterminowymi umowami o rezerwację przepustowości, dostawcy będą zobowiązani do uiszczania opłat gazowych za określoną ilość gazu, nawet jeśli nie wykorzystają jej do maksimum.
Jeśli użytkownik odmówi lub nie skorzysta z tej możliwości, nadal będzie musiał zapłacić za gaz, powiedział Valungeviius.
Zwrócił uwagę, że długoterminowa rezerwacja przepustowości wymaga również 100% wykorzystania terminalu, co nigdy wcześniej nie miało miejsca.
Wykorzystanie terminalu w latach 2019-2021 wyniosło około 20 TWh, a nowi gracze rynkowi tylko ułatwią nam korzystanie i utrzymanie terminalu, ponieważ przyczyniają się bezpośrednio, a Litwa ma gwarancję, że ci użytkownicy również będą utrzymywać terminal w przyszłości, powiedział przedstawiciel regulatora.
Działaj całym sercem
Według Litewskiej Agencji Energetycznej terminal LNG w Kłajdzie działał w zeszłym tygodniu z 70% przepustowością.
Darius ilenskis, dyrektor zarządzający Klaipda nafta, powiedział wcześniej, że do tej pory terminal był prawdopodobnie jedynym w Europie bez możliwości długoterminowych zastrzeżeń.
Od początku funkcjonowania terminalu korzysta z niego ośmiu klientów z krajów bałtyckich, Norwegii i Polski, wśród których największym odbiorcą na Litwie jest tymczasowo nieaktywna od września spółka Achema wytwarzająca azot tr z Jonavy.
Zdolność zgazowania terminalu LNG wynosi obecnie 3,75 mld. metr sześcienny (realne technologiczne do 38 TWh).
obecnie analizowana jest możliwość zwiększenia pojemności do 5 mld. czyli 6,25 mld metrów sześciennych
Powielanie informacji z agencji informacyjnej BNS w publicznych mediach informacyjnych i na stronach internetowych bez zgody UAB „BNS” jest zabronione.
Wybierz firmy i tematy, które Cię interesują, a my poinformujemy Cię w osobistym biuletynie, gdy tylko zostaną wymienione w Business, Sodra, Registry Center itp. w altówkach.
„Certyfikowany fan sieci. Przedsiębiorca. Entuzjasta muzyki. Introwertyk. Student. Zły pisarz.”