Zdjęcie: Shannon Stapleton (Reuters/Scanpix)
Ogłoszone sześć miesięcy temu sankcje Unii Europejskiej (UE) wobec rosyjskiej ropy i jej produktów wchodzą w życie w poniedziałek. W zależności od konkretnego kodu produktu niektóre sankcje wchodzą w życie 5 grudnia, a inne w 2023 r. 5 lutego
Limit cen rosyjskiej ropy naftowej ustalony przez kraje Grupy Siedmiu (G7) również wejdzie w życie w poniedziałek, chociaż Rosja oświadczyła, że nie będzie przestrzegać tego środka, nawet jeśli miałaby ograniczyć produkcję.
W piątek kraje G7 i Australia uzgodniły pułap cenowy rosyjskiej ropy naftowej na morzu w wysokości 60 USD za baryłkę, Po tym, jak członkowie UE pokonali opór Polski.
Przeczytaj także: VŽ wyjaśnia, co stanie się z rosyjskim handlem ropą po 5 grudnia.
Państwowa firma Lietuvos Geležinkeliai (LTG) twierdzi, że nie ma jeszcze danych na temat ilości ładunków, które Rosja planuje przewieźć, ani kwot na te produkty.
„Niestety nie mamy jeszcze informacji, które Cię interesują” – powiedziała BNS przedstawicielka LTG Cargo, Kotryna Dzikaraitė.
Lina Laurinaitytė-Grigienė, przedstawicielka litewskiego urzędu celnego, również nie była w stanie powiedzieć, jakie rosyjskie dostawy ropy mogą być przewożone przez Litwę do Kaliningradu, i zaproponowała zwrócenie się o te informacje do LTG.
„Zadaniem celników jest jedynie sprawdzenie, czy podane przez przewoźnika zadeklarowane i rzeczywiste dane dotyczące ładunku są prawidłowe. Informację o nim otrzymaliśmy zaledwie na kilka godzin przed jego przybyciem na Litwę” – powiedział BNS przedstawiciel celny.
Premier Ingrida Šimonytė powiedziała w rozmowie z Reuters NEXT w zeszłym tygodniu, że sankcje wobec rosyjskiej ropy dotkną około 15% ładunków przewożonych przez Litwę do Kaliningradu.
Przyjęte pół roku temu, ale dopiero od 5 grudnia. szósty pakiet sankcji Kremla, który w pełni obowiązuje, zamraża większość importu ropy z Rosji, z wyjątkiem rurociągów, tym samym przyznając koncesje śródlądowym Węgrom.
Za dwa miesiące, od 5 lutego, zakaz obejmie również import rosyjskiego paliwa.
„LTG Cargo”, firma transportowa z grupy „Lietuvos Geležinkelių (LTG)”, przewiozła w okresie od stycznia do października około 2,3 miliona ton do obwodu kaliningradzkiego i całej Litwy. t różnych ładunków. Około 60% ropy i jej produktów zostało wywiezionych z całkowitej ilości dozwolonej przez unijne sankcje. Tylko w październiku przewieziono ich blisko 0,9 mln. t, informuje firma.
Zgodnie z pakietem sankcji zatwierdzonym wcześniej przez UE, od 17 czerwca obowiązuje zakaz transportu rosyjskiej stali i innych wyrobów z metali żelaznych przez terytorium Wspólnoty w dniu 10 lipca. 10 sierpnia wszedł w życie zakaz tranzytu cementu, alkoholu, drewna, szkła, aluminium, wyrobów papierniczych, gipsu, części statków. – węgiel i inne stałe paliwa kopalne.
13 lipca Komisja Europejska upoważniła Rosję do przewozu towarów objętych sankcjami do i z Kaliningradu przez Litwę tylko na potrzeby tej enklawy i tylko koleją, ale wielkość ładunku musi odpowiadać średniej towarów przewożonych koleją żelazną w ciągu ostatnich trzy lata.
Rosyjskie władze ogłosiły w zeszłym tygodniu, że obwód kaliningradzki wyczerpał już swoje kontyngenty na cement portlandzki, wełnę żużlową, walcówkę, szkło niezbrojone, drewno i materiały budowlane i wkrótce zostaną wyprzedane na kilka innych kategorii towarów: wodorowęglan sodu, rudy, nawozy i szklanych pojemnikach.
Rosja jest drugim co do wielkości eksporterem ropy naftowej na świecie.
Wybierz firmy i tematy, które Cię interesują – poinformujemy Cię w osobistym biuletynie, gdy tylko zostaną wymienione w „Verslo žinija”, „Sodra”, „Registrų centura” itp. w źródłach.
„Certyfikowany fan sieci. Przedsiębiorca. Entuzjasta muzyki. Introwertyk. Student. Zły pisarz.”