W Wileńskiej Galerii Obrazów prezentowane są dzieła dawnych mistrzów europejskich ze zbiorów muzeów ukraińskich

Zbiory sztuki dawnej w muzeach ukraińskich i litewskich mają ze sobą wiele wspólnego. Wiele z nich pochodzi z kolekcji prywatnych, noszących nazwiska Potockich, Sapiehów, Tyszkiewiczów, Branickich, Pšezdeckich, Wisznioveckich i innych ważnych w historii obu krajów rodów. Dzięki dziedziczeniu, przyjaźniom, więzom krwi, wspólnym zainteresowaniom lub, jak dziś, przeciwnościom losu, zestawy te przemierzały od jednej rodzinnej siedziby do drugiej, często setki kilometrów, aby zadowolić nowego właściciela lub po prostu przeżyć.

O szlaku ukraińsko-litewskim nie zapomniano nawet później, gdy w XX w. Na początku do szeregów szlacheckich kolekcjonerów dołączali zamożni biznesmeni i osoby publiczne, a pierwsze publiczne galerie i muzea zaczęły powstawać jedna po drugiej dzięki prywatnym inicjatywom. Ich założyciele, pasjonujący się wówczas sztuką i historią, znali się nawzajem i wspierali się poprzez osobiste listy, wizyty, teksty publiczne i darowizny, pomimo odległości geograficznej.

Przyjazne wsparcie jest dziś szczególnie ważne. LNDM aktywnie współpracuje ze swoimi ukraińskimi kolegami, aby zwrócić uwagę na bogate zbiory, które wymagają szczególnej ochrony w czasie wojny. Tym samym cykl niezaplanowanych, ale nie mniej znaczących wystaw LNDM uzupełniają „Dawni mistrzowie muzeów ukraińskich” w Wileńskiej Galerii Obrazów.

Na pierwszą część wystawy składają się prace powstałe w warsztatach zachodnio- i środkowoeuropejskich dawnych mistrzów Narodowego Muzeum Sztuki im. Bohdana i Varwary Chanenkai w Kijowie. XX w. pne Muzeum, założone głównie z kolekcji zapalonych kolekcjonerów i filantropów Bohdana Chanenko i jego żony Warwary Tereszczenko, jest jednym z najważniejszych repozytoriów starożytnej sztuki europejskiej i orientalnej na Ukrainie. Odwiedzający Wileńską Galerię Obrazów będą mogli zapoznać się z XVI wiekiem. pączkujące przykłady sztuki sakralnej, pejzaże, portrety i sceny rodzajowe. Wśród ich autorów są powszechnie uznani mistrzowie, tacy jak François Boucher (1703-1770) i ​​Sir Joshua Reynolds (1723-1792).

Druga część wystawy prezentuje walory z Narodowej Galerii Sztuki im. Borysa Woźnego we Lwowie. Jest to największe muzeum sztuki na Ukrainie, które ma aż 18 oddziałów. Od marca zwiedzający mogą już zobaczyć niewielką część walorów tej instytucji w nowym budynku Muzeum Sztuki Pałacu Radziwiłłów. A prace zdobiące historyczną salę Wileńskiej Galerii Obrazów są częścią stałej ekspozycji jednego z oddziałów galerii, Pałacu Łozińskich. Autorzy większości tych obrazów, na przykład Jean-Pierre Norblin (1745-1830) i Johannas Baptistas Lampi (1751-1830), pracujący na dworze władcy Rzeczypospolitej Obojga Narodów Jonasa Rustemasa (1762 – 1835) i Juozap Oleškevičius (1777–1830), przedstawiciele wileńskiej szkoły artystycznej), a także luminarze sztuki polskiej Janas Matejko (1838–1893) i Henrykas Siemiradzkis (1843–1902) są dobrze znani litewskiemu i miłośników sztuki polskiej. .

Te pozornie różne segmenty wystawy reprezentują nie tylko zróżnicowane dziedzictwo kulturowe dzisiejszej Ukrainy, bogatej w zbiory muzealne. Dzieła, które zdobiły cały Pałac Chodkevičiusów, zasadniczo odpowiadają typowemu profilowi ​​starych kolekcji, które w tym czasie niewiele różniły się od tu i gdzie indziej. Dlatego zbiory ukraińskich muzeów pozwalają nam spojrzeć wstecz i przypomnieć sobie te zbiory, które sami straciliśmy na przestrzeni wieków z powodu dokładnie tych samych okoliczności.

Historyczne i artystyczne walory ukraińskich muzeów prezentowane są litewskiej publiczności nie tylko w eksponatach Muzeum Sztuki Pałacu Radziwiłłów czy powstającej wkrótce Wileńskiej Galerii Obrazów. W maju LNDM otworzy do 11 maja dwie nowe wystawy miniatur i grafik z Ukrainy. Wystawa „Ukraina: duchowe skarby niezwyciężonego narodu” jest nadal otwarta w Muzeum Sztuki Użytkowej i Wzornictwa. Ten cykl nieplanowanych wystaw, realizowanych niestety w kontekście aktualnego stanu wojennego, ma znaczenie zarówno materialne, jak i kulturowe.

„Współpraca litewskich i ukraińskich muzeów rozwijała się bardzo pomyślnie na długo przed rozpoczęciem rosyjskiej agresji, ale w tej chwili ma ona szczególne potrójne znaczenie. Przede wszystkim arcydzieła muzeów Ukraińcy często trafiają na teren bombardowań po prostu przez ratownictwo fizyczne.Ponadto poprzez organizację wystaw dzieł sztuki i wartości kulturowych przechowywanych w ukraińskich muzeach na Litwie, zmęczonej wojną publiczności przypomina się o znaczeniu wspierania Ukrainy oraz o fakcie, że kultura ukraińska jest nieodłączną częścią kultury europejskiej. Po trzecie, litewscy miłośnicy sztuki mają niepowtarzalną okazję zobaczyć arcydzieła sztuki światowej klasy, które w czasach pokoju prawdopodobnie nie trafiłyby w takiej ilości do naszych salonów – mówi dr Arūnas Gelūnas.

Oceniając nie tylko te – transport, przechowywanie, ekspozycję prac – ale także inne inicjatywy Litewskiego Narodowego Muzeum Sztuki w solidarności z cierpiącym wojną narodem ukraińskim, podczas wernisażu wystawy Taras Woźniaks, dyrektor Muzeum Narodowego we Lwowie Galeria Sztuki im. Borysa Woznyckiego wręczy medale stworzone przez ukraińskie stowarzyszenie „Strana” Za szlachetny czyn” członkom inicjatywy „Razem Silni” zespołu Pelėda ze Związku Strzeleckiego Litwy i generała LNDM. dyrektorowi dr Arūnas Gelūnas i dyrektor muzeum kurator wystawy Skaistis Mikulioniis.Na wernisażu Clause Debussy i inne kompozycje muzyczne wykonają skrzypaczka Jana Pashchenko i pianistka Tatjana Nemna z Ukrainy.

Wystawa „Dawni mistrzowie muzeów ukraińskich” zostanie otwarta 18 kwietnia w Wileńskiej Galerii Obrazów (ul. Dižioji 4, Wilno). 17 godzin.

Organizatorzy: Galeria Obrazów LNDM Wileńska, Narodowe Muzeum Sztuki im. Bohdana i Warwary Chanenkai, Narodowa Galeria Sztuki im. Borysa Woźnego we Lwowie

Liderzy projektu: Arūnas Gelūnas, Julija Vahanova, Taras Vozniak

Kuratorki wystawy: Aistė Bimbirytė, Anna Lehedza, Anastasia Matselo, Skaistis Mikulionis, Ramunė Savickaitė, Dalia Tarandaitė, Joana Vitkutė, Olena Zhivkova

Architektem wystawy jest Jurgis Dagelis

Scenograf Lina Bastiene

Dena Huxleye

„Ekstremalny gracz. Popkulturowy ninja. Nie mogę pisać w rękawicach bokserskich. Bacon maven. Namiętny badacz sieci. Nieprzepraszający introwertyk.”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *