Na Litwie proponuje się pójść za przykładem Polski i stworzyć rzecznika małych i średnich przedsiębiorstw. Mała firma twierdzi, że taka instytucja była rozważana od 2008 roku.
„Małe i średnie przedsiębiorstwa mogą złożyć skargę, jeśli uważają, że ich działalność lub konkurencja są ograniczone, że ograniczenia są nadmierne i ograniczają tę działalność lub że środowisko działania pogarsza się, tworząc wyjątkowe warunki dla innych przedsiębiorstw”, powiedział Andrius Kupčinskas , członek komisji ekonomicznej Sejmu, powiedział SNB.
Według niego stworzenie takiej instytucji w tej kadencji Sejmu nie byłoby możliwe, bo dyskusje wymagałyby czasu: „To pewnie zajęłoby kolejną kadencję, ale warto zacząć dyskusje”.
Zdaniem A. Kupčinskasa pomysł stworzenia takiego serwisu na Litwie zasługuje na uwagę, gdyż w Polsce na jednego mieszkańca przypada 1 tys.
Według niego taka instytucja powstała w Polsce w 2018 r. 60 mediatorów rozpatruje skargi małych i średnich przedsiębiorstw.
Dalia Matukienė, przewodnicząca Litewskiej Rady Małych i Średnich Przedsiębiorstw, „szczególnie pozytywnie” ocenia powstanie takiej instytucji: „Pełniłaby rolę pośrednika między instytucjami państwowymi a firmami.
„Rada miała ten pomysł mediatora już w 2008 roku. W latach 2015-2018 dyskutowano o tym w Ministerstwie Gospodarki i Innowacji, zamierzaliśmy zintegrować tę instytucję z radą jako pewien departament, ale po zmianie władzy politycznej, wpadł do szuflady” – dodała w rozmowie z SNB. .
Według D. Matulkiene na Litwie jest obecnie około 70 tys. mali przedsiębiorcy i firmy zatrudniające od jednego do czterech pracowników. Jej zdaniem, gdyby instytucja ombudsmana już funkcjonowała, oceniałaby wpływ reformy podatkowej na małe firmy.
„Naprawdę zdecydowanie tak, pomogłoby nam to lepiej oddychać” – zapewniła D. Matulkienė.
Polscy rzecznicy małych i średnich przedsiębiorstw odwiedzą w tym tygodniu Sejm, gdzie omówią swoje doświadczenia z członkami Komisji Ekonomicznej.
Rzecznik Praw Obywatelskich jest urzędnikiem uprawnionym do rozpatrywania skarg niezadowolonych z biurokracji osób fizycznych lub prawnych, do kontrolowania działalności instytucji w powierzonym mu obszarze.
„Certyfikowany fan sieci. Przedsiębiorca. Entuzjasta muzyki. Introwertyk. Student. Zły pisarz.”