Zasadę działania śrubokrętu o nazwie „Game Boy” oraz tryb importu po raz pierwszy opisali dziennikarze portalu informacyjnego „Polsat News” na początku lutego br. Udając kupców, spotkali się z producentami i dystrybutorami nowoczesnego urządzenia w Bułgarii.
Jak chwalili się sprzedawcy urządzenia przed Polakami działającymi pod przykrywką, złodzieje samochodów z Europy i świata przyjeżdżają do Sofii, by kupić taniego, ale potężnego Game Boya.
Proste jak dwa razy dwa
Około 20 tys. Wynaleziony przez Bułgarię przedmiot, który kosztuje euro, ma za zadanie odblokowywać i uruchamiać samochody z systemami bezkluczykowymi. Urządzenie ma wystarczająco dużo pamięci, aby przechować wiele kluczy i samo wybiera właściwy, gdy zbliżasz się do „zhakowanego” samochodu.
Po dotarciu do pojazdu z tym kluczykiem należy najpierw czterokrotnie nacisnąć przycisk odblokowywania drzwi. Następnie maszyna wysyła kod żądania, który urządzenie odbiera w ciągu 10-15 minut. „skróty” i podchodzisz do samochodu tak, jakbyś miał już do niego kluczyk.
Chwytasz za klamkę, otwierasz drzwi, odpalasz samochód i odjeżdżasz. Nawet reporterowi Polsat News bez doświadczenia kryminalnego udało się w ten sposób dostać do zagranicznego pojazdu, a ten Game Boy przyprawia o ból głowy polskich stróżów prawa.
Według portalu informacyjnego Bułgarzy sprzedali już ponad 50 takich kluczy sąsiadom Litwy, w ubiegłym roku skradziono nimi ponad 1000 samochodów. O nowej technologii w naszym kraju jako pierwsi dowiedzieli się specjaliści od alarmów współpracujący z systemem wyszukiwania samochodów Cobra Connex – Polacy na spotkaniu międzypaństwowym upublicznili wyniki dziennikarskiego śledztwa.
Taka technologia nie była do tej pory dostępna
„Jak mówią Polacy, ukrywanie osoby z tym urządzeniem na stacji benzynowej, myjni, garażu podziemnym i kradzieże samochodów mogą być po prostu popełniane masowo”. Naciśnięcie tego przycisku zajmuje kilka sekund i już cię nie ma, a następnie podążając za samochodem można go gwizdać w mgnieniu oka ”, według firm zajmujących się systemami bezpieczeństwa samochodów”Altzastępca dyrektora Vytautas Lukoševičius.
Według niego faktem jest, że klucz uniwersalny jest ważny więcej niż jeden raz, rejestruje się jako kluczyk oryginalny i samochód można bez problemu użytkować. Starsze urządzenia działały na zasadzie wzmacniacza: po odebraniu sygnału z klucza znajdującego się w domu wzmacniały go i otwierały zaparkowany w pobliżu samochód.
W takim przypadku odejście od oryginalnego kluczyka i wyłączenie samochodu nie spowoduje jego ponownego uruchomienia. Z Game Boyem w kilka chwil powstaje duplikat oryginalnego kluczyka, którym możesz jeździć gdzie chcesz, zamykać i otwierać, wyłączać i uruchamiać samochód.
Niezwykle niebezpieczny dla właścicieli „orientali”.
„Toyota„a zwłaszcza”LexusaWedług V. Lukoševičiusa od dłuższego czasu w Polsce często kradną samochody. Najczęstszymi celami złodziei są pojazdy koreańskie i japońskie, które mają nieco prostsze fabryczne systemy dostępu bezkluczykowego.
„Są gorące jak słoneczniki, najprawdopodobniej są natychmiast rozbierane i sprzedawane na części” – mówi przedstawiciel Alto, dodając, że praktycznie każdy samochód z systemem otwierania bez kluczyka można „zhakować” bułgarskim aparatem.
Według danych litewskiej policji w ciągu 10 miesięcy ubiegłego roku w naszym kraju skradziono 224 samochody, aw tym samym okresie w 2020 r. – 417 samochodów. Chociaż liczba kradzieży pojazdów spadła podczas pandemii, według firmy ubezpieczeniowej BTA, złodzieje częściej wybierają drogie części samochodowe i przedmioty pozostawione w kabinie. Z kluczem takie przestępstwa mogą wzrosnąć.
Zaobserwowano, że najbardziej dotknięci złodziejami”BMW„, „Mercedes-Benz„, Lexusa, Volvo,”Porsche„właścicielom detale wykończenia, reflektory, lusterka, sprzęt multimedialny i poduszki powietrzne są generalnie demontowane.
Kierowcy i ubezpieczyciele muszą wiedzieć
„Nie wiadomo, czy bułgarski wynalazek był kiedykolwiek stosowany na Litwie, ale trudno zrozumieć, że firmy oferujące ubezpieczenia od wielu ryzyk praktycznie nie wymagają ochrony. Wystarczy, że kluczem są specyfikacje fabryczne. Ludzie muszą wiedzieć, jak w dzisiejszych czasach często samochody mogą zostać skradzione, a firma ubezpieczeniowa musi zacząć zwiększać wymagania dotyczące środków bezpieczeństwa” – przekonuje V. Lukoševičius.
Istnieją systemy bezpieczeństwa pomagające bronić się przed operatorami bezkluczykowymi, są to po prostu niezależny immobilizer elektroniczny lub immobilizer z kartą identyfikacyjną. W tym drugim przypadku na alarmie zainstalowany jest immobilizer, a właściciel zabiera ze sobą dodatkową kartę, na którą reaguje urządzenie.
„Bez niego nie można uruchomić samochodu, nawet po zeskanowaniu i zrobieniu duplikatu kluczyka fabrycznego”. Po wyłączeniu alarmu immobilizer zaczyna szukać karty – bez niej silnik jest po prostu zablokowany, działa to jako dodatkowy krok ochronny” – wyjaśnia specjalista od systemów bezpieczeństwa.
Surowo zabrania się wykorzystywania jakichkolwiek informacji opublikowanych przez firmę DELFI na jakichkolwiek innych stronach internetowych, w mediach lub w innych miejscach, a także rozpowszechniania naszych materiałów w jakiejkolwiek formie bez zgody, a w przypadku uzyskania zgody konieczne jest podanie firmy DELFI jako źródła.
„Przyjaciel zwierząt na całym świecie. Przyjazny adwokat piwa. Generalny organizator. Fanatyk popkultury.”