W Polsce małe porty też się restrukturyzują

Polska rozwija porty swojego kraju na wybrzeżu Bałtyku w chyba najszybszym tempie.

Zmiany w portach morskich

Nowe plany rozwoju portów zewnętrznych zostały już przygotowane i są koordynowane dla trzech głównych polskich portów morskich: Gdańska, Gdyni i Świnoujścia.

Port zewnętrzny Gdańsk posiada duży terminal kontenerowy. Doprowadził już do zakończenia kapitalnego remontu dróg dojazdowych do portu w Gdańsku, dróg oraz budowy kilku nowych mostów wiaduktowych.

Plan zagospodarowania centralnego portu zewnętrznego w Gdańsku jest już gotowy. Rozwój tego portu jest przygotowywany dopiero wtedy, gdy powstaną zewnętrzne porty Gdynia i Świnoujście.

Trwają przygotowania do budowy nowego portu zewnętrznego w Gdyni. Ten port jest dziś mniejszy niż Kłajpeda, ale pod względem wielkości ładunków rośnie dość szybko i prędzej czy później będzie miał tendencję do ominięcia Kłajpedy.

W Świnoujściu zdają się już istnieć zaczątki portu zewnętrznego. Terminal skroplonego gazu ziemnego (LNG) znajduje się przy głównym wejściu do portu. W przyszłości planowana jest budowa w pobliżu terminalu kontenerowego.

Inny ciekawy obiekt znajduje się w Świnoujściu – pod Odrą powstaje tunel drogowy łączący Polskę i Niemcy. Do tej pory w pobliżu Svinouiscio istniała linia promów rzecznych, podobna do Smiltyne w Kłajpedzie.

Zmiany: Planowana jest restrukturyzacja portu Vladislavov, który do tej pory był głównym obszarem rybackim. Zdjęcia z archiwum redakcji

Wojna sprzyja portom

Na rozwój polskich portów mogła wpłynąć także wojna na Ukrainie. Ukraińskie dostawy amunicji przechodzą przez polskie porty.

Gdy własne porty Ukrainy zostaną zablokowane, polskie porty planują stać się jej głównymi portami eksportowymi i importowymi. W obecnych warunkach eksport zboża z Ukrainy przez porty polskie jest jeszcze łatwiejszy niż przez porty litewskie.

Polskie porty, zwłaszcza w Świnoujściu i Szczecinie, również staną się ważnymi dla dostaw energii dla Niemiec po odcięciu dostaw z Rosji. Część LNG może być transportowana do wschodnich Niemiec przez terminal LNG w Świnoujściu na ich granicy.

Niemieccy eksperci ekonomiczni powiedzieli Deutsche Welle, że polski port w Szczecinie może dostarczać ropę do dużego zakładu w pobliżu niemieckiego miasta Schwetz. Fabryka zatrudniała około 1500 osób. Wykorzystał olej rurociągowy z Rosji. Zakład dostarczał produkty naftowe do NRD, w tym w rejon Berlina.

Po nałożeniu embarga na Rosję, która wywołała wojnę na Ukrainie, rosyjskie dostawy ropy z olejarni Schwetz mają być transportowane tankowcami przez polski port Świnousty-Szczecin. Oczekuje się, że norweska ropa, podobnie jak rosyjska, trafi do tej niemieckiej fabryki.

Plan: Obecnie przedstawiana jest następująca wizja Portu Zewnętrznego Ustka. Zdjęcia z archiwum redakcji

Impuls farm wiatrowych

Polska rozwija nie tylko duże porty morskie, ale także mniejsze.

W dniu dzisiejszym ukazał się plan rozwoju polskiego portu Ustka z kanałem zewnętrznym. Impulsem do rozwoju tego portu była planowana przed nim wielka farma wiatrowa.

Do rozwoju Ustki jako portu zaopatrzeniowego przyczyniła się także budowa amerykańskiej bazy rakietowej oddalonej o 25 km (inwestycja ponad 800 mln dolarów) oraz ogromna ilość ok. 4000 ha polskiego składowiska wojskowego w Vicky 15 km od Ustki.

Planowana jest modernizacja nabrzeży portu Ustka, zabudowa bazy morskiej, budowa terminalu obsługi farm wiatrowych, zainstalowanie recepcji terminalu promowego i samochodowego, remont dużego już działającego portu rybackiego z największym aukcja ryb we wschodnim Bałtyku.

W związku z budową morskich farm wiatrowych oraz rozwojem morskiego transportu pasażerskiego, planowana jest przebudowa części innych mniejszych portów na polskim wybrzeżu, gdzie infrastruktura została przystosowana głównie do rybołówstwa. Nowe plany rozwoju mają porty Władysław, Kołobrzeg i Łeba.

Po zainstalowaniu kanału wejściowego przez mierzeję Aistmariai (zakończenie planowane na jesień br.) planuje się przebudowę portów Aistmariai – Elbing i Fromborg.


Aiken Duartep

"Namiętny zwolennik alkoholu. Przez całe życie ninja bekonu. Certyfikowany entuzjasta muzyki. Fanatyk sieci. Odkrywca. Nieuleczalny praktyk twittera."

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *