Według Laimy Vilimienė, dyrektor Państwowego Teatru Muzycznego w Kłajpedzie, rok 2022 jest poświęcony baśniom w repertuarze teatralnym, więc premiery – zarówno w zakończonym już sezonie, jak i w nowym – nawiązują do baśni lub baśni. działki. 7, 8 i 22 października publiczność zobaczy na scenie operę „Niedźwiedź” B. Kutavičiusa, poświęconą jego urodzinom.
„Planując tę operę w repertuarze KVMT, liczyliśmy na uczczenie z kompozytorem pięknej rocznicy. Niestety nie będzie to możliwe… Chcemy jednak podzielić się z publicznością utworami B. Kutavičiusa, które moim zdaniem są dziedzictwem narodowym naszego kraju, a „Lokys” to jedna z najbardziej udanych i popularnych oper litewskich XXI wieku” – podkreśliła L. Vilimienė.
Mistyczny thriller
Premierę KVMT organizuje dyrektor muzyczny i dyrygent Martynas Staškus, który pracował również przy pierwszej produkcji opery. LNOBT oraz przygotowanie nagrania opery na płytę CD, laureat nagrody krajowej, reżyser Gintaras Varnas, scenograf Gintaras Makarevicius, projektant kostiumów Dainius Bendikas, projektant oświetlenia Vilius Vilutis. Jestem ciekaw, jak ten silny zespół „przeczyta” operę „Lokys” w Kłajpedzie. Wieczory przygotowują doświadczeni mistrzowie sceny i młodzi soliści. Chcemy, aby KVMT stało się trampoliną do rozpoczęcia pięknej i owocnej kariery dla młodych wykonawców.
„Niedźwiedź” (2000) to trzecia opera B. Kutavičiusa i pierwsza napisana dla dużej sceny operowej. To prawdziwy „thriller mistyczny”, intrygujący napiętą i magiczną fabułą opowieści grozy, ekspresją muzyki, siłą autentycznych uczuć. Opera powstała na podstawie libretta Aušry Mariji Sluckaitė-Jurašienė, w której autorka interpretuje historię krwawego małżeństwa opowiedzianą w opowiadaniu „Loki” Prospera Mérimée (1869). Zabiera słuchacza do „dzikiego kraju” – pustyni Žemaitija, gdzie hrabia wilkołaków urodzony z kazirodztwa z niedźwiedziem zakochuje się w hrabinie, a po nocy poślubnej ludzie zastają ją rozdartą. Opera miała premierę i została wystawiona w 2000 roku na zamówienie Festiwalu Wileńskiego. Był wystawiany na scenie Litewskiego Narodowego Teatru Opery i Baletu do 2007 roku.
Nowy dźwięk
Według dyrektora muzycznego i dyrygenta Martynasa Staškausa opera „Lokys” pozostawia wiele miejsca na interpretacje kompozytorów. Choć maestro wystawia tę operę po raz drugi, w jego pamięci wciąż dźwięczy rok 2000. brzmi budowa, obiecuje nowy i nieoczekiwany wynik w Kłajpedzie.
„Nowy zespół, nowi soliści, świetny reżyser. Naszym celem jest ukazanie tej opery w nowych barwach. Pierwszy raz wystawiłem operę „Niedźwiedź” ponad 20 lat temu, a teraz podchodzę do niej z nowym podejściem. w Kłajpedzie „rodzi się” nowa opera, a od jej „wychowawców i wychowawców” zależeć będzie jej życie sceniczne. Wierzę, że opera będzie się dalej doskonalić i zmieniać, a kiedy teatr muzyczny znajdzie się w zrekonstruowanym budynku, na nowej scenie zabrzmi wyjątkowo” – powiedział Staškus.
Ujawni wewnętrzne dramaty
Reżyser Gintaras Varnas mówi, że publiczność nieuchronnie porówna pierwszą i drugą produkcję opery „Niedźwiedź”. „Rzadka litewska opera wystawiana jest dwukrotnie, więc to jak ocena opery „Lokys”. Moim zdaniem B. Kutavičius to jeden z najwybitniejszych kompozytorów w kraju, który żył po MK Čiurlionisie. Pierwsza inscenizacja opery „Lokys” B. Kutavičiusa z 2000 roku. Nazwałbym LNOBT etnograficznym, większy nacisk kładziono na obyczaje litewskie. Inaczej patrzę na inscenizowaną operę, choć wciąż słychać echa melodii tradycyjnych i litewskich. Konflikt w ważniejsza jest dla mnie osoba.Mówię nie tylko o Hrabim, Hrabinie, ale także o ich otoczeniu. Gwiazdą przewodnią mojej pracy w tej produkcji są horrory, wampiry, filmy nieme.Przypomnijmy bajki, które są zwykle przerażające. Przez cały czas toczyła się walka między ludzkimi wartościami, dręczyły ich ostre konflikty wewnętrzne…”, mówi G. Varnas.
Konstelacja solistów
Interpretuje rolę Profesora w operze „Lokys”. Władimir Prudnikow – śpiewak operowy (bas), nauczyciel muzyki, pedagog. Tę rolę przygotowuje Krzysztof Bondarenko, solista młodego pokolenia, ale już dobrze znany miłośnikom opery.
Solista operowy Audrius Rubežius z Kłajpedy powraca na scenę KVMT jako bohater opery Dr. Rolę lekarza przygotowuje dwóch obiecujących młodych solistów KVMT – Tadas Jakas, który niedawno zadebiutował w operze R. Wagnera „Latający Holender”oraz Aurimas Raulinavičius, którego śpiewem cieszyliśmy się na premierze oratorium „Opowieść z Memelburgi” A. Remesa.
W role hrabiego Šemety lub jego zastępcy przypada dwójka charyzmatycznych solistów operowych – Andrii Apšega i Šarūnis Šapal. Dwie primadonny ze sceny operowej – Jovita Vaškevičiūtė i Loreta Ramelienė – wcieliły się w rolę Hrabiny, rozdartej głębokimi przeżyciami duchowymi.
W rolę młodej i naiwnej kochanki Julii zagrają Gunta Gelgotė, Ieva Barbora Juozapaitytė i Judita Butkytė-Komovienė.
W operze „Lokys” zaśpiewają popularni soliści KVMT: Aurelija Dovydaitienė, Dalia Kužmarskytė (jednooki starzec), Mindaugas Rojus (marszalka), Farshads Abbasabadi (zastępca hrabiego marszałki), Šarūnas Juškevičius, Virginysciskus (marszałka) sługa hrabiego) oraz chór KVMT (chórmistrz Władimir Konstantinow). Wystąpi Orkiestra Symfoniczna KVMT (dyrygent Tomas Ambrozaitis).
Sezon jesienny jest pełen nowości
„W sezonie jesiennym na scenie Teatru Muzycznego będą kolejne premiery i reaktywacje sceniczne. 11, 12 listopada spodziewamy się występów tanecznych na premierze tryptyku „Dona Kichot”. Niezwykle popularny format spektakli tanecznych – tryptyk – wystawiany jest w Kłajpedę przez zespół kilku twórców tańca: Gajus Žmavcas (Słowenia), słynną choreografkę Aušrę Krasauskaitė oraz artystów baletu teatralnego Darię Verovkę i Yanasa Malakiego, którzy znakomicie wystąpili w teatralnym projekcie miniatur choreograficznych „Uwaga!” Balet 2022”. Fabuły części tryptyku „Dona Kichot” będą ze sobą powiązane, ale niekoniecznie stworzą spójną narrację. To jak żeńska wersja Don Kichota. Fabuła opowie o dążeniu do wolności i innych wyzwaniach, przed którymi stoją dziś kobiety – powiedziała L. Vilimienė, szefowa KVMT.
W tym roku program rezydencyjny KVMT poświęcony jest upamiętnieniu setnych urodzin kompozytora Jurgisa Gaižauskasa. „Postanowiliśmy wspólnie z uczestnikami rezydencji wystawić operę dziecięcą „Buratinas” J. Gaižauskasa. Powstała w 1968 roku opera jest nie tylko pierwszą, ale i najpopularniejszą litewską operą dla dzieci, z którą dorastały całe pokolenia Nasi młodzi „koledzy” wezmą udział w próbach muzyczno-scenicznych spektaklu, sesjach edukacyjnych. Premiera opery „Buratinas” J. Gaižauskasa odbędzie się 19-20 listopada LMTA w Teatrze Pedagogicznym im. Wydział Kłajpedy, a później zostanie włączony do repertuaru teatralnego”, cieszy się L. Vilimienė.
Sezon jesienny urozmaicają wycieczki kolektywów KVMT na Litwie, a nawet za granicą. Przewodnik wycieczki”Złote krzyże sceniczneoraz spektakl taneczny E. Balsios choreografa Martynasa Rimeikisa nagrodzony „Maską Wdzięczności”Egle królowa węży”, który 23 listopada zachwyci widzów w Poznaniu. A w grudniu niezwykle udany musical Johna Kandera odwiedzi największe sceny w kraju – „Lighthouse Arena” w Kłajpedzie (15 grudnia), „Šiauliai Arena” (17 grudnia) i Kowno „Žalgiris Arena” (20 grudnia). Chicago. „W tym roku odnowiono licencję na broadwayowski musical wystawiany w KVMT cztery lata temu, więc możemy nazwać ten spektakl nową premierą” – powiedział reżyser L. Vilimienė.
Surowo zabrania się wykorzystywania jakichkolwiek informacji opublikowanych przez DELFI na innych stronach internetowych, w mediach lub w innych miejscach lub rozpowszechniania naszych materiałów w jakiejkolwiek formie bez zgody, a po uzyskaniu zgody konieczne jest podanie DELFI jako źródła.
„Praktykujący Twitter. Profesjonalny introwertyk. Hardkorowy znawca jedzenia. Miłośnik sieci.