Gratulując setkom absolwentów należy również pogratulować opiekunom, których pomoc jest często potrzebna. Zdjęcie: Elta
Jedno z ostatnich badań (2020) wskazuje, że edukacja alternatywna stała się popularna w Europie Wschodniej po odzyskaniu przez kraje niepodległości i ukształtowaniu się warunków gospodarki rynkowej. Wzrost równoległej drabiny edukacyjnej determinowany był zmianami struktur gospodarczych i społecznych, podczas których nauczyciele szukali sposobów na uzyskanie dodatkowego dochodu. W Europie Zachodniej pojawienie się odpowiedniego rynku wiąże się z częściową komercjalizacją sektora edukacji publicznej. Jedynie w północnej Europie skala kształcenia równoległego pozostaje niewielka, ale i tam wzrasta.
Zjawisko edukacji prywatnej w Europie ma kilkusetletnią historię i dlatego z jednej strony nie można go wyeliminować, ale nie można go ignorować z politycznego punktu widzenia. Wśród różnych możliwych rozwiązań prawnych eksperci wyróżniają kilka możliwych sposobów regulacji, na przykład obowiązek rejestrowania tych czynności przez osoby świadczące usługi korepetycji w formie osoby prawnej, czy – zakaz dodatkowego odpłatnego świadczenia przez nauczycieli szkolnych czesne dla tych samych uczniów, których uczą w szkole itp. „Vakaro žinios” przedstawia najciekawsze fakty dotyczące korepetycji w niektórych krajach świata opublikowane przez Dział Badań Kancelarii Sejmu.
Dania
Przez dość długi czas Dania, wraz z innymi krajami skandynawskimi, ugruntowała swoją pozycję jako jedno ze społeczeństw najbardziej uzależnionych od publicznego systemu edukacji, tak że niewiele mówiono o potrzebie prywatnych korepetytorów czy istnieniu odpowiedniego rynku. Należy zauważyć, że w 2017 r. właściwe służby w kraju zakazały działalności firmy (startupu), która została założona przez dwóch studentów i oficjalnie zaczęła „proponować poprawienie” prac domowych uczniów, przy czym ceny ustalane są w zależności od „pożądana klasa”. Założyciele startupu przekonywali, że ich działania nie naruszają prawa, gdyż mają na celu „naprawienie niedociągnięć w systemie edukacji powszechnej”. Działania te zostały jednak uznane za niezgodne z prawem.
Estonia
Sytuacja jest bardzo podobna do tej na Litwie: korepetycje często odbywają się nieformalnie, w domu ucznia i nie wszyscy korepetytorzy mają licencję.
Wielka Brytania
Od ponad dekady istnieje zinstytucjonalizowany system korepetycji, w ramach którego szkoła może przeznaczyć dodatkowe fundusze dla nauczycieli w tej szkole na dodatkowe lekcje lub pozyskać specjalistów do prowadzenia tych dodatkowych lekcji z prywatnych agencji.
Kanada
Nie ma przepisów regulujących konkretnie prywatne dokształcanie. Jednak niektóre prowincje mogą mieć określone zasady. Na przykład w Nowej Fundlandii określono nie tylko, że nauczyciel nie może uczyć dzieci, które są jego uczniami w szkole, za wynagrodzeniem, ale także poinformować innego nauczyciela, o którym zamierza udzielić uczniom dodatkowych porad.
Łotwa
Usługi korepetycji mogą być legalnie świadczone przez nauczycieli, którzy posiadają uznane kwalifikacje zawodowe jako nauczyciel. Osoby spełniające kryteria mogą założyć prywatne przedsiębiorstwo i świadczyć tam dodatkowe usługi edukacyjne. Wymaga to certyfikatu wydanego na trzy lata. Różne mankamenty systemu edukacji wiążą się z dodatkowymi szkoleniami. Wynagrodzenia nauczycieli na Łotwie należą do najniższych w krajach OECD. Rodzice są często zmuszani do zatrudniania korepetytorów, ponieważ nie wszystkie szkoły są w stanie znaleźć wystarczająco wykwalifikowanych nauczycieli.
Polska
Nawet 52 proc. uczniów klas 12 deklaruje, że korzystało również z usług prywatnych korepetytorów. Popularne są zarówno zajęcia tradycyjne (zajęcia na żywo), jak i zajęcia online. Kwalifikacje osób oferujących korepetycje są zupełnie inne – od studentów po profesjonalnych pedagogów i specjalistów z innych dziedzin. W większości przypadków dostawcy usług zdalnych dostarczają wiele informacji o sobie, a opłaty za usługi pobierane są przelewem bankowym. W związku z tym do pewnego stopnia zapewniona jest przejrzystość danych usług.
Francja
Aby kontrolować tę dziedzinę działalności na poziomie państwa, rząd kraju wybrał preferencyjną strategię, która zachęca do korzystania z usług oficjalnych opiekunów. Zgodnie ze wspomnianą strategią osoba korzystająca z usługi korepetycji może odzyskać 50%. środki wypłacone na korepetycje, deklarując odpowiednie wydatki w rocznym zeznaniu podatkowym rezydenta. Aby kwalifikować się do takiego systemu rekompensat, osoba musi wykupić korepetycje od osób, które oficjalnie prowadzą tę działalność i posiadać dokumenty potwierdzające płatność za odpowiednie usługi.
„Namiętny zwolennik alkoholu. Przez całe życie ninja bekonu. Certyfikowany entuzjasta muzyki. Fanatyk sieci. Odkrywca. Nieuleczalny praktyk twittera.”