V. Sinkeviius: UE nie wspiera transformacji Ukrainy przez Kłajpedę

Virginijus Sinkeviius, komisarz europejski. Zdjęcie: Judita Grigelyts (V).

Obecnie Unia Europejska (UE) nie otrzymała żadnego wsparcia na tranzyt ukraińskiego drewna przez Litwę, powiedział Virginijus Sinkeviius, członek Komisji Europejskiej ds. oceanów i rybołówstwa.

Nie przewiduje się na to żadnego wsparcia finansowego ze strony Unii Europejskiej (…) na dzisiaj takiego wsparcia nie planuje się – powiedział w czwartek w radiu W. Sinkeviius.

Nie mówimy tu o jakimś mistycznym wsparciu, w tym przypadku chodzi o budowę nowego taboru kolejowego, gdzie jednym z największych problemów jest po drugie pytanie, jaka jest sytuacja z tymi wagonami, które muszą zostać przeniesione: czy są tam dość ich. To bardzo kwestia logistyczna, stwierdził komisarz.

Ukraiński wiceminister Vytenis Tomkus powiedział wcześniej, że porozumienie między Litwą, Polską i Ukrainą w sprawie przekazania kontroli nad ukraińskimi statkami do portu w Kłajpedzie na granicy ukraińsko-polskiej to dopiero pierwszy krok w kierunku ułatwienia eksportu towarów przez porty litewskie.

Według niego oprócz tej umowy konieczna jest także poprawa infrastruktury i poszukiwanie dodatkowego finansowania, a UE wciąż rozważa przyznanie dotacji, które sprawiłyby, że skomplikowana logistyka tej trasy stałaby się tańsza, ale nie podjęła decyzji w tej sprawie.

V. Sinkeviius twierdzi, że kwestię tranzytu ukraińskich towarów przez Litwę komplikuje także fakt, że w infrastrukturę do eksportu towarów w porcie Konstanca w Rumunii zainwestowano 150 mln euro. EUR.

Transport przez Litwę jest nadal utrudniony, zwłaszcza, że ​​w rozbudowę portu w Konstancy zainwestowano 150 milionów, możliwości jest wiele, bo jest to bardzo specyficzny produkt, który wymaga specjalnego wagonu, specjalnego statku, w tym przypadku logistyka ma sprawdzono już w kierunku południowym, powiedział V. Sinkevius.

Według członka KE przekazanie władzy przez Litwę będzie zależeć także od wyboru Ukrainy: trudno powiedzieć, w jakim stopniu zostanie to uznane za zrealizowane w stosunku do Polski i krajów bałtyckich, Litwy. To zawsze będzie wybór Ukrainy.

Laimonas Rimkus, szef firmy Bega, która ładuje Ukraińców w porcie w Kłajpedzie, powiedział BNS, że fracht przez Litwę już staje się zbyt drogi i konieczna jest także poprawa infrastruktury kolejowej i finansowanie badań ze środków europejskich.

Minister gospodarki Litwy Kstutis Navickas powiedział we wtorek, że po osiągnięciu porozumienia w sprawie kontroli ukraińskiej granicy w Kłajpedzie, ułatwione zostanie przekraczanie granicy, co umożliwi sprawniejsze przekraczanie większej liczby granic, głównie poprzez zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Dyrektor portu w Kłajpedzie Algis Latakas powiedział we wtorek BNS, że wolumen tranzytu na Ukrainę przez porty litewskie można zwiększać na różne sposoby, a osiągnięte we wtorek porozumienie jest tylko jedną z możliwości rozwiązania problemu, co łagodzi sytuację.

A. Latakas wie, że port w Kłajpedzie może przyjąć ponad 10 mln. ton grd, ale największym problemem pozostaje jak je dowieźć do portu.

Państwowe litewskie przedsiębiorstwa żeglugowe rozpoczęły w maju ubiegłego roku transport niewielkich ilości ukraińskiego drewna przez port w Kłajpedzie w Polsce. Antrinmon LTG Cargo BNS już wcześniej wskazywało, że przy obecnych mocach przewozowych jest w stanie przewieźć 200 tys. ton towarów rocznie, a za kilka lat około miliona ton.


Zabrania się powielania informacji agencji informacyjnej BNS w mediach publicznych oraz na stronach internetowych bez zgody UAB „BNS”.

Wybierz firmy i tematy, które Cię interesują, a my poinformujemy Cię w osobistym biuletynie, gdy tylko pojawią się one w Business, Sodra, Registry Center itp. w altówkach.