Po wejściu w życie w dniu dzisiejszym umów podpisanych przez Litewską Dyrekcję Dróg i projektantów, projekt krajowej drogi regionalnej nr. 2511 Lazdijai–Galiniai to odcinek o długości prawie 9 km od Lazdijai do granicy litewsko-polskiej.
Obecnie trwają również postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na zaprojektowanie przebudowy dwóch innych dróg granicznych – całej Wojewódzkiej Drogi Krajowej nr. 2654 Senoji Radiškė–Naujieji Alksnėnai do granicy z Polską w powiecie Kalvarija i drogą krajową nr. 135 Lazdijai–Akmeniai rozciąga się 9,0 km do granicy z Polską w powiecie Lazdijai.
Wspomniane drogi, którymi można przekroczyć granicę litewsko-polską, są w złym stanie, wąskie i często niebezpieczne, zwłaszcza po zmroku lub zimą. W ramach prac konserwacyjnych na tych drogach zmieniona zostanie nawierzchnia oraz wprowadzone zostaną środki bezpieczeństwa ruchu drogowego. Poprawi to warunki ruchu zarówno w transporcie tranzytowym, jak i lokalnym oraz zapewni bezpieczniejszą i wygodniejszą komunikację między obydwoma krajami.
„Drogi graniczne i przejścia graniczne są jak wizytówka naszego kraju. Sytuacja na granicy litewsko-polskiej jest naprawdę zła, dlatego konsultowaliśmy się z Polską i przywiązywaliśmy dużą wagę do przygotowania projektów ulepszeń dróg przez Dyrekcję ds. Pojazdów Samochodowych Litwy tak szybko, jak to możliwe, środki na to zostały przeznaczone” – mówi minister łączności Marius Skuodis.
„Wysokiej jakości i odpowiednio zaplanowana przygraniczna infrastruktura drogowa jest ważnym priorytetem państwa w celu stworzenia nowoczesnej infrastruktury granicznej Litwy i spójnego wizerunku obszaru przygranicznego, reprezentującego nasz kraj” – podkreśla Marius Švaikauskas, kierownik Dyrekcji Dróg. .
Po przygotowaniu projektów technicznych w/w dróg zostanie ogłoszony przetarg na roboty. Oczekuje się, że jeśli procedury zamówień publicznych przebiegną sprawnie, prace nad kontraktem mogłyby rozpocząć się w 2024 roku.
Na 2020 r. planowana jest przebudowa dróg granicznych o znaczeniu krajowym. W memorandum podpisanym przez Ministerstwo Infrastruktury RP i Ministerstwo Transportu Litwy o współpracy w zakresie poprawy infrastruktury drogowej regionu przygranicznego. Memorandum to ma na celu rozwój zaawansowanej infrastruktury regionu przygranicznego, tak aby wszystkie drogi po obu stronach wspólnej granicy były wysokiej jakości, bezpieczne i spełniały wymagania techniczne.
„Praktykujący Twitter. Profesjonalny introwertyk. Hardkorowy znawca jedzenia. Miłośnik sieci.