Air Force One, amerykański samolot prezydencki, spodziewany jest również na Litwie w przyszłym tygodniu. Zdjęcie EPA-Elta.
„Każdy państwowy samolot jest wyjątkowy, bo nawet w powietrzu głowy państw nie mogą być oddzielone od rządzenia swoim państwem. Dlatego twórcy tych samolotów pomyśleli i wzięli pod uwagę najróżniejszych pasażerów, z których najważniejsi to bezpieczeństwo i utrzymanie łączności ze światem, a w szczególnych okolicznościach zdolność zwracania się do narodu i szybkiego podejmowania ważnych decyzji.. W związku z tym samoloty dalekiego zasięgu to często mocno zmodyfikowane samoloty cywilne, wyposażone w najnowocześniejszy sprzęt i technologii oraz poza tym nadają się do wyjątkowych zastosowań. Są to więc niezwykłe samoloty, a oglądanie ich z bliska pozostawia bardzo duże wrażenie” – mówi Martynas Jaugelavičius, odpowiedzialny za projekty rozwoju dróg na lotniskach na Litwie.
Zdaniem eksperta lotniczego, w niektórych krajach rozwinęła się praktyka wykorzystywania samolotów rządowych nie tylko do lotów wysokich urzędników, ale także do transportu żołnierzy, ewakuacji medycznej czy transportu towarów o znaczeniu państwowym, jak to miało miejsce w przypadku w czasie pandemii np. Należy wspomnieć, że w większości przypadków wyposażenie państwowych statków powietrznych jest sklasyfikowane, więc nie można dokładnie wiedzieć, jakie wyposażenie jest tam zainstalowane.
Pan Jaugelavičius zauważa, że samoloty państwowe często odzwierciedlają partnerstwa danego kraju i pewne priorytety.
„Na przykład przywódcy Stanów Zjednoczonych, Japonii, Korei Południowej i Polski latają samolotami amerykańskich Boeingów. Niektóre inne kraje europejskie współpracują przy opracowywaniu i produkcji modeli Airbusa, więc przywódcy rządów Niemiec, Wielkiej Brytanii, Francji, i Hiszpania korzystają z samolotów tej firmy. Nie we wszystkich przypadkach jest to regułą, ale korelacja jest wyraźnie widoczna – tłumaczy ekspert lotniczy.
Uważa, że wśród samolotów przewożących delegacje NATO do Wilna z pewnością znajdzie się niejeden „Airbus”. Na przykład prezydent Francji powinien lecieć z delegacją samolotem „Airbus A330-200”. Warto wspomnieć, że flota francuskich sił powietrznych ma więcej niż jeden samolot specjalny przeznaczony do latania nad głowami kraju.
Liderzy polityczni i hiszpańscy monarchowie regularnie podróżują zmodyfikowanymi Airbusami A310. Oba samoloty zostały przejęte od francuskich linii lotniczych Air France 20 lat temu. Według ekspertów lotniczych, Airbus A310 to stary model, który rzadko można zobaczyć na żywo, ponadto mocno zmodyfikowana wersja Airbusa A310 jest również używana przez Królewskie Kanadyjskie Siły Powietrzne. Oficjalna nazwa narodowego samolotu Kanady to Airbus CC-150 Polaris.
Goście z Korei Południowej powinni polecieć na Litwę Boeingiem 747-8i o nazwie „Code One”, wydzierżawionym od Korean Air. Samolot jest wyposażony w liczne zabezpieczenia, które chronią samolot przed zagłuszaniem i atakami impulsów elektromagnetycznych. , pociski wykrywające źródła ciepła itp.
Pan Jaugelavičius jest przekonany, że Air Force One, samolot, którym podróżuje amerykański prezydent, przyciągnie najwięcej uwagi miłośników samolotów. Do tych podróży używane są dwa identyczne Boeingi VC-25A, które są mocno zmodyfikowanymi wersjami Modelu 747-200B. Te samoloty zostały zamówione, gdy Ronald Reagan był prezydentem Stanów Zjednoczonych (1981-1989), a wnętrze samolotu został stworzony zgodnie z życzeniem pierwszej damy Nancy Reagan. Jednak pierwszym, który użył nowego samolotu był 41. prezydent USA George W. Bush (George W. Bush), który, nawiasem mówiąc, sam był pilotem wojskowym podczas II wojny światowej.
Jednym z takich samolotów w 2002r. 22 listopada JV Bush poleciał do Wilna, kiedy to po raz pierwszy w historii Litwy odbyła się w naszym kraju wizyta pełniącego obowiązki prezydenta USA. Oczekuje się, że obecny prezydent USA Joe Biden wkrótce uda się na szczyt NATO samolotem Air Force One. Air Force One jest jak latający Biały Dom, a nawet ma miejsce na operacje medyczne.
Litewskie lotniska przypominają, że w okresie poprzedzającym szczyt NATO na lotnisku w Wilnie i jego okolicach wejdą w życie zaostrzone wymogi bezpieczeństwa, będą patrolować wojska i służby bezpieczeństwa publicznego oraz przeprowadzane będą kontrole.
Obserwowanie lądowań, startów i manewrów statków powietrznych na pasach startowych lotnisk będzie możliwe tylko ze specjalnie wyposażonego stanowiska w pobliżu Ogrodów Salinińskich. Ta strona będzie otwarta także 11 i 12 lipca, kiedy w Wilnie będą lądować samoloty zagranicznych delegacji. Łącznie na Litwę przyjedzie ok. 40-50 delegacji zagranicznych (do 3 tys. gości) oraz ok. 2 tys. przedstawicieli organizacji pozarządowych i międzynarodowych mediów.
Pasażerowie posiadający bilety na loty we wspomniane dni (przed zamknięciem przestrzeni powietrznej dla lotów komercyjnych) będą mogli wjeżdżać na terminale lotniska i na parkingi – przyjeżdżając samochodem ul. Dariusa i Girėnosa, następnie ul. zwraca się uwagę, że ruch w jakich godzinach może być utrudniony przez dodatkowe środki bezpieczeństwa.
Nie zgadzam się – porozmawiajmy o tym!
Żadnych obraźliwych komentarzy, ale niegrzeczne komentarze będą automatycznie usuwane bez przeprosin.
Respublika.lt zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy wulgarnych, niegrzecznych, nie na temat, podpisanych cudzym nazwiskiem, sprzecznych z prawem, propagujących spam lub nawołujących do przestępstw. Jeśli nawołujesz do przemocy, nienawiści rasowej, narodowej, religijnej lub innej, Twoje słowa mogą po odlocie jak wróbel zamienić się w byka o wadze tony – udostępnimy Twoje dane na żądanie służb specjalnych Litwy.
„Namiętny zwolennik alkoholu. Przez całe życie ninja bekonu. Certyfikowany entuzjasta muzyki. Fanatyk sieci. Odkrywca. Nieuleczalny praktyk twittera.”