27 maja o godzinie 18.30 w Palais des Pêcheurs podczas tournée po Teatrze Wielkim im. część tryptyku spektakli tańca współczesnego „BER”.
Twórca Fausta powraca
R. Bondara znany jest kłajpedzkiej publiczności jako twórca spektaklu tanecznego „Faust”, za który choreograf został nominowany do największej litewskiej nagrody teatralnej – „Złotego krzyża scenicznego”. R. Bondara to jeden z najzdolniejszych młodych polskich choreografów, który aktywnie współpracuje z różnymi zespołami tanecznymi z Polski, innych krajów Europy, USA i Australii.
Nazwisko R. Bondary po raz pierwszy zostało zauważone przez miłośników baletu narodowego w 2013 roku, kiedy to na zaproszenie dyrektora artystycznego baletu Litewskiego Narodowego Teatru Opery i Baletu Krzysztofa Pastorasa wystawiono balet „Čiurlionis” Giedriusa Kuprevičiusa wystawiane w tym teatrze.
R. Bondara (ur. 1983 w Łodzi) karierę baletową rozpoczął w 2002 roku w Teatrze Wielkim w Łodzi. Ukończył Państwową Szkołę Baletową im. Feliksa Parnella. Później tańczyła St. w Teatrze Wielkim im. Moniuskiej w Poznaniu, aw 2005 roku została członkiem zespołu baletowego Teatru Narodowego w Warszawie.
Pracując jako artysta baletowy, studiował również zarządzanie kulturą w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie oraz pedagogikę baletu w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina, gdzie później uczył (2007-2018). Jej choreograficzny debiut miał miejsce w 2008 roku.
W Teatrze Wielkim w Warszawie, gdzie R. Bondara stworzył duet „Andante con moto” na podstawie Koncertu fortepianowego Wojciecha Kilara. Ta miniatura choreograficzna otrzymała II nagrodę (pierwszej nie przyznano) oraz nagrodę specjalną na I Konkursie Choreograficznym im. Bronisławy Niżyńskiej.
W kolejnych latach R. Bondara stworzył opracowania „Kiedy ty się kończysz, a ja zaczynam…” (2009), „Brama ogrodu” (2010), „8m68” (2012), „Współczynnik przenikania” (2014) dla pracownia choreograficzna Kreacje Polskiego Baletu Narodowego. ), „Czkawka” (2015), „Zabierz mnie ze sobą” (2016), „Wiersze” (2018), które pojawiły się w repertuarze spektakli kameralnych teatru, prezentowanych przez trupę baletową na tournée po Norwegii, Finlandii, USA, Włoszech , Japonia, Łotwa. w 2011 wyprodukował także dwuaktowy balet Persona i jednoaktowy balet z okazji stulecia I wojny światowej Nevermore…? na Polskiej Scenie Głównej.
2011-2012 R. Bondara pracował w Bydgoskim Teatrze „Opera Nova” jako gościnny choreograf. Tam stworzył spektakl „Zniewolony umysł” na podstawie książki Czesława Miłosza pod tym samym tytułem, z muzyką Philipa Glassa i Wojciecha Kilara, za który otrzymał nagrodę w 2011 roku. zdobył nagrodę im. Janosa Kiepury dla najlepszego choreografa w 'rok. w 2016 roku otrzymał brązowy medal najwyższego polskiego odznaczenia w dziedzinie kultury i sztuki „Za zasługi dla kultury – Gloria Artis”.
Od 2018 r. R. Bondara jest w Poznaniu Dyrektorem Artystycznym Zespołu Baletowego Teatru im. Moniuszki Bolszoj. W tym samym roku zdobył Nagrodę Biarritza na Konkursie dla początkujących choreografów w Bordeaux oraz trzy inne Nagrody im. Jana Kiepury dla najlepszego choreografa za balet „Svitezietė” po balladzie Adama Mickiewicza z Trupą Baletową Teatru Narodowego (2017). ), a także nominacje do nagrody dla Najlepszego Reżysera i Najlepszej Reżyserii w Polsce za debiut reżyserski i choreograf w inscenizacji opery „Baltic Legend” Feliksa Nowowiejskiego w Operze Poznańskiej (2017).
Wśród najnowszych prac choreografa w Polsce można wymienić baletowy dyptyk „Medea” / „Schecherezada” (2018) w Śląskim Teatrze Opery i Baletu w Bytomiu, jednoaktowy balet Stanisława Moniuszki „W wynajętym mieszkaniu” (2019) w Operze w Szczecinie House, balet „Don Juan” na podstawie komedii Moliera (2020) oraz spektakl taneczny „Zabierz mnie ze sobą” na podstawie muzyki „Radiohead” w Teatrze Wielkim w Poznaniu (prezentowany w tryptyku BER z kreacjami Alexandra Ekmana i Martyn Rimeikis, 2021), balet dziecięcy „Alicja w krainie czarów” Przemysława Zycha (2022) w Bydgoszczy w Teatrze „Opera Nova”. Jako choreograf gościnny tworzył spektakle dla zespołów baletowych w Polsce, Litwie, Norwegii, Czechach, Niemczech i Stanach Zjednoczonych. w 2021 r
W Chemnitz (Niemcy) choreograf zaprezentował swoją interpretację baletu „Święta wiosna” I. Strawińskiego. w 2022 roku jego twórczość podziwiała australijska publiczność: miniatura choreograficzna R. Bondary „Take me with you” miała swoją premierę na początku 70. sezonu Australii Zachodniej w kamieniołomie. Wkrótce twórca zaprosi Was do obejrzenia tej pracy w Kłajpedzie.
Muzyka „Radiohead” towarzyszyła choreografowi R. Bondarowi niemal przez całe życie. „Od dawna nosiłem ze sobą pomysł wykorzystania go pewnego dnia i stworzenia z niego choreografii. Może dlatego zdecydowałem się nie oglądać Radio & Juliet d’Edward Clug, zanim stworzyłem własny utwór oparty na muzyce mojego Mój ulubiony zespół. Złapanie perkusyjnego wstępu do „Reckoner” Radiohead było pierwszym bodźcem i inspiracją do stworzenia własnego języka ruchu i własnej choreografii.
Wchodząc coraz głębiej w proces twórczy i coraz bardziej osobiście akceptując niejasne treści tekstu piosenki, zacząłem postrzegać treść mojej choreografii jako refleksję nad naszym istnieniem, jako próbę zrozumienia sensu życia, pomimo „ cała gorycz porażek i słodkie chwile zapomnienia”. Metafizyczne doznania i trudna do zdefiniowania atmosfera, które determinują relacje między tancerzami na scenie, są istotne w tej kompozycji” – podkreśla choreograf.
Tak narodził się w 2016 roku duet „Take me with you”, stworzony dla tancerzy zespołu Polskiego Baletu Narodowego Yuka Ebihara i Kristóf Szabó. Duet stał się niezwykle popularny, tańczyli go Roberto Bolle i Melissa Hamilton, później tancerze Czeskiego Baletu Narodowego, Stanisławskiego Baletu w Moskwie, Słowackiego Baletu Narodowego, regularnie włączany do programów koncertowych gal tanecznych na całym świecie .
„Gdy tylko stworzyłem duet, od razu zapragnąłem poszerzyć swoją kompozycję. W końcu miałem okazję zrealizować ten pomysł z trupą, którą obecnie kieruję – Ballet de Poznań Opera House. Głównymi źródłami choreografii pozostały to samo: nasze marzenia, nasze lęki i nasze nadzieje, pewne narzucone przez społeczeństwo normy, którym musimy się podporządkować, wreszcie nasze starania o znalezienie równowagi między światem wewnętrznym a tym wszystkim, co tworzy tło dla akcji „Zabierz mnie ze sobą” , w którym wspomniane idee wyrażane są poprzez ciała tancerzy” – mówi choreograf Robert Bondara.
27 maja, 18:30 W Domu Rybaka w Kłajpedzie zostanie zaprezentowany publiczności tryptyk spektakli tańca współczesnego z Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki „BER” w Poznaniu, na który składają się „Zabierz mnie ze sobą” Roberta Bondary, „Odcinek 31” Aleksandra Ekmana („Odcinek 31”) i „Ślepe słowa” Martyna Rimeikisa.
Będzie to pierwsza prezentacja spektaklu za granicą, a dla publiczności Państwowego Teatru Muzycznego w Kłajpedzie – niepowtarzalna okazja do zapoznania się z twórczością trzech znanych choreografów.
Wyjazd zespołu baletowego Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki z Poznania do Kłajpedy wspierany jest przez Administrację Województwa Wielkopolskiego oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP w ramach programu „Inspirująca kultura”.
„Namiętny zwolennik alkoholu. Przez całe życie ninja bekonu. Certyfikowany entuzjasta muzyki. Fanatyk sieci. Odkrywca. Nieuleczalny praktyk twittera.”