Słynny polski choreograf, dyrektor artystyczny baletu Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu, Roberts Bondara, który w 2020 roku stworzył spektakl taneczny „Faust” w Państwowym Teatrze Muzycznym w Kłajpedzie, wraca nad morze.17, 18 i 31 marca Teatr Muzyczny zaprosi na premierę dwuczęściowego spektaklu tanecznego „Sny i kaktusy”, w którym obok „Kaktusów” Alexandra Ekmana (Szwecja) zaprezentowane zostaną kompozycje choreograficzne „Czkawka” i „Czkawka” R. Bondary ( Polska) zostanie zaprezentowany „8m68”.
Za każdym razem nowy impuls
„Za każdym razem, gdy tworzę choreografię, zaczynam od punktu wyjścia, inspirującej idei lub impulsu. Inspiracją dla twórczości Czkawki jest coś, co można by nazwać superego, terminem używanym w psychoanalizie. Jakkolwiek to nazwiemy, nieustannie towarzyszy nam poczucie, że coś w głębi każdego z nas nieustannie podszeptuje, co jest dobre, a co złe. W świecie rządzonym przez zasady i zachowania, to uczucie pojawia się niemal mimowolnie – jak czkawka” – powiedział R. Bondara, który prawykonał tę pracę w 2015. W Teatrze Wielkim w Warszawie w ramach projektu Polskiego Baletu Narodowego Kreacje 7.
Istotą „8m68” jest relacja między tancerzami. „Siłą napędową dzieła jest przyciąganie lub odpychanie, kontrolowanie innych lub poddanie się ich woli. Źródłem inspiracji dla tej pozornie abstrakcyjnej choreografii były codzienne doświadczenia i relacje międzyludzkie, wyrażone językiem ruchu i formy. Przy muzyce Amona Tobina ciała tancerzy tworzą przepełniony energią i emocjami pejzaż pokryty białym śniegiem…” – zadeklarował R. Bondara. Premiera kompozycji choreograficznej „8m68” odbyła się w 2012 roku. Warszawski Teatr Wielki Został zaprezentowany w ramach projektu Polskiego Baletu Narodowego Kreacje 4.
Nawiasem mówiąc, R. Bondara jest także projektantem kostiumów i projektantem oświetlenia do kompozycji choreograficznych „Czkawka” i „8m68”.
Kreatywna podróż
R. Bondara, absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Baletowej im. Felixa Parnella w Łodzi (2002), rozpoczął karierę jako tancerz w Teatrze Wielkim tego miasta, następnie tańczył w Teatrze Wielkim im. S. Moniuszki w Poznaniu. w 2005 został członkiem zespołu baletowego Teatru Narodowego w Warszawie. Pracując jako artysta baletowy, ukończył również Szkołę Główną Handlową w Warszawie oraz Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina, gdzie później uczył (2007-2018). Jego debiut choreograficzny miał miejsce w 2008r. w Teatrze Wielkim w Warszawie, gdzie R. Bondara stworzył duet „Andante con moto” z Koncertu fortepianowego Wojciecha Kilara. Ta miniatura choreograficzna otrzymała II nagrodę (pierwszej nie przyznano) oraz nagrodę specjalną na I Konkursie Choreograficznym im. Bronisławy Niżyńskiej.
W kolejnych latach R. Bondara stworzył opracowania „Kiedy ty się kończysz, a ja zaczynam…” (2009), „Brama ogrodu” (2010), „8m68” (2012), „Współczynnik przenikania” (2014) dla pracownia choreograficzna „Kreacje” Polskiego Baletu Narodowego. ), „Czkawka” (2015), „Zabierz mnie ze sobą” (2016), „Wiersze” (2018), które weszły do repertuaru spektakli kameralnych teatru, pokazywanych podczas tournée trupy baletowej po Norwegii, Finlandii, Stanach Zjednoczonych , Włochy, Japonia, Łotwa. w 2011 roku zrealizował także na polskiej scenie głównej dwuaktowy balet Persona oraz jednoaktowy balet Nevermore…?, poświęcony setnej rocznicy wybuchu I wojny światowej.
2011-2012 R. Bondara pracował w bydgoskim teatrze „Opera Nova” jako gościnny choreograf. Tam stworzył spektakl „Umysł ujarzmiony” na podstawie książki Czesława Miłosza pod tym samym tytułem z muzyką Philipa Glassa i Wojciecha Kilara, za który w 2011 roku otrzymał nagrodę Janosa Kiepury dla najlepszego choreografa roku. w 2016 roku otrzymał brązowy medal najwyższego polskiego odznaczenia w dziedzinie kultury i sztuki „Za zasługi dla kultury – Gloria Artis”.
Prowadzi zespół baletowy
Od 2018 r. R. Bondara jest dyrektorem artystycznym zespołu baletowego Teatru Wielkiego im. S. Moniuszki w Poznaniu. W tym samym roku zdobył Nagrodę Biarritza na Konkursie dla początkujących choreografów w Bordeaux oraz trzy inne Nagrody im. Jana Kiepury dla najlepszego choreografa za balet „Svitezietė” po balladzie Adama Mickiewicza z Trupą Baletową Teatru Narodowego (2017). ), a także nominacje dla Najlepszego Reżysera i Najlepszej Produkcji w Polsce za debiut reżyserski i choreograficzny w produkcji opery Feliksa Nowowiejskiego „Baltic Legend” w Operze Poznańskiej (2017). Jednym z najnowszych dzieł choreografa w tym teatrze jest dwuaktowy balet „Don Juan” na podstawie komedii Moliera (2020).
Jako gościnny choreograf tworzył spektakle dla zespołów baletowych w Polsce, Litwie, Norwegii, Czechach, Niemczech i Stanach Zjednoczonych. w 2021 roku w Niemczech choreograf zaprezentował „Holy Spring” I. Strawińskiego, 2022. jego prace podziwiała australijska publiczność, której zaprezentowano miniaturę choreograficzną „Take Me with You” R. Bondary. Wkrótce projektant zaprosi na premiery na Węgrzech iw Australii, a my spodziewamy się go w Kłajpedzie.
„Ewangelista kulinarny. Miłośnik podróży. Namiętny gracz. Certyfikowany pisarz. Fan popkultury”.