Linie lotnicze zaostrzają karty lotów tej zimy. Oprócz zwykłych zmian sezonowych, niektóre linie obsługujące pasażerów o każdej porze roku są zamknięte. Same irlandzkie linie lotnicze Raynair obsługują 6 regularnych tras.
Popularne destynacje w sezonie letnim są zamknięte
Ze względu na wyraźną cykliczność sezonu zimowego, który w lotnictwie rozpoczyna się w listopadzie, niektóre popularne destynacje na Litwie w sezonie letnim, takie jak Grecja, Kreta, Chorwacja itp. kolejny sezon letni.
Według wyszukiwarek lotów tanich linii lotniczych, od 24 września br. nie ma już lotów Wizzair z Wilna do Splitu (Chorwacja), greckich miast Santorini i Zakynthos, a od 29 października i do Aten. Ostatni samolot sezonu wystartuje z Nicei (Francja) 28 października.
Ryanair od 29 października zamyka trzy trasy z Kowna: Rimini (Włochy), Rodos (Grecja), Palma (Hiszpania) oraz z Wilna do Aten (Grecja).
„W lotnictwie rok dzieli się na dwie pory roku: letnią i zimową, są one dość różne. Sezon zimowy jest zawsze mniej intensywny – w sezonie letnim popularne destynacje w południowej Europie są zatrzymywane na zimę lub ich intensywność jest zmniejszana, a pasażerom z Litwy szukającym ciepła proponuje się loty czarterowe dalej na południe: Egipt, Teneryfa itp.” komentuje Marius, kierownik ds. komunikacji litewskich portów lotniczych Zelenius.
Normalne kierowanie również zatrzymuje się
Jednak oprócz tych zwykłych sezonowych zmian tras, niektóre linie lotnicze zamykają również inne trasy, na których przewozili pasażerów w sezonie zimowym.
Ryanair zawiesza loty z Wilna na lotnisko Frankfurt-Hahn pod koniec października. Ostatni lot jest 29 października. Inne linie lotnicze, Lufthansa, będą nadal obsługiwać Frankfurt.
Również od końca października nie ma już lotów Ryanaira z Wilna do Liverpoolu (Wielka Brytania) oraz od 27 października. z Kowna do Neapolu (Włochy). Jednak Ryanair leci do Liverpoolu i będzie nadal latał z Kowna.
Dodatkowo Ryanair zamyka trzy loty z Litwy do miast w Europie Wschodniej. Od 29 października działające przez rok połączenie Kowno-Budapeszt (Węgry), działające w sezonie letnim połączenie Wilno-Gdańsk (Polska) oraz Wilno-Warszawa (Polska). Polskie linie lotnicze „LOT” będą nadal latać w tym drugim kierunku.
„W związku z decyzjami podatkowymi podjętymi przez rząd Węgier, Ryanair zdecydował się na znaczne ograniczenie tras do stolicy tego kraju. Firma odwołuje loty nie tylko z Kowna, ale także z 7 innych portów lotniczych. Pozostałe kierunki wymienione ( Gdańsk i Warszawy – przyp. red.) zostały wpisane do letniego rozkładu lotów spółki i zgodnie z planem zostaną zatrzymane pod koniec letniego sezonu lotniczego – w październiku” – komentuje przedstawiciel LTOU.
W podcaście lotniczym „Prisiskraidēm” ekspert lotniczy Simon Bartkus zauważa, że dalsze przewożenie pasażerów w tych kierunkach nie jest już opłacalne dla linii lotniczej.
„Można to już nazwać trendem. Spróbował jeszcze raz, ale zobaczył, że nikt z Litwy do Europy Wschodniej nie potrzebuje (latać – przyp. red.) ani nie potrzebuje bardzo tanio, za co nie warto kraść. <...>
Ciche zamknięcie lotów z Wilna do Gdańska. To nie była pierwsza próba: Wizz air latał w 2017 r., aw 2019 r. zamknięty. Teraz, gdy Ryanair nie może już latać na Ukrainę, loty Wilno-Kijów zostały zmienione na Wilno-Gdańsk, ale loty pozostały na jedno lato: od maja do końca października.
„Ryanair planował inaczej i jeszcze tydzień temu sprzedawał bilety na cały sezon zimowy na loty z Kowna do Warszawy, pod koniec października też będą nieczynne” – przekonuje ekspert lotniczy.
Wspomniał, że od jesieni loty linii lotniczej „Norwegian” z Połągi do Kopenhagi są już niedostępne, kierunek ten został otwarty dopiero na początku lata. Tak jak poprzednio, SAS będzie nadal przewoził pasażerów z Połągi do Kopenhagi.
Łotewskie linie lotnicze AirBaltic ogłosiły również zawieszenie od września regularnych lotów do Hamburga, Oslo, Dublina i londyńskiego lotniska Gatwick.
LTOU: Usunięto z powodu niezwykle zaciętej konkurencji
LTOU wyjaśnia decyzje linii lotniczych o zamknięciu niektórych tras.
„Oceniając zakończenie sezonu letniego, należy również zauważyć, że niektóre linie lotnicze dokonują pewnych zmian w geografii swoich lotów ze względu na niezwykle ostrą konkurencję na rynku. Znaczący wzrost cen paliw zmusza firmy do bardzo krytycznej oceny dostępnych tras, więc prawdopodobnie zrezygnują z tras mniej popularnych lub o które jest duża konkurencja” – mówi przedstawiciel LTOU Zelenius.
Jak zapewnia, takie zawieszenia mają bardzo mały wpływ na wyniki litewskich portów lotniczych.
„W pierwszym przypadku (odrzucając mniej popularne destynacje – przyp. red.) liczba pasażerów jest zbyt mała, aby znacząco wpłynąć na ogólne wyniki, w drugim przypadku (ze względu na silną konkurencję – przyp. red.) nie ma lotów z Litwy do popularnych destynacji , jak Londyn, Dublin czy Oslo linie lotnicze, które dbają o tych pasażerów” – zauważa.
Do mapy zostaną dodane nowe kierunki
Linie lotnicze planują jednak również nowe destynacje na sezon zimowy. Na razie znane są dwa: Ryanair planuje uruchomić loty z Wilna do Turynu oraz Wizzair trasa Wilno-Grenoblis.
– Zimą też jest popyt na ośrodki narciarskie – są to ośrodki położone w Alpach Niemiec, Austrii, Włoch czy Francji – zauważa Zelenius.
Według niego nadal trwają intensywne negocjacje w sprawie innych kierunków na zimę i kolejny sezon letni.
„Praktykujący Twitter. Profesjonalny introwertyk. Hardkorowy znawca jedzenia. Miłośnik sieci.