Prawie 100 miliardów euro – tę wartość ekonomiczną tworzy co roku City of London, które jest jednym z największych centrów finansowych na świecie. Dla Litwy bezpośrednia komunikacja z tym ośrodkiem ma strategiczne znaczenie. Tym samym, pomimo wyzwań, jakie niesie ze sobą brexit, loty do tego centrum finansowego z Wilna będą nadal realizowane regularnie, aż do pięciu dni w tygodniu. W tym celu stworzono nowy model promocji lotów, który wszedł w życie 1 października br.
Chociaż od 2019 r. z powodzeniem obsługiwane są regularne loty między portami lotniczymi w Wilnie (VNO) i London City (LCY), wystąpienie Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej (UE) wiązało się z wyzwaniami. Litewski projekt transportu międzynarodowego, realizowany we współpracy z polskimi liniami lotniczymi LOT Polish Airlines, miał zakończyć się 30 września br. Jest to jeden z nielicznych wyjątków od rozporządzenia Komisji Europejskiej, które pozwala linii lotniczej uzyskać pomoc państwa na obsługę lotu, gdy uznane zostanie szczególne znaczenie lotu wewnątrzunijnego. Brexit oznacza, że ten model pomocy państwa nie może już mieć zastosowania, ponieważ Wielka Brytania nie jest już częścią UE.
Loty będą realizowane w dogodnych godzinach i częstotliwościach
„Zespół litewskiego lotniska zaczął przygotowywać się do zmian z wyprzedzeniem, aby pasażerowie nie doświadczyli negatywnych zmian, innymi słowy, aby komunikacja z miastem Londyn pozostała płynna i wygodna” – powiedział Simonas Bartkus, dyrektor generalny litewskich portów lotniczych . . W rezultacie wspólnie z Departamentem Transportu stworzono nowy model promocji lotów strategicznych, który zapewnił ciągłość komunikacji z City of London i mógł być później zastosowany w innych projektach o szczególnym znaczeniu. .
W celu wdrożenia nowego modelu w praktyce ogłoszono międzynarodowy wybór operatorów lotów regularnych. Wśród kryteriów wyboru operatora lotniczego znalazł się wymóg, aby loty na wskazanym kierunku odbywały się w terminach i częstotliwościach dogodnych dla pasażerów segmentu biznesowego. Te i inne kryteria najlepiej spełniła oferta linii lotniczej Polskie Linie Lotnicze LOT.
Wspólna umowa inwestycyjna na realizację drogi ze spółką została podpisana po negocjacjach, w których uczestniczyli przedstawiciele Ministerstwa Transportu i Litewskich Portów Lotniczych. Przed podpisaniem umowy przeprowadzono także wszystkie niezbędne procedury weryfikacji kwalifikacji i ogólnej koordynacji biznesplanu, a loty według nowego modelu działają już od 1 października.
Postaram się, aby trasa była popularna i opłacalna
S. Bartkus podkreśla, że umowa na regularne loty do London City inauguruje nową praktykę promowania lotów w oparciu o jasny biznesplan z oczekiwaniami określonego zwrotu. Nowy model motywacyjny nie stanowi zatem dotacji ani darowizny na rzecz linii lotniczych.
„Według tego modelu, zarówno w tym przypadku, jak i w przyszłości, umowy będą zawierane wyłącznie z liniami lotniczymi, z którymi zostanie uzgodniony biznesplan w określonym kierunku, korzystny finansowo zarówno dla portów lotniczych, jak i litewskich linii lotniczych. Nowy model skupia się na długoterminowe partnerstwo pomiędzy litewskimi portami lotniczymi a liniami lotniczymi obsługującymi te loty. Obie strony umowy poniosą zarówno ryzyko finansowe związane z realizacją lotu, jak i podzielą się zyskami finansowymi wygenerowanymi przez lot” – powiedział dyrektor litewskich portów lotniczych.
Biznesplan Litewskich Portów Lotniczych i Polskich Linii Lotniczych LOT określa wszystkie warunki podziału ryzyka i korzyści finansowych.
Widzą korzyści zarówno dla biznesu, jak i turystyki
Według ministra transportu Mariausa Skuodisa zapewniona ciągłość lotów jest dobrym przykładem zarządzania projektami i współpracy instytucji w kraju. Ma nadzieję, że litewskie lotniska wykorzystają ten model do zabezpieczenia innych priorytetowych kierunków dla kraju. Mówiąc o połączeniu ze stolicą Wielkiej Brytanii minister podkreślił, że trasa ta jest szczególnie istotna w zaspokajaniu potrzeb Litwinów mieszkających w Londynie, biznesmenów oraz gości przybywających na Litwę.
Należy zauważyć, że stolica Wielkiej Brytanii należy do priorytetowych kierunków turystyki przyjazdowej, dlatego bezpośredni lot do centrum Londynu jest zaletą w przyciąganiu większej liczby turystów na Litwę. W związku z tym litewskie instytucje odpowiedzialne za turystykę przyjazdową mogłyby skorzystać z możliwości bezpośredniego lotu do Londynu, zwracając należytą uwagę na promowanie popytu.
Dyrektor Generalny Litewskich Portów Lotniczych S. Bartkus jest przekonany, że inwestycje kraju w promowanie lotów priorytetowych są konieczne. Dlatego też we współpracy z partnerami dołożymy wszelkich starań, aby w budżecie państwa zabezpieczono niezbędną kwotę. w kolejnych latach skutecznie kontynuować rozwój lotnictwa.
Wybierz firmy i tematy, które Cię interesują – poinformujemy Cię w osobistym biuletynie, gdy tylko pojawią się one w „Verslo žinės”, „Sodra”, „Registrų centrum” itp. w źródłach.
Temat „Środowisko biznesowe”
„Certyfikowany fan sieci. Przedsiębiorca. Entuzjasta muzyki. Introwertyk. Student. Zły pisarz.”