„Rail Baltica”: wyjaśnij, gdzie będzie przebiegać europejska kolej z Kowna do granicy z Polską | Biznes

Wszyscy zainteresowani mają możliwość w terminie dwóch miesięcy zapoznać się z przygotowanym projektem specjalnego dokumentu planowania przestrzennego i zgłosić uzasadnione propozycje. Po publicznej prezentacji konkretnych rozwiązań rozpoczną się procedury koordynacji i zatwierdzania planu.

Jednym z najważniejszych odcinków tego projektu jest linia kolejowa Rail Baltica łącząca Kowno z Polską. Oczekuje się, że pierwsze trasy nowo wybudowanej kolei ruszą w kierunku Polski – powiedziała wiceminister transportu Loreta Maskaliovienė. – Dziękujemy społeczeństwu i samorządowi za dotychczasowe zainteresowanie i aktywność w wyborze optymalnej trasy kolejowej – zapraszamy do dalszej dyskusji w poszukiwaniu najlepszych rozwiązań dla lokalnych mieszkańców, regionów i całej Litwy. „

W 2022 roku przy wyborze optymalnej trasy wzięto pod uwagę opinię większości społeczeństwa: wybrano wariant najkrótszy i najbardziej oddalony od obszarów zurbanizowanych trasy kolejowej Rail Baltica. Zgodnie z tym dokumentem planowane są stacje regionalne w Mariampolu, Kazlų Rūdzie i Šeštokai.

Planowana jest budowa nowej dwutorowej kolei o rozstawie europejskim na nowych terytoriach oraz, tam gdzie pozwalają na to możliwości techniczne, wykorzystanie odcinków istniejącej kolei europejskiej. Odcinek ten będzie w dalszym ciągu obsługiwany dla regionalnego ruchu pasażerskiego i mobilności wojskowej. Obecnie pociągi towarowe kursują pomiędzy terminalem intermodalnym w Kownie a Europą Zachodnią.

Planuje się, że na odcinku od Kowna do granicy z Polską powstanie 116 nowych obiektów, niezbędnych dla przyszłej infrastruktury kolejowej – tuneli, mostów, wiaduktów, przejść dla zwierząt, przepustów.

Po wybudowaniu Rail Baltic podróż pociągiem z Kowna do Warszawy będzie trwała 3,5 godziny, a z Wilna do stolicy Polski dotrzemy w nieco ponad 4 godziny.

„Po intensywnych dyskusjach zarówno z partnerami projektu, jak i w zespole oraz spotkaniach z zainteresowanymi stronami weszliśmy w końcową fazę planowania przestrzennego. Nie czekając na koniec roku, już przygotowujemy się do budowy odrębnych obiektów – samochodu wiadukty, przejścia dla zwierząt. Niedawno rząd zgodził się na zakup 154 ​​działek od prywatnych właścicieli przed zatwierdzeniem specjalnego planu. To tylko część gruntów potrzebnych pod nową linię, ale w ten sposób rozpoczniemy budowę infrastruktury potrzebnej do kolej szybciej” – mówi Dovydas Palaima, dyrektor ds. zarządzania Rail Baltica w AB LTG Infra.

Oczekuje się, że plan zostanie opracowany i przedłożony rządowi do zatwierdzenia pod koniec tego roku. Po zatwierdzeniu planu specjalnego rozpoczną się procedury nabycia wszystkich niezbędnych gruntów.

Właściciele i użytkownicy gruntów, na których planowana jest kolej europejska lub inna infrastruktura, a także właściciele i użytkownicy gruntów sąsiednich zostaną poinformowani o konkretnych rozwiązaniach przygotowanych listem poleconym.

„Rail Baltica” to największy projekt infrastruktury kolejowej w historii krajów bałtyckich, podczas którego wybudowana zostanie zelektryfikowana dwutorowa linia kolejowa o standardzie europejskim, łącząca Warszawę, Kowno, Wilno, Poniewież, Rygę, Pern i Tallinn. . Całkowita długość linii kolejowej „Rail Baltica” w krajach bałtyckich sięga 870 km: na Litwie – 392 km, na Łotwie – 265 km, w Estonii – 213 km.

Averill Burkee

"Przyjaciel zwierząt na całym świecie. Przyjazny adwokat piwa. Generalny organizator. Fanatyk popkultury."

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *