W ubiegłym roku polskie porty morskie osiągnęły niespotykany dotąd poziom przeładunków.
Kłajpeda zignorowana
Trzy główne polskie porty Gdańsk, Gdynia i porty Szczecin-Świnoujście łącznie w 2022 r. załadowały 133 mln ton ładunków. To nawet 18 proc. ponad 2021 r
Port Gdańsk obsłużył 68 mln. mnóstwo. To 28 proc. ponad 2021 Tylko kontenery w 2022. W porcie gdańskim ładowanych jest ponad 2 mln towarów. TEU, czyli około 20 mln ton.
To nie kontenery, ale produkty naftowe i węgiel znacznie zwiększyły ładunek z Gdańska. w 2022 25 mln. ton produktów ropopochodnych. Ich wzrost sięgnął 35%. Ładunek węgla 13 mln ton, czyli 1,75 razy więcej niż w 2021 roku.
Z oceny wieloletniego zarządzania gdańskim portem wynika, że w ciągu ostatnich sześciu lat odnotował on imponujący wzrost – do 83%. W rejonie wschodniego Bałtyku port Gdańsk wskoczył na drugie miejsce i pod względem ładunków ustępuje tylko portowi Ust-Ługa w Rosji.
Pamiętamy, że w 2017 r. port w Kłajpedzie, który obsłużył wówczas 43,2 mln. ton, wyprzedził nawet port gdański, którego przeładunki osiągnęły wówczas 40,6 mln ton. mnóstwo.
W ciągu tych sześciu lat port w Kłajpedzie był mniej więcej nieruchomy z niewielkim wzrostem do 46 milionów. ton w 2018 i 2019 r., 47,79 mln ton w 2020 r. i przy dużym spadku do 36 mln ton. ton w 2022 A ładunki gdańskiego portu eksplodowały błyskawicznie: w 2018 załadowano 49 mln ton, 2019 – 52 mln ton, 2021 – 53 mln ton, 2022 – aż 68 mln ton.
w 2022 Port w Kłajpedzie wyprzedził już port Szczecin-Svinouisc, który przeładował prawie 37 mln ton. mnóstwo. Pozostałe ok. 28 mln ton trafiło do portu w Gdyni.
Rezultat: Zamiast płynąć do Kłajpedy, gdzie MSC kupił Kłajpedę Smeltė i planował utworzenie hubu kontenerowego na Morzu Bałtyckim, statki MSC zwykle zatrzymywały się w terminalu kontenerowym w Gdańsku. Fot. V. Matutis.
Powstanie portu w pobliżu Niemiec
W Polsce nie jest tajemnicą, że jej porty w 2022 r. tak szybko wzrosną. Pominięto to z powodu trwającej wojny na Ukrainie. Po zablokowaniu przez Rosję portów ukraińskich duża część jej obrotów została przeniesiona do portów polskich.
Nie Gdańsk czy Gdynia, ale port Szczecin-Świnoujście stał się głównym punktem zaopatrzenia Ukrainy w Polsce. Przejeżdża przez nią nie tylko broń, amunicja i inne towary niezbędne do celów wojskowych. Przez ten port transportowano również znaczną część ukraińskiego zboża.
Po zablokowaniu przez Rosję portów ukraińskich duża część jej obrotów została przeniesiona do portów polskich.
„Nasz zachodniopomorski sektor gospodarczy mocno wsparł targaną wojną Ukrainę. Mamy nadzieję, że wojna na Ukrainie zakończy się w tym roku. Obroty portu Szczecin-Świnoujście mogą spaść. silna strategia pozyskiwania nowych klientów portowych po koniec wojny” – wyjaśniła Hanna Mojsiuk, prezes Szczecińskiej Izby Przemysłowo-Handlowej.
Wojna i sankcje wobec Rosji zmieniły wzorce zaopatrzenia Polski w energię. Znacznie więcej węgla przewożono przez porty do Polski. Jest rok 2022. Odczuł to także port w Kłajpedzie, który ładował część węgla dla południowo-zachodniego regionu Polski.
Port Szczecin-Świnoujście w 2022 roku znacząco zwiększył ilość gazu transportowanego przez jedyny w Polsce terminal skroplonego gazu ziemnego w Świnouistach.
Cargo: zboże, węgiel i produkty ropopochodne w 2022 roku prowadzi do szybkiego rozwoju polskich portów. Fot. V. Matutis.
Rozwiał wątpliwości co do portów
W ciągu ostatnich 10 lat Polska zainwestowała duże pieniądze w główne porty morskie. Największe budowy miały miejsce w porcie Gdańsk, ale znaczna część dotknęła także porty Gdynia, Szczecin-Świnoujście.
Z tego powodu w samej Polsce panowała dość sceptyczna postawa – krytykowano władze za przeznaczanie zbyt dużych środków publicznych i unijnego wsparcia dla portów.
Zdaniem Marka Gróbarczyka, wiceministra infrastruktury, wielu sceptyków umilkło po tegorocznym imponującym wzroście liczby obsługiwanych portów w Polsce. Porty udowodniły, jak ważne są nie tylko dla ogarniętej wojną Ukrainy, ale także dla samej Polski, gdy zerwane zostały więzi energetyczne z Rosją.
Tylko w porcie gdańskim od 2017r. zainwestowano ponad 4,8 mld zł. złotych (około 1,02 mld euro). Inwestycje w innych polskich portach w ciągu ostatnich sześciu lat wyniosły 4,2 mld zł. zł (około 900 tys. euro). W Polsce poczyniono również inwestycje w mniejszych portach, takich jak Kołobrzeg. Po wybudowaniu wejścia przez iglicę Aistmariai planowane są również inwestycje w porcie w Elblągu.
„Namiętny zwolennik alkoholu. Przez całe życie ninja bekonu. Certyfikowany entuzjasta muzyki. Fanatyk sieci. Odkrywca. Nieuleczalny praktyk twittera.”