Wśród propozycji przedstawionych przez Ministerstwo Infrastruktury jest umożliwienie wjazdu do Polski pustych polskich ciężarówek z Ukrainy bez konieczności wysyłania poczty elektronicznej. w kolejności priorytetów i zwrócić się do Komisji Europejskiej o analizę konsekwencji umowy o liberalizacji transportu zawartej z Ukrainą.
W piśmie wskazano, że jednym z powodów blokowania granicy przez polskich przewoźników jest wprowadzenie przez Ukraińców poczty elektronicznej. systemu kolejkowego. W rezultacie puste ciężarówki wracające na Ukrainę z UE muszą dłużej czekać na granicy.
W związku z tym niemożliwa staje się realizacja dodatkowych zamówień, spada konkurencyjność firm. Ponadto, zdaniem protestujących, nowy system pozwala ukraińskim i polskim przewoźnikom na stosowanie odmiennych warunków – podkreśliło polskie ministerstwo.
W tym kontekście Minister A. Adamczyk wezwał Ukrainę do podjęcia pilnych działań, aby sprostać żądaniom polskich przewoźników.
W szczególności z pisma wynika, że żąda się rezygnacji z obowiązkowej elektronicznej rejestracji pojazdów powracających z Ukrainy do UE bez załadunku. w kolejkach na co najmniej dwóch przejściach granicznych: Ustiuluh-Zosin i Nišankovići-Malhovići.
Polski minister zwrócił się także do europejskiej komisarz ds. transportu Adiny-Ioany Vălean o utworzenie wspólnej komisji, która od 2022 r. będzie analizować skutki obowiązującego porozumienia o liberalizacji transportu z Ukrainą dla rynku transportowego transportu drogowego w UE.
Minister A. Adamczyk zaprosił komisarz A. Vălean i przewodniczącą Komisji Europejskiej Ursulę von der Leyen do wsparcia jego prośby o przesłanie e-maila do ukraińskiego rządu. Wymagania dotyczące systemu kolejkowania dla kierowców z UE. Ponadto Polska przygotowuje propozycję włączenia do 4 grudnia umowy o liberalizacji transportu z Ukrainą. porządku obrad posiedzenia Rady UE ds. Transportu, które odbędzie się w Brukseli, jako jeden z jego najważniejszych punktów.
Podobno 6 listopada polscy przewoźnicy rozpoczęli bezterminowy protest. Domagają się między innymi od przywrócenia ukraińskiemu rządowi praw jazdy, których odmówiono im na mocy zakazu na rok 2024. 30 czerwca osiągnięto warunki porozumienia osiągniętego z UE. Protestujący chcą także rozwiązania umowy od 1 stycznia. system zezwoleń miałby ponownie zastosowanie.
W wyniku tego strajku został całkowicie sparaliżowany ruch na trzech polsko-ukraińskich przejściach granicznych: Dorohusko-Jahodyno, Korchiova-Krakowiec i Hrebenne-Rava-Ruska. Wzdłuż granicy ciągnęły się kilometrami kolejki ukraińskich ciężarówek, na których czasami trzeba było czekać nawet do dziesięciu dni.
Negocjacje na szczeblu państwowym nie przyniosły dotychczas żadnych rezultatów.
23 listopada Polscy rolnicy dołączyli do protestujących przewoźników ze swoimi żądaniami, blokując ruch pojazdów towarowych na punkcie kontrolnym Medyka-Šehyniy pod Przemyślem.
W poniedziałek prezydent Andrzej Duda mianował Mateusza Morawieckiego na stanowisko premiera i złożył przysięgę w nowym rządzie. Nowym Ministrem Infrastruktury na miejsce A. Adamczyka został Alvinas Gajadhur.
„Przyjaciel zwierząt na całym świecie. Przyjazny adwokat piwa. Generalny organizator. Fanatyk popkultury.”