Zostanie zbudowany nowy port zewnętrzny
Około miesiąc temu Polska podjęła decyzję o podwyższeniu kapitału zakładowego portu gdyńskiego o miliard złotych w celu rozpoczęcia budowy portu zewnętrznego.
Powstaje pytanie, po co Polsce kolejny port, skoro działający od dekady port zewnętrzny Gdańska jest niedaleko.
Odpowiedź dotyczy właśnie portu w Gdańsku. Z portu gdańskiego Polska bezpośrednio skorzystała z zalet portu zewnętrznego. Gdańsk stał się głównym centrum kontenerowym na Morzu Bałtyckim.
Perspektywa: obecna brama portu gdyńskiego, za którą pojawi się nowy port zewnętrzny. / Zdjęcie: Vidmantas Matutis.
Nie ma znaczenia, że do Gdańska płyną teraz największe kontenerowce. W Polsce można mieć nadzieję, że budowa nowego gdyńskiego portu zewnętrznego nie pozostawi jej bez towarów. Polska postawiła sobie za cel na rok 2050 zwiększenie całkowitej rocznej przepustowości swoich terminali kontenerowych do 9,5 mln TEU. Sama Polska takiej zdolności nie potrzebuje. Koncentruje się na dystrybucji kontenerów i ich tranzycie do innych krajów.
Oblicza szybki zwrot z inwestycji
Polskie media morskie podają, że wkrótce rozpoczną się poszukiwania budowniczego i operatora Portu Zewnętrznego w Gdyni.
Nowy port zewnętrzny, w którym odbywać się będzie załadunek kontenerów i turbin wiatrowych, powstaje obok obecnej bramy portu gdyńskiego – za pirsem ochronnym.
Taka opcja byłaby czymś podobnym do tego, o czym dyskutuje się od 2003 roku. Na Litwie mówiono o porcie zewnętrznym w pobliżu Melnragė.
Budowa portu zewnętrznego w Gdyni to jedna ze strategicznych inwestycji wspieranych przez polski rząd. Około 1,5 miliarda Kosztująca złotówki budowa uznawana jest za projekt o znaczeniu strategicznym dla polskiej gospodarki.
Można by się zastanawiać, dlaczego Polacy planują budowę ogromnego portu relatywnie niskim kosztem? Faktem jest, że Polska zbuduje port zewnętrzny Gdyni na Zatoce Puckiej. Jest tu ciszej, a port gdyński od strony Bałtyku chroni Mierzeja Helio o długości 33 km. Nie ma zatem potrzeby instalowania dużych i drogich pomostów.
Zaskoczeni: w porcie gdynia trwa budowa ogromnej żelbetowej rampy. / Fot. PortGdynia.pl.
Planuje się utworzenie 700 nowych miejsc pracy w porcie zewnętrznym i ponad 4 tysiące innych w otoczeniu związanym z jego działalnością. prace. Szacuje się, że gdy gdyński port zewnętrzny zacznie działać, co roku będzie on przynosił do polskiego budżetu dodatkowe 3-4 miliardy dolarów. złote
Szacuje się, że w pierwszym roku funkcjonowania terminalu kontenerowego obroty wyniosą około 13 proc. planowanej mocy, w drugiej – ok. 26 proc. Oznaczałoby to, że inwestycje państwa w ten terminal byłyby rentowne już od drugiego roku eksploatacji.
Reorganizuje transfer morski
Najważniejszym projektem tego portu jest budowa portu zewnętrznego w Gdyni. Jednak i bez tego w Gdyni realizowanych jest szereg innych inwestycji. Restrukturyzację przechodzi także terminal ro-ro w porcie gdyńskim. To największa inwestycja prowadzona obecnie w Gdyni.
Port przygotowuje się na przyjęcie promów morskich nowej generacji o długości około 240 m.
Tutaj znowu można znaleźć analogię z portem w Kłajpedzie. Terminal Centralny w Kłajpedzie jest już gotowy na przyjęcie nowych promów DFDS o długości do 230 m, budowanych obecnie w Chinach.
Rekonstrukcja: Przeprawa morska portu gdyńskiego przechodzi gruntowną przebudowę. / Fot. PortGdynia.pl.
Z Gdyni kursują promy morskie do portów Rostock w Niemczech, Karlskrona w Szwecji i Hanko w Finlandii. W porcie gdyńskim przebudowywane jest nie tylko nabrzeże dla promów morskich, ale cały układ, począwszy od dróg dojazdowych od autostrady do nabrzeża.
Na samym molo budowana jest nawet specjalna rampa, niczym pomost do promów.
Przebudowie podlega także dostęp kolejowy: budowana jest stacja intermodalna, na której będą załadowywane ciężarówki na perony.
Polska liczy na to, że poprzez terminal morski w Gdyni będzie można transportować towary do krajów Europy Środkowo-Wschodniej.
„Ekstremalny gracz. Popkulturowy ninja. Nie mogę pisać w rękawicach bokserskich. Bacon maven. Namiętny badacz sieci. Nieprzepraszający introwertyk.”