„22 listopada otrzymaliśmy zgłoszenia z 2 samolotów lecących w rejonie pogranicza litewsko-polskiego na wysokości około 10 kilometrów o niestabilnym lub nieodpowiednim locie GPS operacja. W tamtym czasie naziemne systemy śledzenia GPS nie wykrywały anomalii, a samoloty kontynuowały pomyślny lot po tym, jak ich załogi korzystały z naziemnych systemów nawigacyjnych. Źródło zakłóceń nie zostało zidentyfikowane, nie wpłynęło to na bezpieczeństwo lotu”, komentuje Remigijus Malinauskas, szef służby łączności, nawigacji i nadzoru Oro navigacijos na LOGIN.LT.
Ogólnie rzecz biorąc, awarie systemu GPS są rzadkie, ale w takich przypadkach piloci mogą wybierać i wybierają inne alternatywy nawigacji – wyjaśnia.
„Zwracamy uwagę, że dla zapewnienia bezpieczeństwa lotów załogi mogą korzystać z kilku różnych systemów działających oddzielnie: satelitarnego, naziemnego, a także tych zainstalowanych w samolotach. W przypadku awarii jednego systemu, wyposażenie statku powietrznego korzysta z danych dostarczanych przez inne systemy, informując nas o awarii” – wyjaśnia R. Malinauskas.
Patrząc wstecz, „Oro navigacija” otrzymała najwięcej zgłoszeń o niestabilnym działaniu GPS w marcu tego roku. W dniach 5, 6 i 12, 13 marca br. samoloty znajdujące się w różnych częściach litewskiej przestrzeni powietrznej skarżyły się, że system nawigacji satelitarnej GPS działa niestabilnie lub w ogóle nie można nawigować. Ponad 20 takich zgłoszeń odnotowano 5 i 6 marca, ponad 30 12 i 13 marca, LOGIN.LT napisał o tym.
Odległość, na którą ma wpływ zagłuszanie, zależy od kilku czynników: mocy, częstotliwości, warunków pogodowych zagłuszania.
Samoloty używają systemów GPS do określania swojej pozycji w przestrzeni. Zakłócenia w systemie nawigacji satelitarnej nie mają wpływu na ruch lotniczy na Litwie, ponieważ samoloty mogą latać przy użyciu innych narzędzi nawigacyjnych.
Wszystkie lotniska na Litwie mają systemy ILS (Instrument Landing System). Systemy pierwszej i drugiej kategorii zainstalowano w Kownie i Wilnie, a pierwszą w Połądze. Pozwala to pilotom wylądować na określonej wysokości i odległości za pomocą autopilota.
Innych zakłóceń nie zarejestrowano. Radary i inne systemy współpracujące ze sterowaniem lotem spełniają normy i standardy zapewniające bezpieczeństwo lotów. Kontrolerzy ruchu lotniczego, inżynierowie, specjaliści ds. bezpieczeństwa i jakości są zawsze gotowi do reagowania na ewentualne zakłócenia w celu zapewnienia bezpieczeństwa i jakości lotów.
Zakłócenia GPS – wokół rosyjskich miast
Awarie GPS były szeroko zgłaszane w kilku największych miastach Rosji w zeszłym tygodniu, donosi Wired, powołując się na analizę danych. Zakłócenia sygnału GPS są rejestrowane po eksplozjach na rosyjskich lotniskach w pobliżu Ryazana i Engelsa, prawdopodobnie spowodowanych atakami ukraińskich dronów. Zdaniem ekspertów jest prawdopodobne, że Rosja próbuje chronić się przed atakami dronów za pomocą narzędzi do zagłuszania GPS.
„Zakłócenia GPS osiągnęły bezprecedensową skalę”, mówi Erik Kannike, kierownik programu w SensusQ, estońskiej firmie zajmującej się wywiadem obronnym. „To, co widzieliśmy, to bąbelki zagłuszania GPS obejmujące setki, jeśli nie tysiące mil wokół taktycznych miast”.
„Myśliciel. Miłośnik piwa. Miłośnik telewizji. Zombie geek. Żywności ninja. Nieprzejednany gracz. Analityk.”