Pod mostem Liubarta rozpoczynają się otwarte letnie imprezy „Głębokie rzeki cicho płyną”.

27 czerwca o godzinie 21:00 „Gilios upės tyliai plaukia” rozpocznie się utworami z niedawno wydanej drugiej płyty „Habits” litewskiego zespołu „Homechestra”, prezentującego się w roli architektów domu muzycznego. Po koncercie na widzów czekać będzie pierwszy film z trylogii „Przed…” „Przed wschodem słońca” (1995) słynnego amerykańskiego reżysera Richarda Linklatera. Bohaterowie Selina i Jesse, grani przez aktorów Julie Delpy i Ethana Hawke, niespodziewanie spotykają się w pociągu i wyruszają w ekscytującą wędrówkę po wiedeńskiej nocy.

Otwarcie „Głębokich Rzek”

Centrum Edukacji i Badań Medialnych „Meno Avilys” po raz pierwszy zorganizowało projekt „Głębokie rzeki cicho płyną” w 2020 roku, kiedy to w związku z pandemią skorygowane zostały plany producentów filmowych i funkcjonowanie kin i innych instytucji kultury zostało zawieszony. . „Meno Avilys” w poszukiwaniu bezpiecznego sposobu wyświetlania filmów przeniósł programy projekcji filmowych do przestrzeni pod mostem Liubarta, gdzie w 2019 roku z inicjatywy rzeźbiarzy Andriasa Labašauskasa i Rytisa Urbanskasa powstał „Patiltė” i róży zainstalowano kompozycję rzeźbiarską, która może pełnić także funkcję amfiteatru.

„Dotychczas program Deep Rivers w 2023 roku skupiał się na kulturze filmowej. Otwiera się szerzej na inne obszary sztuki. Wierzymy w wagę jednoczenia społeczności, c. Dlatego zaprosiliśmy nie tylko organizacje działające w obszarze ruchome obrazy, ale także organizacje prezentujące kulturę z różnych dziedzin i niezależni kuratorzy, którzy chcą dołączyć do programu” – mówi Ona Kotryna Dikavičiūtė, jedna z kuratorek programu wydarzenia.

Tym samym w tym roku w „głębokich rzekach” bierze udział aż 10 organizacji kulturalnych. 28 czerwca Wileński Festiwal Queer „Kreivės”, upamiętniający 30. rocznicę dekryminalizacji homoseksualizmu na Litwie, zaprosi na wydarzenie poprzedzające „Dumę Wilna 2023” – pokaz filmu „Na wschód od muru” (reż. Wieland Speck, 1985). To film o miłości w czasach, gdy mur berliński oddzielał przyjaciół, rodziny i kochanków.

3 lipca „Przegląd Wileński”, czasopismo prezentujące literaturę litewską w języku angielskim, zaprezentuje cykl filmów poetyckich, w których sfilmowani są litewscy poeci i poetki czytające swoje wiersze w różnych miejscach stolicy. Poetka Ramunė Brundzaitė, której najnowsza książka „Towarzystwo pustych butelek” stała się najbardziej twórczą książką 2022 roku, przed projekcją będzie czytać wiersze na żywo.

20 lipca Sinemateka.lt, zdigitalizowany i odrestaurowany projekt litewskiego dziedzictwa audiowizualnego w reżyserii Meno Aviliosa, zaprezentuje dzieło wideo i serię zdjęć „Central European Men” (2001) Aidy Čeponytė i Valdasa Ozarinskasa, które ledwo były pokazywane publiczność. jak dotąd publicznie.

24 lipca Dom Artystów w Kownie zaprezentuje odkrycia z archiwów sztuki wideo krajów bałtyckich oraz performatywnie odczyta kilka fragmentów specjalnie wybranych na wieczór magazynów z lat 10. dla gejów i ich przyjaciół.

27 lipca Rupert Center for Art, Residence and Education zaprosiło artystów zajmujących się ruchomym obrazem Liminal Vision i filmowca Graeme’a Arnfielda do zaprezentowania swoich prac. Projekcja przez Liminal Vision filmu „Embodied Ambitopias” w formacie kinowym rozszerzonym zostanie uzupełniona elementami dźwiękowymi, przestrzennymi i performatywnymi.

Pokazy filmów wraz z prezentacjami specjalnymi organizują także festiwale filmowe: 19 lipca. 26 lipca na Festiwalu Filmów Dokumentalnych w Wilnie i Centrum Filmowym Skalvijas zaprezentowany zostanie słynny klasyk kina braci Maysles „Nagie ogrody” (1976). „Nepatogus Kinas” zaprezentuje etiudę filmową o ruchu odpadów „North Stream” (reż. Steffen Krones, 2022), a 3 sierpnia Wileński Festiwal Filmów Krótkometrażowych – program filmów krótkometrażowych „Kino Koreańskie: Nowe Perspektywy”.

2 sierpnia, jak co roku, studenci Akademii Filmowej „Skalvija” zaprezentują teledyski powstałe podczas tegorocznego obozu twórczego w Nida Art Colony.

4 sierpnia „Deep Rivers” zostanie zamknięte przez Artnews, wydawnictwo sztuki współczesnej, które po raz pierwszy bierze udział w projekcie, wydając letnią wersję swojego projektu „Doppelgänger”. „Doppelgänger” to spotkania z aktywnymi twórcami współczesnej sztuki litewskiej, kuratorami, pisarzami i architektami. Pod mostem Liubarta swoją twórczością podzielą się artyści młodego pokolenia Milda Januševičiūtė i Miša Skalskis, którzy do dziś prezentują się pod pseudonimem Ludmiła.

Program wycieczki filmowej

Specjalnie na potrzeby „Deep Rivers” The Art Hive przygotowało pięcioodcinkowy program filmowy, który będzie wyświetlany w pubie w każdy wtorek i obejmie filmy od R. Linklatera po Wima Wendersa.

„Program ten stanowi rozwinięcie linii tematycznej organizacji opracowanej w tym roku. Obserwując ruchy ludzi zdeterminowane zmianami geopolitycznymi, ewolucją pojęcia domu, elastycznymi powiązaniami miejsca i tożsamości, przedstawiliśmy w maju rzadko poruszany na Litwie temat dzienników podróżniczych i filmów podróżniczych. I zastanawiając się nad podróżami i odnowionymi podróżnikami po długiej kwarantannie, dokonując ponownej oceny charakteru i celów podróży na tle globalnych kryzysów, postanowiliśmy zwrócić się w stronę kina, które wyrasta ze fenomenu podróży i jednocześnie go kształtuje. „, mówi OK Dikavičiūtė.

„Meno Avilys” zaprosi Cię do pogłębienia wiedzy na temat gatunku filmu drogi oraz do refleksji nad swoim związkiem z miejscem, ruchem i otaczającymi Cię ludźmi podczas odbywania kinowych podróży pod mostem. Według OK Dikavičiūtė, jednej z kuratorek programu, przy tworzeniu programu szukano filmów, które poszerzą ustalone konwencje gatunku w zakresie języka filmowego, celów podróży i trajektorii.

Wycieczki samochodowe zastąpią nocne spacery po mieście (Przed wschodem słońca, reż. Richard Linklater), amerykańskie krajobrazy zastąpią gorące i niezwykle piękne malijskie pustynie (La Lumière, reż. Souleymane Cissé), szerokie i nieskończone. autostradami będą zamarznięte i nieprzejezdne drogi Islandii („Mróz”, reż. Fridrik Thor Fridriksson), dynamiczny rytm podróży i mocny utwór muzyczny przyćmi minimalizm formy i długa, stanowcza cisza („Autostrada dwupasmowa”, reż. Monte Hellmann), a tematyka buntu i tożsamości osobistej zostanie rozszerzona o rozważania o mediach i ich wpływie na naszą wyobraźnię („Do końca świata” w reż. Wima Wendersa).

Więcej informacji TUTAJ.

Becket Edwardsone

„Ewangelista kulinarny. Miłośnik podróży. Namiętny gracz. Certyfikowany pisarz. Fan popkultury”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *