Realizowany projekt skierowany jest do osób ze zdiagnozowaną chorobą nadciśnieniową serca, migotaniem lub trzepotaniem przedsionków, cukrzycą typu I lub typu II. W ramach projektu pacjenci byli poddawani holistycznemu badaniu, indywidualnemu badaniu i leczeniu z uwzględnieniem objawów i związanego z nimi wywiadu, samokontroli za pomocą inteligentnych urządzeń medycznych, a także treningom w zakresie zdrowego stylu życia, aktywności fizycznej, zorganizowanych ćwiczeń, pieszych wędrówek po świeże powietrze.
Pozwala monitorować wszystkie najważniejsze wskaźniki
W ramach projektu powstała specjalna strona internetowa, na której zintegrowano inteligentne urządzenia wykorzystywane przez uczestników projektu do monitorowania ich statusu. Inteligentne urządzenia przesyłały dane do systemu 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, a w przypadku wykrycia jakichkolwiek nieprawidłowości wysyłane były sygnały zarówno do samego pacjenta, jak i opiekującego się nim specjalisty. Do portalu przekazywane są dane dotyczące składu masy ciała pacjenta, aktywności fizycznej, ciśnienia krwi, tętna, czynności serca, jakości snu.
„Monitorowanie wskaźników w trakcie projektu umożliwiło monitorowanie stanu pacjenta zarówno dla pracowników służby zdrowia, jak i dla samego pacjenta. Pacjenci zostali przeszkoleni w zakresie obsługi nowych wyrobów medycznych oraz zachowania, jakie należy przyjąć. w przypadku wystąpienia negatywnych zmian , a personel medyczny miał również możliwość dostrzegania zmian w czasie i odpowiedniego na nie reagowania. Wszystkie te działania stworzyły warunki do nadmiaru wizyt w recepcji i zmniejszenia hospitalizacji” – mówi Raimonda Kungytė, zastępca dyrektora Antakalnis Poliklinika Medyczna, o korzyściach płynących z projektu.
Zebrane dane poprawiają jakość konsultacji
System pomaga zebrać wszystkie niezbędne lekarzom informacje, które wykorzystywane są podczas konsultacji z pacjentami. Na podstawie tych danych dla każdego pacjenta przygotowywany jest szczegółowy plan opieki, stosowania leków i zleconych badań zgodnie z jego chorobami i historią medyczną, co pozwala lepiej zarządzać jego stanem, zmniejszyć liczbę wizyt u lekarza, a nawet uratować mu życie.
„Wcześniej pacjenci wykorzystywali dane dotyczące ciśnienia krwi itp. wypełniając papierowe dzienniczki. Dane nie były dobrej jakości, ponieważ pacjenci albo zapomnieli wypełnić dane, albo zapomnieli zabrać ze sobą dzienniczek na konsultację. W trakcie projektu wszystkie dane były automatycznie przesyłane do systemu, dzięki czemu pacjent nie musiał się martwić, kiedy, gdzie i jak rejestrować dane dotyczące zdrowia. Tak poprawiły się konsultacje, mówi R. Kungytė.
Pacjenci są zadowoleni z uzyskanych efektów
91 proc. pacjentów uczestniczących w projekcie zgłosiło poprawę swoich umiejętności i wiedzy na temat kontrolowania choroby, a nawet 89 proc. pacjentów, którzy uczestniczyli w projekcie pilotażowym, zgłosiło poprawę stanu zdrowia.
„Na starcie projektu dostałem jasny plan leczenia i dalszej obserwacji. Aktywnie zaangażowałem się w działania – chodziłem na konsultacje, codziennie monitorowałem swój stan zdrowia. Dodatkowo poliklinika Antokolu zaprosiła mnie na wykładów i ćwiczeń, dzięki czemu w trakcie projektu zdobyłam większą wiedzę na temat odżywiania i aktywności fizycznej, po jednej z konferencji rzuciłam nawet palenie.Cieszę się, że poruszono również kwestię zdrowia psychicznego – mówi o swoich doświadczeniach w projekcie pacjent Jonas.
Podczas pilotażu ustalono, że holistyczna opieka nad pacjentami poligamicznymi pomaga częściowo zoptymalizować sam system opieki zdrowotnej. Zmniejszyła się liczba hospitalizacji, których można było uniknąć, podobnie jak liczba wezwań pomocy.
W projekcie politycznym wzięło udział łącznie 1295 pacjentów. W przyszłości planowane jest zapewnienie zastosowania tego modelu w poliklinice Antakalnis poprzez zastosowanie go również u pacjentów z innymi patologiami.
„Ekstremalny gracz. Popkulturowy ninja. Nie mogę pisać w rękawicach bokserskich. Bacon maven. Namiętny badacz sieci. Nieprzepraszający introwertyk.”