Z Delfi skontaktował się czytelnik, który powiedział, że podczas wakacji napotkała trudności z transakcjami bankowymi.
„Na początku lipca zarezerwowałem trzydniowy urlop w polskim hotelu przez system booking.com. Wskazano kwotę wpłaty – 331 euro, a było napisane, że pieniądze nie zostaną zwrócone w przypadku odmowy przyjazdu .
Byłem bardzo zaskoczony, gdy następnego dnia otrzymałem wiadomość od SEB Bank, w której podano, że z mojego konta pobrano 345,13 euro, ponieważ zastosowano 3,1962%. opłata za wymianę. Ponieważ system booking.com pokazał kwotę w euro, skontaktowałem się z bankiem, aby wyjaśnić, dlaczego pobierają ode mnie opłatę, jeśli zapłaciłem w euro – jak podano.
Minęło trochę czasu, zanim zaproponował odpowiedź – no cóż, szef działu zarządzania doświadczeniami klientów w SEB banka. menedżerka Loreta Ivanauskienė zadzwoniła do mnie i powiedziała, że bank zrobił wszystko poprawnie, opłata za wymianę została ustalona, ponieważ przelana przeze mnie kwota 331 euro została przeliczona na złotówki, co oznacza, że w tym przypadku opłata za wymianę może być stosowane. Cóż, wystarczy, niech się zastosuje.
Ale dlaczego tak potworna suma? W końcu, zgodnie z tą logiką, gdybym zapłacił 2000 euro za wakacje, SEB pobrałby nawet 2063,92 euro z mojego konta! Czy naliczanie dopłaty od wpłaconej kwoty jest logiczne i uzasadnione?
Czy przy przeprowadzaniu takich operacji nie powinno być ustalonej kwoty, ale i podwyżki spełniającej kryteria racjonalności? W końcu nie wykonuje się żadnej dodatkowej pracy – zarówno płacąc 100 euro, jak i 1000, przyciski komputera klikają dokładnie tyle samo razy!
Dodatkowo obliczyłem na podstawie procentu podanego w SMS-ie wysłanym przez SEB banka – jeśli zastosowano już 3,1962%. podatek, powinien był zostać odliczony z mojego konta nie 345,13 euro, ale 341,57 euro. Kiedy zapytałem o to panią L. Ivanauskienė, na początku nie mogła w to uwierzyć, poprosiła mnie o przesłanie wiadomości z banku, gdzie jest napisane, a kiedy ją wysłałem, w końcu powiedziała, że wszystko jest w porządku na i tak po stronie banku!
Czy to naprawdę dobre? Upewnij się, że wiesz, co powie Bank Litwy. Po długim oczekiwaniu i otrzymaniu w końcu odpowiedzi byłem zasmucony, ponieważ długi list zawierał dużo biurokratycznej „wody” i mało betonu. Wydaje się, że widać, iż skarga klienta na skany SEB jest zasadna, ale do tego potrzebne jest dochodzenie, a żeby Bank Litwy mógł je przeprowadzić, prośba klienta musi być „wystarczająco jasna i określił, że wspomniany uczestnik rynku finansowego jasno znałby oczekiwania, a Bank Litwy mógłby ocenić, czy odmowa banku spełnienia tego wymogu jest uzasadniona, czy nie”.
Wydaje się, że dla Banku Litwy to świetny sposób na pozbycie się tych klientów – w biurokratycznym języku prawniczym pisali, że pierwszy telefon był niestosowny i tym lepiej. A jeśli chcę, żeby prośba była poprawna, prawdopodobnie będę musiała zatrudnić prawnika, żeby wszystko sporządziło właściwie. Pewnie tak ludzie się poddają… Ja się pociąłem, odpuściłem te straty.
Zgadza się, wysłałem też e-maile do przewodniczącego sejmowej komisji gospodarki i kilku innych posłów, mając nadzieję na uzyskanie informacji, jak oceniają takie zużycie przez bank komercyjny, niestety nawet nie otrzymałem powiadomienia że mój list do nich dotarł.
I wiem, że dotarł, bo mam na komputerze specjalny program, który wskazuje, czy odbiorca widział mój list. Możliwe, że nasi ludzie u władzy są na wakacjach, na pewno nie wytłumaczy tego zwykła skarga ze strony mężczyzny. A może masz inne powody, aby nie dotykać SEB.
Czy to jednak normalne, że banki komercyjne kradną takie sumy od ludności? Dlaczego rząd nie może im narzucić obroży? W końcu ludność cierpi, co jest oczywiście bezsilne wobec potężnych potentatów biznesowych” – napisała czytelniczka Virginia.
Przedstawicielka banku SEB Ieva Dauguvietytė–Daskevičienė powiedziała, że opłaty za płatności kartą w walutach obcych nie są niczym nowym.
„Dla klientów Banque SEB płacących dowolną kartą płatniczą i płacących w walucie innej niż euro, waluta płatności jest zmieniana na euro zgodnie z kursem ustalonym przez Mastercard, do którego doliczana jest prowizja za wymianę Banque SEB (2,65%). był stosowany od dłuższego czasu w Banque SEB i nie jest nowy.
Zgodnie z europejskimi przepisami, jeśli klient dokonuje transakcji kartą w walutach innych niż euro (korony, złote itp.), wysyłamy mu SMS zaraz po dokonaniu transakcji. Wartość procentowa w wiadomości SMS wskazuje, ile klient płaci za przewalutowanie według kursu Europejskiego Banku Centralnego.
Przy obliczaniu opłat giełdowych według Europejskiego Banku Centralnego stosuje się:
· Kurs wymiany Mastercard (kurs zmienia się stale)
Opłata za wymianę SEB (2,65%)
Stawki Europejskiego Banku Centralnego (EBC)
Wiadomość SMS informuje klienta o kwocie, jaką płaci w euro, jeśli płaci w lokalnej walucie kraju, aby mógł porównać, czy zdecydował się zapłacić w euro” – wyjaśniła I. Dauguvietytė-Daskevičienė.
Surowo zabrania się wykorzystywania informacji publikowanych przez DELFI na innych stronach internetowych, w mediach lub gdzie indziej lub rozpowszechniania naszych materiałów w jakiejkolwiek formie bez zgody, a po uzyskaniu zgody konieczne jest podanie DELFI jako źródła.
„Certyfikowany fan sieci. Przedsiębiorca. Entuzjasta muzyki. Introwertyk. Student. Zły pisarz.”