Pacjenci i lekarze jednoczą się na rzecz lepszej współpracy

Jak czytamy w komunikacie, podczas wydarzenia zorganizowanego przez Stowarzyszenie Wspierania Pacjentów Onkologicznych (POLA) całą uwagę skupiono na problemie braku współpracy pomiędzy lekarzem a pacjentem oraz poszukiwaniu sposobów jego rozwiązania.

Konferencję odbywającą się w Sejmie Republiki Litewskiej otworzył Minister Zdrowia Republiki Litewskiej prof. Aurelijus Veryga i przewodniczący Komisji ds. Zdrowia Sejmu Republiki Litewskiej dr. Agnė Širinskienė gratuluje. Prof. A. Veryga wskazał, że nie wątpi w aktualność problemu i zgodził się, że należy o nim szerzej rozmawiać. „Chciałabym podziękować pacjentom i aktywnym organizacjom za bardzo konstruktywne podejmowanie tych kwestii oraz pomoc politykom zajmującym się ochroną zdrowia i lekarzom w zrozumieniu stanu pacjentów i ich problemów” – powiedziała Minister Zdrowia. Profesor cieszył się, że POLA zwróciła uwagę na brak jakości komunikacji pomiędzy lekarzem a pacjentem i świadomie próbowała go zaradzić.

„Dobra komunikacja niesie ze sobą wiele korzyści – pacjenci lepiej przestrzegają zaleceń terapeutycznych, spada liczba skarg do sądu, poprawia się środowisko pracy” – profesor Uniwersytetu w Cambridge, prof. onkolog. Roberta J. Thomasa. Brytyjski gość poradził lekarzom, aby wysłuchali życzeń pacjentów. Poparła go także konsultantka ds. zarządzania placówką medyczną Kerry Halferty Hardy, która podkreśliła, że ​​lekarz musi ocenić to, co pacjent wie i chce wiedzieć, ale pacjent musi umieć słuchać. Tylko dzięki wzajemnej współpracy pacjenci otrzymają najlepsze leczenie.

„Kiedy zachorujemy, rozumiemy, że jedna osoba nie może podjąć decyzji” – powiedział Łukasz Rzeczkowski. Osoba publiczna stworzyła platformę Trustedoctor, która pozwala pacjentom podejmować właściwe decyzje dotyczące leczenia i konsultować się z najlepszymi specjalistami w swojej dziedzinie. Polski gość pochwalił fakt, że tego typu platforma znacznie pomaga pacjentom w uzyskaniu trafniejszej diagnozy, leczenia i wsparcia w dowolnym momencie, ale zgadza się, że nie zastępuje otwartej i żywej komunikacji.

Aurimas Pečkauskas, członek zarządu Stowarzyszenia Młodych Lekarzy, przypomniał, że dobry lekarz nie może być tylko specjalistą. Przytoczył przegląd systematyczny z 2014 roku, w którym podsumowując 59 badań, wykazano, że problemy z komunikacją są drugą najczęstszą przyczyną (13,7%) skarg pacjentów w systemie opieki zdrowotnej. Anestezjolog-resuscytator z doświadczeniem zdobytym w Wielkiej Brytanii podkreślił znaczenie lekarza jako dobrego komunikatora i konieczności poświęcania wystarczającej ilości czasu na otwartą rozmowę z pacjentem i jego bliskimi.

Wiceprezydent POLA Gediminas Žižys, reprezentując oczekiwania pacjentów, przedstawił działania POLA mające na celu poprawę komunikacji pomiędzy lekarzem a pacjentem. Ciągła edukacja pacjentów i młodych lekarzy w zakresie komunikacji, różnorodnych publikacji informacyjnych oraz od 1 listopada. Rusza bezpłatne poradnictwo prawne i psychologiczne dla pacjentów onkologicznych – to tylko część zaplanowanych działań.

Dyrektor Generalny Klinik Kowieńskich Litewskiego Uniwersyteckiego Szpitala Nauk o Zdrowiu, prof. Renaldas Jurkevičius podkreślił znaczenie umieszczenia pacjenta w centrum całego zespołu organizującego leczenie, nie zapominając o celu, jakim jest lepsza komunikacja zarówno między samymi specjalistami ds. zdrowia, jak i między pielęgniarkami a pacjentami.

Jolanta Žilinskienė, wykładowczyni na Wydziale Psychologii Zdrowia LSMU, miała nadzieję, że dzięki tej konferencji każdy oddział szpitala będzie miał zatrudnionego na pełen etat psychologa, który będzie dbał o dobrostan psychiczny pacjentów i lekarzy.

Prof. Feliksas Jankevičius, dyrektor Narodowego Instytutu Onkologii, podkreślił, że podstawą współczesnej medycyny nie jest już tylko diagnoza i leczenie, ale kluczowa jest jakość komunikacji.

Šarūnas Narbutas, Prezes POLA, który moderował dyskusję, podsumował, że lekarze i pacjenci powinni słuchać się nawzajem życzeń, nigdy nie przestawać uczyć się komunikacji i poświęcać tej współpracy odpowiednią ilość czasu.

W wydarzeniu zorganizowanym przez POLA wzięło udział 170 pacjentów, lekarzy, dyrektorów placówek, przedstawicieli instytucji, dziennikarzy, psychologów, naukowców, polityków zajmujących się ochroną zdrowia. Podczas konferencji „Jak usprawnić komunikację lekarz-pacjent?” wyrażone myśli i pomysły nie zostaną zapomniane – rozpocznie się ich realizacja. Organizacje pacjentów, lekarze i inne instytucje są gotowe współpracować na rzecz poprawy relacji pacjent-lekarz i jakości współpracy.

Nagranie z wydarzenia można obejrzeć:
http://media3.lrs.lt/_16_84_8221
https://www.youtube.com/watch?v=af0bgw5ecw8

Dena Huxleye

„Ekstremalny gracz. Popkulturowy ninja. Nie mogę pisać w rękawicach bokserskich. Bacon maven. Namiętny badacz sieci. Nieprzepraszający introwertyk.”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *