Przedstawiciele przewoźników zwracają uwagę krajowych firm transportowych i logistycznych na fakt, że od 1 czerwca br. Weszła w życie decyzja Polski, zgodnie z którą na terytorium tego kraju nie będą już mogły wjeżdżać nie tylko ciągniki, ale także wszystkie przyczepy i naczepy zarejestrowane w Rosji czy na Białorusi. Oczekuje się, że decyzja ta będzie miała istotny wpływ na litewskie przedsiębiorstwa transportowe, gdyż ponownie zwiększy się przepływ ciężkich ciągników przez granicę Litwy i Białorusi.
Ponieważ przez Polskę nie można już przewozić towarów tranzytem, przewoźnicy z zagranicy dostarczający towary klientom będą zmuszeni wybierać najbliższe trasy – przejścia graniczne na granicach Litwy, Łotwy i Białorusi. Kierowców ciężarówek prosimy zatem o cierpliwość, przygotowanie się do dłuższego stania w kolejkach na granicy, wybieranie możliwie najkrótszych tras, unikając kolejek, które ponownie mogą znacznie się wydłużyć.
Przestrzega przed tym Linava, ogólnopolskie stowarzyszenie litewskich przewoźników drogowych, przypominając, że podobna sytuacja miała miejsce na granicy Litwy, kiedy w lutym Polska zamknęła ostatnie przejście graniczne dla ciągników z Białorusi, ale jak dotąd dla przyczep z Białorusi, dołączonych do Polskie traktory.
Według Zenona Buivydasa, sekretarza generalnego stowarzyszenia „Linava”, już wtedy miał miejsce chyba największy kryzys w historii litewskiej granicy i sektora transportowego, ponieważ kolejki i opóźnienia w oczekiwaniu na przekroczenie granicy nigdy nie były tak długie . . Ten przypadek nie jest zatem wyjątkiem, dlatego wszyscy litewscy przewoźnicy i ich zagraniczni partnerzy muszą być przygotowani na to, że będą musieli czekać w kolejkach jeszcze dłużej niż obecnie.
„Niewątpliwie po wprowadzeniu przez Polskę tego zakazu na Litwie wzrośnie liczba towarów tranzytowych, które np. tranzytem przez Litwę będą przewożone do Europy Zachodniej. Po przybyciu na miejsce zostaną przewiezieni przez litewskie przejścia graniczne z Białorusią. Albo przyjdą z Łotwy, gdzie przejdą przez przejścia graniczne tego kraju z Białorusią.
Z tego powodu obciążenie ich wzrośnie, a kierowcy ciężarówek będą zmuszeni stać kilometrowymi kolejkami. Dlatego prosimy kierowców ciężarówek i przewoźników o cierpliwość, aby dokładnie planowali swoje trasy, wybierając w tym czasie mniej ruchliwe przejścia graniczne. Jest bardzo realne, że sytuacja kryzysowa taka jak w lutym może się powtórzyć, co będzie wymagało ogromnych zdolności organów celnych i innych instytucji, aby sobie z nią poradzić” – stwierdził Z. Buivydas.
Stowarzyszenie „Linawa” zwraca uwagę, że obecnie najdłuższe kolejki są na przejściu granicznym w Medininkach, gdzie stoi obecnie ponad 450 ciężarówek i trzeba czekać 44 godziny, a najdłuższe kolejki można znaleźć na przejściu granicznym w Ławoriszkach , gdzie średnio po 9 godzinach. Czeka 90 ciężarówek.
„Ewangelista kulinarny. Miłośnik podróży. Namiętny gracz. Certyfikowany pisarz. Fan popkultury”.