Dobiega końca ważny etap planowania terytorialnego europejskiej linii kolejowej „Rail Baltica” – wytyczenie konkretnych terenów, działek i ich części, przez które będzie przebiegać linia kolejowa „Rail Baltica” na odcinku Jiesia (Kowno) do Ustalono granicę Polski. Wszyscy zainteresowani mają możliwość w ciągu dwóch miesięcy zapoznać się z przygotowanym projektem specjalnego dokumentu planowania przestrzennego i złożyć uzasadnione propozycje. Po publicznej prezentacji konkretnych rozwiązań rozpoczną się procedury koordynacji i zatwierdzenia planu.
Linia kolejowa Rail Baltica łącząca Kowno z Polską stanowi jeden z najważniejszych odcinków tego projektu. Planuje się, że pierwsze trasy nowo wybudowanej kolei ruszą w kierunku Polski – poinformowała wiceminister transportu Loreta Maskaliorienė. – Dziękujemy społeczeństwu i samorządowi za dotychczasowe zainteresowanie i aktywność w wyborze optymalnej trasy kolejowej – zapraszamy do dalszej dyskusji w poszukiwaniu najlepszych rozwiązań dla lokalnych mieszkańców, regionów i całej Litwy. ”
W 2022 roku przy wyborze optymalnej trasy alternatywnej wzięto pod uwagę opinię większości społeczeństwa: wybrano najkrótszy i najdalszy od obszarów zurbanizowanych wariant trasy kolejowej Rail Baltica. Zgodnie z tym dokumentem planowane są stacje regionalne w Mariampolu, Kazlų Rūdzie i Šeštokai.
Planowana jest budowa nowej dwutorowej kolei europejskiej na nowych terytoriach oraz, tam gdzie pozwalają na to możliwości techniczne, wykorzystanie odcinków istniejącej kolei europejskiej. Odcinek ten będzie w dalszym ciągu obsługiwany dla regionalnego ruchu pasażerskiego i mobilności wojskowej. Obecnie pociągi towarowe kursują pomiędzy terminalem intermodalnym w Kownie a Europą Zachodnią.
Planuje się, że na odcinku od Kowna do granicy z Polską powstanie 116 nowych obiektów, niezbędnych dla przyszłej infrastruktury kolejowej – tuneli, mostów, wiaduktów, przejść dla zwierząt, przepustów.
Po wybudowaniu Rail Baltic podróż pociągiem z Kowna do Warszawy będzie trwała 3,5 godziny, a z Wilna do stolicy Polski dotrzemy w nieco ponad 4 godziny.
„Po intensywnych dyskusjach zarówno z partnerami projektu, jak i w zespole oraz spotkaniach z zainteresowanymi stronami weszliśmy w końcową fazę planowania przestrzennego. Nie czekając do końca roku, już przygotowujemy budowę odrębnych obiektów – wiaduktów samochodowych , przejścia dla zwierząt. Rząd zgodził się niedawno na zakup 154 działek od prywatnych właścicieli przed zatwierdzeniem specjalnego planu. To tylko część gruntów potrzebnych pod nową linię, ale w ten sposób możemy rozpocząć budowę infrastruktury potrzebnej do kolej szybciej” – mówi Dovydas Palaima, dyrektor Dyrekcji Rail Baltica w AB LTG Infra.
Oczekuje się, że plan zostanie opracowany i przedłożony rządowi do zatwierdzenia pod koniec tego roku. Po zatwierdzeniu planu specjalnego zostaną wszczęte procedury nabycia wszystkich niezbędnych gruntów.
Właściciele i użytkownicy gruntów, na których planowana jest kolej europejska lub inna infrastruktura, a także właściciele i użytkownicy gruntów sąsiednich zostaną poinformowani o konkretnych rozwiązaniach przygotowanych listami poleconymi.
„Rail Baltica” to największy projekt infrastruktury kolejowej w historii krajów bałtyckich, podczas którego wybudowana zostanie dwutorowa zelektryfikowana kolej o europejskich standardach, łącząca Warszawę, Kowno, Wilno, Poniewież, Rygę, Pern i Tallinn. . Całkowita długość linii kolejowej „Rail Baltica” w krajach bałtyckich sięga 870 km: na Litwie – 392 km, na Łotwie – 265 km, w Estonii – 213 km.
„Ewangelista kulinarny. Miłośnik podróży. Namiętny gracz. Certyfikowany pisarz. Fan popkultury”.